A Facebookot a felhasználók szinte már az indulása óta használják arra, hogy túladjanak felesleges holmijaikon vagy egyéb vagyontárgyaikon. És ennek tudatában a Facebook folyamatosan próbált is kedvezni ennek a lehetőségnek.
A vállalat nagyjából két évvel ezelőtt létrehozta az adás-vételi csoportokat, ahol kifejezetten eladásra kínált termékeknek nyújtott szabványos publikálási felületet. Majd ezeket a csoportokat átjárhatóvá tette, megoldotta, hogy a hirdetéseket könnyedén tovább lehessen osztani más hasonló célú csoportokba, és egyetlen helyen elég legyen menedzselni a hirdetéseket. Tavaly októberben pedig elindult a Marketplace, ami lényegében egy gigantikus piactér a Facebook berkein belül, és minden adás-vételi csoport felett helyezkedik el. A Marketplace korábban az Egyesült Államok, Ausztrália, Kanada, Chile, Mexikó, Új-Zéland és az Egyesült Királyság területén volt elérhető, de ez most megváltozott, mert további 17 országban is elindult. Kizárólag Európa érintett a mostani terjeszkedésben, és ahogy azt már a cím is előre vetítette, a számos új terület között ott van Magyarország is.
A Marketplace eljövetelével soha nem látott egyszerűséggel lehet majd hirdetéseket feladni a Facebook felületén. Egy olyan központi rendszerről beszélhetünk itt, amiben bárki a kedvére keresgélhet, illetve adhat fel hirdetéseket, reklámozhatja a termékeit. A Marketplace révén már nem kell az embereknek azzal foglalkoznia, hogy több szálon menedzseljék folyamatosan a különböző hirdetéseiket, hiszen egyetlen helyen figyelemmel lehet követni mindent, elérhető itt az összes szükséges funkció és beállítás. Az eladásra kínált dolgokat lehet majd rendezni a földrajzi elhelyezkedésük szerint, áraik alapján és kategóriákra is oszthatóak (a főbb kategóriák rögtön ki vannak emelve). Van akciós ajánlat tétel is, és az akciós dolgokat külön ki lehet emelni, valamint mentési opciót is kínál a szolgáltatás. A Marketplace a Facebook eddigi funkcióival ellentétben nem kapott magyar nevet, ami némiképpen furcsa, de úgy gondoljuk, hogy ennek a megszokása nem jelent majd különösebb gondot a felhasználóknak.
Akkor mostantól feleslegessé válnak a különböző témákat felölelő Facebook csoportok? Nos, erről szó sincs, de kisebb jelentőséggel bírnak majd, azt biztosan ki lehet jelenteni. A felhasználóknak továbbra is lehetősége lesz ezeknek a használatára. Feltehetik az emberek kizárólag egy-egy csoportba az eladni kívánt termékeiket, de célszerűbb lesz a Marketplace használata, ami lehetőséget kínál arra, hogy a felhasználók megosszák bármelyik kívánt csoportban a hirdetéseiket, így az eredmény ugyanaz lesz. Azok is látni fogják ezeket, akik nem célirányosan keresnek valamit, hanem csak úgy nézelődnek, böngészik mások értékesítésre felkívánt dolgait. Viszont ha menedzselni kell egy adott terméket, akkor mindössze a Marketplace-t szükséges felkeresni. Az újdonság csak országokon belül működik, nemzetközi kereskedelemre nem kínál – még – lehetőséget. A Facebook nem akar az eBay babérjaira törni, a helyi apróhirdetéses oldalaknak viszont könnyen ellophatja a vitorlájából a szelet.
Van külön applikáció? A Facebook néhány szolgáltatásnak külön alkalmazást készít, ami akár pozitívum is lehet, hiszen vannak, akik csak egy-egy dolog miatt használják a Facebookot, és nekik talán elég is csak egy adott appot feltenni, nincs szükségük az egészen nagyra hízott Facebook program telepítésére. Ugyanakkor kritika is érte azért a közösségi oldalt, mert túlságosan sok külön részre vágta az alkalmazását. De mi lesz a helyet a Marketplace esetében? A központi piactérnek egyelőre nincs külön programja, a Facebook felületén lehet elérni, ahol szerencsére kapott egy saját gombot, így egyszerűen előcsalogatható. Az érdeklődőktől érkező üzenetek pedig a Messenger felületén jelennek majd meg az adott termék kiemelésével, hogy az eladó is azonnal tudja, hogy melyik termék kapcsán keresték fel. A Messengeren belül más régióban már pénzt is lehet küldeni, de sajnos ez a lehetőség még nincs meg Magyarországon, szóval a fizetést más platformon keresztül kell megoldania az embereknek. Van viszont helymegosztás, ami jól jöhet, megkönnyítheti a felek dolgát a személyes találkozásoknál.
Jó hír, hogy hirdetések egyelőre nincsenek a Marketplace felületén. Azonban látva, hogy mennyire agresszívan próbál nyomulni a reklámbevételek növelése érdekében a vállalat, egyáltalán nem zárható ki annak a lehetősége, hogy hamarosan itt is legyenek hirdetések. Hiszen hol máshol lehetne legeredményesebben reklámokkal bombázni a felhasználókat, mint egy adás-vétellel foglalkozó felületen?