LucidLogix: fogyasztáscsökkentés mobileszközöknél – okosan

A LucidLogix ezúttal az androidos mobileszközök fogyasztását próbálja csökkenteni, méghozzá hatékonyan, észrevehető teljesítménycsökkenés nélkül.

LucidLogix: fogyasztáscsökkentés mobileszközöknél – okosan

A LucidLogix az elmúlt hetek, illetve hónapok során meglehetősen nagy csendben volt, nem igazán érkeztek hírek a cég háza tájáról, aminek a jelek szerint komoly oka volt: a szoftvermérnökök gőzerővel dolgoztak a legújabb technológián, amely a GameXtend nevet viseli.

A GPU virtualizációs technológiáiról ismert vállalat ezúttal nem a teljesítménynövelésre, hanem a fogyasztáscsökkentésre helyezte a hangsúlyt: a GameXtend a képkocka-készítés sebességét optimalizálja, azaz a GPU nem készít el több képkockát, mint amennyit az adott kijelző az adott képfrissítési ráta alkalmazása mellett meg tud jeleníteni.

Maga a GameXtend technológia egyelőre csak az Android mobil operációs rendszert futtató eszközök esetében érhető el. Az eljárás a SoC egység fogyasztását úgy csökkenti, hogy csökkenti a GPU által renderelt képkockák mennyiségét, így csak annyi képkocka készül, amennyit a 60 Hz-es kijelző meg tud jeleníteni – az optimalizáció a tesztek szerint érzékelhető fogyasztáscsökkentést eredményez. A LucidLogix többi szoftverével ellentétben a GameXtend nem egy különálló alkalmazás: az újdonság alacsony szinten épül be az Android mobil operációs rendszerbe, így az eszközgyártóknak maguknak kell implementálniuk azt a Lucid alkalmazásprogramozási interfészének és a hozzá tartozó könyvtárak segítségével. A Lucid elmondása szerint a GameXtend felett teljes kontrollt gyakorolhatnak az eszközgyártók, így a szoftver viselkedését teljes egészében az adott hardver tulajdonságainak, illetve az éppen aktuális igényeknek megfelelően tudják finomhangolni.

Fotó: The Techreport

A CES-en tartott bemutató alkalmával két androidos okostelefont helyeztek egymás mellé és mérték, melyik mekkora fogyasztás mellett üzemel a Temple Run nevű játék futtatása közben. A GameXtend eljárással ellátott példány alacsonyabb fogyasztást produkált, viszont a játék ugyanúgy futott, mint a másik, GameXtend technológiával nem rendelkező készüléken. A Lucid az eljárás segítségével komolyabb fogyasztáscsökkentésre képes, mint amit a Vsync vagy a 60 képkocka/ másodperces sebességlimit nyújt. Az időben történő képkocka-továbbítás egy igen hatékony eljárás, amellyel nem csak az akkumulátoros üzemidő kitolására van mód, de az adott SoC melegedésének csökkentésére is. A Lucid szerint az eljárással a fogyasztás akár 25%-kal csökkenthető, így az akkumulátoros üzemidő akár 50%-kal is megnövelhető (valószínűleg csak erősebb GPU-k esetében). A szoftver emellett teljesítmény tekintetében is kínálhat előnyöket az extrémen működő, nem teljesen dinamikus fogyasztáscsökkentő mechanizmusok kiváltásával.

A Lucid okosan üzemelő, teljesítménycsökkenést nem okozó eljárását a mobileszközök piacának egyik neves szereplője már alkalmazza is. A szóban forgó vállalat nem más, mint a Samsung, aki a Galaxy Note 3 és a Galaxy Note 10.1 esetében egyaránt beveti az újítást. A Lucid megoldása iránt a hírek szerint egyéb vállalatok is érdeklődnek, így a jelenlegi, illetve a következő negyedév folyamán több olyan új mobileszköz is piacra kerül, amelyek a GameXtend technológia áldásos hatásait élvezik.

A GameXtend mögött húzódó technológia gyakorlatilag bármilyen olyan alkalmazáshoz bevethető, amely OpenGL ES alapú grafikát használ – a mobileszközök piacán ez a legtöbb alkalmazásra igaz. A Lucid persze a GameXtend mellett egyéb terméken is dolgozik, amelyek különböző felhasználási területekre lesznek optimalizálva. Az egyik megoldás a WebXtend nevet viseli és webböngészés alkalmával próbál fogyasztást csökkenteni finom görgetés és zökkenőmentesen megjelenő médiatartalmak biztosítása mellett. A másik eljárás a NavXtend nevet kapta, ami a GPS alapú navigációs alkalmazásoknál fejti ki áldásos hatását. E két területen a viszonylag alacsony képkocka-sebesség miatt jó eséllyel lehet fogyasztást csökkenteni.

Fotó: The TechReport

A WebXtend fejlesztése még javában zajlik, így a technológiának egyelőre csak igen korai változata érhető el, ami nem kínál olyan gördülékeny görgetést, mint ahogy az elvárható lenne. A darabos működés ellenére eredmények már most is mutatkoznak: a technológia segítségével már most is jól látható a fogyasztáscsökkenés mértéke.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward