Shop menü

JÖVŐ SZEPTEMBERBEN INDULHATNAK HÓDÍTÓ ÚTJUKRA AZ NVIDIA ARM ALAPÚ PC PIACI SOC EGYSÉGEI?

Az iparági pletykák alapján igen, ráadásul nemcsak a MediaTek-kel közösen fejlesztett SoC debütálhat, hanem akár egy saját fejlesztésű platform is, amelynek CPU és GPU részét is az Nvidia csapata készítheti.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Jövő szeptemberben indulhatnak hódító útjukra az Nvidia ARM alapú PC piaci SoC egységei?

A Windows on ARM platform elég régóta próbál értékelhető piaci részesedést szerezni a PC-k szegmensében, ám ez korábban nem igazán sikerült: az első próbálkozások a kompatibilitás hiánya és a teljesítménnyel kapcsolatos problémák miatt kudarcba fulladtak. A Qualcomm jóvoltából nyár elején új lendületet kapott a Windows on ARM platform, hála a Snapdragon X sorozatú SoC egységek megjelenésének, amelyek már sokkal jobb teljesítményt kínáltak, mint korábbi társaik, energiahatékonyság terén is kellően ütőképesek lettek, így elkezdhettek piaci részesedést gyűjteni. A konzumerpiacon főként a hosszú akkumulátoros üzemidő miatt keresik a vásárlók a Windows on ARM platform új képviselőit. Ezek a termékek jelenleg kompatibilitási problémákkal küzdenek, ami hátráltatja terjedésüket, de a Microsoft és a Qualcomm már dolgozik az optimalizációkon, amelyeknek köszönhetően egyre több szoftver futhat majd hibátlanul és jobb teljesítménnyel a Windows on ARM platform alatt.

Ebbe a környezetbe érkezik jövőre néhány új szereplő, legalábbis a DigiTimes friss beszámolója erre utal. Az iparági információk alapján az Nvidia a következő év szeptemberében terítheti lapjait, akkor mutatkozhatnak be a konzumerpiacra szánt ARM alapú SoC egységek, amelyek mind CPU--, mind pedig GPU-teljesítmény terén ütőképesnek ígérkeznek. A DigiTimes munkatársai úgy tudják, a 2026-os esztendő első negyedévében, valamikor március folyamán kereskedelmi rajtra is sor kerülhet, ami jelenleg eléggé félreérthetőnek tűnik. Ezt egyrészt lehet úgy érteni, hogy a konzumerpiaci termékek formális bejelentése 2025 szeptemberében esedékes, de majd csak 2026 márciusában mutatják be őket; de úgy is érthetjük, hogy 2025 szeptemberében debütálnak a konzumerpiaci SoC egységek, majd 2026 márciusában az üzleti szegmensbe szánt változatok is megjelenhetnek. Akármelyik is lesz a végső forgatókönyv, az elkövetkező időszak folyamán biztosan tisztulhat a kép.

Galéria megnyitása

A helyzet egyébként jelenleg úgy néz ki, hogy az Nvidia egyrészt fejleszteni fog egy saját platformot, ami ARM alapú processzorral és GeForce sorozatú GPU-val rendelkezhet, és kifejezetten a felsőkategóriás gamer konfigurációk ellen száll harcba, legyenek azok Intel vagy éppen AMD alapúak. A másik fejlesztés egy speciális, közös fejlesztésű SoC lehet, amelynek alapját a MediaTek és az Nvidia technológiái adják: a CPU részleget a MediaTek, a GPU-t pedig az Nvidia biztosíthatja. Amennyiben így lesz, akkor a MediaTek új SoC egységei lényegében konkurenciát jelentenek majd az Nvidia saját termékeinek, legalábbis valamilyen szinten, attól függően, hogy azok mely teljesítménykategóriákat veszik célba a piacon.

Az Nvidia számára a Windows on ARM platform már nem ismeretlen, mint ahogy a gamer GPU-k piaca sem, sőt, a Tegra SoC egységek és a Grace processzorok révén a processzorfejlesztés sem áll távol a vállalattól. Ehhez jön hozzá még az, hogy a vállalat jó kapcsolatokat ápol a játékfejlesztő vállalatokkal, rendelkezik releváns tapasztalattal driver-fejlesztés terén, így erősen valószínű, hogy a GeForce sorozatú GPU-val ellátott ARM alapú platform már a rajt alkalmával is több tucatnyi játékot tud majd futtatni értékelhető teljesítménnyel.

A körvonalazódó kép mindenképpen érdekes, ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy hivatalosan még semmit sem árultak el a felek a háttérben zajló fejlesztésekkel kapcsolatban, ami igazából nem egy nagy meglepetés – valószínűleg még nem tart ott a munka, hogy érdemes legyen róla nyilvánosan is beszélni. Az új szereplők belépésével a Windows on ARM platform végre megszerezheti a szükséges szoftveres támogatást, illetve a játékok is jobb teljesítménnyel futhatnak majd rajta, hiszen a piac növekedésével a külsős alkalmazások fejlesztői is egyre nagyobb figyelmet fordíthatnak a szoftveres támogatás biztosítására.

Az Nvidia a videokártyák és az AI gyorsítók szegmensében már egyeduralkodó, de vajon a Windows on ARM platformot is sikerre viszik? Erre majd csak később érkezhet válasz – izgalmas időszak következhet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére