A Windows on ARM platform elég régóta próbál értékelhető piaci részesedést szerezni a PC-k szegmensében, ám ez korábban nem igazán sikerült: az első próbálkozások a kompatibilitás hiánya és a teljesítménnyel kapcsolatos problémák miatt kudarcba fulladtak. A Qualcomm jóvoltából nyár elején új lendületet kapott a Windows on ARM platform, hála a Snapdragon X sorozatú SoC egységek megjelenésének, amelyek már sokkal jobb teljesítményt kínáltak, mint korábbi társaik, energiahatékonyság terén is kellően ütőképesek lettek, így elkezdhettek piaci részesedést gyűjteni. A konzumerpiacon főként a hosszú akkumulátoros üzemidő miatt keresik a vásárlók a Windows on ARM platform új képviselőit. Ezek a termékek jelenleg kompatibilitási problémákkal küzdenek, ami hátráltatja terjedésüket, de a Microsoft és a Qualcomm már dolgozik az optimalizációkon, amelyeknek köszönhetően egyre több szoftver futhat majd hibátlanul és jobb teljesítménnyel a Windows on ARM platform alatt.
Ebbe a környezetbe érkezik jövőre néhány új szereplő, legalábbis a DigiTimes friss beszámolója erre utal. Az iparági információk alapján az Nvidia a következő év szeptemberében terítheti lapjait, akkor mutatkozhatnak be a konzumerpiacra szánt ARM alapú SoC egységek, amelyek mind CPU--, mind pedig GPU-teljesítmény terén ütőképesnek ígérkeznek. A DigiTimes munkatársai úgy tudják, a 2026-os esztendő első negyedévében, valamikor március folyamán kereskedelmi rajtra is sor kerülhet, ami jelenleg eléggé félreérthetőnek tűnik. Ezt egyrészt lehet úgy érteni, hogy a konzumerpiaci termékek formális bejelentése 2025 szeptemberében esedékes, de majd csak 2026 márciusában mutatják be őket; de úgy is érthetjük, hogy 2025 szeptemberében debütálnak a konzumerpiaci SoC egységek, majd 2026 márciusában az üzleti szegmensbe szánt változatok is megjelenhetnek. Akármelyik is lesz a végső forgatókönyv, az elkövetkező időszak folyamán biztosan tisztulhat a kép.
A helyzet egyébként jelenleg úgy néz ki, hogy az Nvidia egyrészt fejleszteni fog egy saját platformot, ami ARM alapú processzorral és GeForce sorozatú GPU-val rendelkezhet, és kifejezetten a felsőkategóriás gamer konfigurációk ellen száll harcba, legyenek azok Intel vagy éppen AMD alapúak. A másik fejlesztés egy speciális, közös fejlesztésű SoC lehet, amelynek alapját a MediaTek és az Nvidia technológiái adják: a CPU részleget a MediaTek, a GPU-t pedig az Nvidia biztosíthatja. Amennyiben így lesz, akkor a MediaTek új SoC egységei lényegében konkurenciát jelentenek majd az Nvidia saját termékeinek, legalábbis valamilyen szinten, attól függően, hogy azok mely teljesítménykategóriákat veszik célba a piacon.
Az Nvidia számára a Windows on ARM platform már nem ismeretlen, mint ahogy a gamer GPU-k piaca sem, sőt, a Tegra SoC egységek és a Grace processzorok révén a processzorfejlesztés sem áll távol a vállalattól. Ehhez jön hozzá még az, hogy a vállalat jó kapcsolatokat ápol a játékfejlesztő vállalatokkal, rendelkezik releváns tapasztalattal driver-fejlesztés terén, így erősen valószínű, hogy a GeForce sorozatú GPU-val ellátott ARM alapú platform már a rajt alkalmával is több tucatnyi játékot tud majd futtatni értékelhető teljesítménnyel.
A körvonalazódó kép mindenképpen érdekes, ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy hivatalosan még semmit sem árultak el a felek a háttérben zajló fejlesztésekkel kapcsolatban, ami igazából nem egy nagy meglepetés – valószínűleg még nem tart ott a munka, hogy érdemes legyen róla nyilvánosan is beszélni. Az új szereplők belépésével a Windows on ARM platform végre megszerezheti a szükséges szoftveres támogatást, illetve a játékok is jobb teljesítménnyel futhatnak majd rajta, hiszen a piac növekedésével a külsős alkalmazások fejlesztői is egyre nagyobb figyelmet fordíthatnak a szoftveres támogatás biztosítására.
Az Nvidia a videokártyák és az AI gyorsítók szegmensében már egyeduralkodó, de vajon a Windows on ARM platformot is sikerre viszik? Erre majd csak később érkezhet válasz – izgalmas időszak következhet.