Shop menü

A QUALCOMM SNAPDRAGON X ALAPÚ NOTESZGÉPEK KOMPATIBILITÁSI- ÉS TELJESÍTMÉNY-PROBLÉMÁKKAL KÜZDENEK

A megjelenés előtt még arról volt szó, hogy a játékok egyszerűen csak működni fognak az új rendszereken, ám az eddig elkészített tesztek egy picit más képet festenek a jelenlegi helyzettel kapcsolatban...
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
A Qualcomm Snapdragon X alapú noteszgépek kompatibilitási- és teljesítmény-problémákkal küzdenek

A Qualcomm Snapdragon X SoC egységei körül elég nagy felhajtás mutatkozott az elmúlt hónapok folyamán, ugyanis a vállalat próbálta fenntartani az érdeklődést velük kapcsolatban, ennek során sok-sok teszteredmény is megjelent, amelyek alapján úgy tűnt, a Windows on ARM platform végre lendületet vehet és hódító útjára indulhat. Az új noteszgépek 2024. június 18-án megjelentek, azóta pedig számos teszt is készült róluk, így eléggé részletes kép alakult ki azzal kapcsolatban, nagyjából mire számíthatnak a felhasználók.

A tesztek alapján számos alkalmazás esetében rontják kompatibilitással kapcsolatos problémák a felhasználói élményt, játékok alatt pedig sok esetben szó sincs zökkenőmentes futtatásról, és a teljesítmény sem mindig hozza azt a szintet, amit a Qualcomm korábban ígért. A Game Developers Conference 2024 alkalmával még arról volt szó, hogy a játékok egyszerűen csak működni fognak a Snapdragon X sorozatú SoC egységekkel szerelt konfigurációkkal, ám úgy tűnik, ez csak néhány esetben van így. A fejlesztők a jelek szerint ugyanazt az utat járhatják végig, mint az Intel csapata: rengeteg driver-optimalizációra lesz szükség ahhoz, hogy a játékok egyáltalán elinduljanak, és csak ezt követően lehet majd növelni a teljesítményt a további optimalizációk hatására.

Idén áprilisban még arról szólt a fáma, hogy a Qualcomm Snapdragon X Elite sorozat teljesítménye az Intel Core Ultra 7 155H-hoz képest 36%-kal jobb lesz, ami igen jól hangzott, ám az állítás a 3DMark Wild Life Extreme teszt alatti teljesítményre utalt, amit viszonylag könnyű kiszolgálni, nem úgy, mint azt a több ezer játékot, amelyek egy Windows alapú PC-n futhatnak manapság.

A különböző tesztek alapján, így a PCWorld méréseiben is látszik, hogy a Snapdragon X Elite teljesítménye sok esetben jóval alacsonyabb volt, mint az említett Meteor Lake sorozatú SoC egységé. Egyes esetekben az alkalmazások el sem indultak, de olyan is előfordult, hogy a Meteor Lake sorozat Intel Arc iGPU-ja 3,5x gyorsabbnak bizonyult, mint a Snapdragon X Elite fedélzetén található Adreno X1 iGPU – ilyesmire Civilization VI alatt került sor. Az aktuális helyzet alapján, vagyis a driveres optimalizáció hiányából fakadóan sok belépőszintű Intel és AMD iGPU tűnhet vonzóbb választásnak, már ami a teljesítményt illeti, mint egy Snapdragon X SoC egység.

Galéria megnyitása

Ugyan az összehasonlítás sántít egy kicsit, de érdemes megnézni, hogy a Windows on ARM Ready Games listán egyelőre csak 1259 cím szerepel, és ezek között bőven vannak indie és 2D játékok is, amelyek nem igényelnek nagy teljesítményt. A Steam Deck ehhez képest a Valve Proton segítségével 12 100 játékot tud futtatni, ezt tesztek igazolják, és ez egy tavaly októberi szám, azóta a játszható címek listáján már 15391 játék szerepel a SteamDB adatai alapján. Pedig a Steam Deck papíron sokkal gyengébb, a driveres optimalizáció azonban ennyit számít.

Hardver terén érdekes adalék, hogy a Snapdragon X Elite esetében az egyszeres pontosságú számítási teljesítmény (FP32) 4,6 TeraFLOP/s-os szintet képvisel, míg a memória-sávszélesség akár 135 GB/s is lehet az LDDR5X-8448 MHz-es rendszermemóriával karötlve. A Steam Deck esetében ehhez képest az AMD Van Gogh APU-ja mindössze 1,6 TeraFLOP/s-os számítási teljesítményt tud elérni és 102 GB/s-os memória-sávszélességgel gazdálkodhat. Viszont utóbbi profitálhat az AMD driverek frontján szerzett tapasztalatából és optimalizációjából, valamint a natív x86-os architektúra nyújtotta előnyökből is. És persze a kijelző is kisebb felbontású, ami szintén előny lehet, hiszen könnyebb kiszolgálni megfelelő teljesítménnyel.

A Qualcomm Snapdragon X ellenfeleként mutatkozó Core Ultra 7 155H egyébként szintén 4,6 TeraFLOP/s-os FP32-es számítási teljesítmény elérésére képes, míg a memória-sávszélesség 119 GB/s magasságában tetőzik. A nyers teljesítmény-adatok alapján a Qualcomm Snapdragon X Elit iGPU-ja is többre lehet képes, ám ehhez fejlesztői szintű és driveres támogatás is szükséges. Idővel a helyzet biztosan javulni fog, ahogy ezt az Intel Arc sorozatú videokártyáknál is láthattuk.

A verseny persze közben fokozódni fog, ugyanis az AMD Strix Point alapú RYZEN AI 300-as APU egységei is rövidesen megjelennek, amelyek már 5,8 TeraFLOP/s-os FP32-es számítási teljesítményre képesek és sokkal jobb driveres támogatást kínálak. Ezekkel az APU egységekkel már nem igazán tud majd versenyezni a Qualcomm Snapdragon X Elite, és az Intel térfelén is érkeznek majd újabb versenyzők a Lunar Lake sorozat formájában, valamint az Arrow Lake generációs is tartalmaz majd mobil chipeket.

Néhány hónap múlva érdemes lesz megnézni, mennyit javult a Qualcomm Snapdragon X sorozat teljesítménye a rajt idején mért értékekhez képest.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére