A Spotify-nak köszönhetően jött divatba az, hogy a zenestreaming szolgáltatók összefoglalókkal örvendeztetik meg a felhasználókat az év végén. A közösségi oldalakon záporoznak az ilyen jellegű megosztások, nagyon sokan igyekeznek megosztani a barátaikkal, rokonaikkal a különböző zenefogyasztási statisztikájukat.
Wrapped, Replay, Recap… Ahány szolgáltatás, annyi néven lehet találkozni az éves zenei összefoglalókkal.
A YouTube még nem adta ki Music-hoz kapcsolódó összeállításokat, de rövidesen biztos, hogy ez is elérhető lesz. Az Apple már elérhetővé tette a hallgatóságának a legfrissebb statisztikákat, aktuális lejátszási listákat, és a Spotify is így járt el. Korábban az a hír járta, hogy december elsejével jöhetnek ezek, de nem várakoztatták tovább a közönségüket az utóbbi platformok.
A Spotify annyira erősen dominált ezen a fronton, hogy mostanra már az összes cégnek nagyjából úgy néz ki az összefoglalója, mint a piacvezető platform megoldása. A Wrapped divatot teremtett, és már nem is próbálnak egyedivel előrukkolni a konkurensek, hanem csak mennek a Spotify után ezen a fronton.
A vállalatok már jó előre felkészülnek az ilyenkor bekövetkező rohamra, de a jelek szerint már ez sem elég. A Spotify Wrapped annyira nagyot robbant, hogy egész egyszerűen nem bírta a kapcsolódó honlap a hatalmas terhelést, és a mobilos alkalmazásban sem ment minden simán (akadozott a megosztási funkció), pedig a szolgáltatás már inkább nem is küldött értesítést, hogy a terhelést enyhítse. A beszámolók szerint a spotify.com/wrapped/ egyszerűen „500 Internal Server Error” hibaüzenetet dobált egy időben, ezért le kellett állítani. Egy rövid szünet után vált újra elérhetővé a Wrapped.
Formai újítást idén nem hoztak az összefoglalók, de azért egy kicsit több statisztikával készült például a Spotify. Ezen felül új a Wrapped esetén, hogy már egy földrajzi helyet is kiemel, ahova köthetően sok zenét hallgatott az ember, valamint egy zenei személyeség besorolást is mutat a szokások alapján. Némelyik előadó rögzített saját köszönő videót is. Ezekben a videókban a zenészek röviden köszönetet mondanak azoknak a hallgatóknak, akiknél a toplistán landoltak.
Az előadók számára is van külön Spotify Wrapped. Ez olyan infókat mutat, mint például a hallgatóság származási országai, vagy azt, hogy melyik volt a legtöbbet játszott dal, mennyien pörgették azt, és hány alkalommal nyomtak a lejátszásra a rajongók. Azt is kiemeli a cég, ha a szerzők egy-egy dalát felvették egy jelentősebb lejátszási listára, ezt minden bizonnyal az összes zenész örömmel fogadja, és utólag jó érzéssel töltheti el őket, ha erre felhívja a figyelmet a platform.
Az Apple Music Replay esetén érdekes például a mérföldkő számláló, ami a jelentősebb zenefogyasztási eredményekre igyekszik felhívni az emberek figyelmét. Sokféle mérföldkő van a szolgáltatásban, például nyilvántartja azt, hogy az ember elérte az 1000 meghallgatott dalt egy évben. Az Apple a közösségi médiás megosztásokra annyira nem ment rá, mint a riválisai, de persze azért a Music Replay esetén is meg lehet találni ennek a módját. Az emberek megmutatják mások számára az eredményeiket.