A Diablo Immortalról többször is beszámoltunk. A bejelentése óta nem túl kedvelt játék a Blizzard nagy marketinges lebőgéseinek egyik első fecskéje volt, ám a július eleji megjelenése óta azért valószínűleg hozta az elvárt eladási számokat.
A játék kicsit késve, de úgy volt, hogy június 23-án meg fog jelenni Kínában is, de június 19-én érkezett a bejelentés, hogy sürgős optimalizációs munkálatok miatt mégsem fog bekövetkezni. Kína messze van, így bár értesültem erről, úgy ítéltem meg, hogy ebben még nincs semmi rendkívüli, nem sok mindenkit érdekelhet a dolog. A napvilágot látott új információk viszont igencsak érdekes sztorivá gyúrták át ezt az érdektelen csúszást, amivel a Blizzard és a NetEase is évekre megpecsételhette a sorsát a világ egyik legnagyobb gazdasági erővel rendelkező országában.
A Diablo Immortal meg nem jelenése alapvetően felér egy végtag amputációval a két cég számára. Egyértelmű, hogy a játék csak és kizárólag azért létezik, hogy a kínai mobilos játékosokból az utolsó garast is lecsapolják, Ázsiában ugyanis különösen nagy népszerűségnek örvendnek ezek a pénznyelde játékok. A nyugati megjelenés a szükséges rossz; bár itt is hoz pénzt, a NetEase megbízása a Blizzard részéről nem véletlen volt. Ők azok, akik értenek a kínai piachoz, és akiknek egyáltalán jogosultságuk van játékot közzétenni az amúgy egyre inkább játékellenes országban.
Kínában ugyanis nagyon sokáig nem jelenhetett meg új játék, áprilisban oldották fel a 9 hónapos tilalmat, amit azért tartottak fent, hogy „megvédjék a fiatalokat a videojátékok káros hatásaitól”. Sokan arra gondoltak tehát amikor a NetEase és a Blizzard bejelentette a csúszást, hogy az optimalizáció a pénzügyi kizsákmányolási rendszer átalakításához szükséges.
Az igazság viszont ismét Micimackóval lehet kapcsolatos.
Talán nem ismeretlen a történet: a sárga és kedves Micimackó egész Kínában tabu, be van tiltva, mivel 2017-ben a kínai elnököt, Hszi Csin-pinget egy blogger ehhez a karakterhez hasonlította. Mivel a kommunista párt vezetője szent és sérthetetlen, ezért az ilyen jellegű mackós dolgokat nem nézik arrafelé jó szemmel, már csak azért sem, mert nagyon rossz üzenete van a medvének a helyi politikusokra nézve.
Kínában a medve szót a gyávasággal, eredménytelenséggel, gyakori hibákkal asszociálják, így a medvézés a politikában azt jelenti, hogy valakinek le kell lépnie a politikai színtérről. Erre viszont különösen érzékenyek a vezetők, ezért abszolút tabunak számít bármilyen ilyen jellegű kifejezés vagy ábrázolás, a cenzúra azonnal lecsap.
Az rfa.org hírportál spekulációja szerint a Diablo Immortal kínai késésének valódi oka egy már törölt Weibo (amolyan „kínai Twitter”) üzenet a hivatalos kínai Diablo fiókon, ami egy medvés kérdést tartalmazott, miszerint:
„熊怎么还不下台...” vagyis, „Mikor fog már a medve leesni a székről?”.
Amit tudni lehet, hogy a Tweetet az Egyesült Államokból tették közzé a Diablo fiókon. Többen azt feltételezik, hogy egy kint élő közösségi menedzser véletlenül rossz fiókkal lehetett bejelentkezve, és a privát Weibo fiókja helyett a Diablóson keresztül tette közzé az utalást, ami amúgy akár Bobby Kotickra is érthető lehetne, de valószínűleg tényleg Hszi Csin-ping-re céloztak vele.
Egyelőre tehát nem tudni, hogy valóban emiatt az üzenet miatt van-e tiltáson a játék, a pletykák szerint viszont ez a kis kihágás 3 évre megvont minden jogot a NetEase-től és a Blizzardtól, hogy játékot adjon ki Kínában. Mivel a NetEase kínai, ráadásul a világ egyik legnagyobb játékfejlesztő vállalata, így ez őket felfoghatatlanul rosszul érintené, a Blizzardot viszont nem sokan sajnálnák, lévén pont a Kínának való meghunyászkodásával idézett elő magának egy nagyobb botrányt.
Az viszont biztos, hogy a Diablo Immortal marketingje teljesen le lett lőve az országban, minden közösségi médiás fiók megszűnt vele kapcsolatban, ez pedig erősíti a fenti teóriát.
Összességében tehát nem a mesehős miatt bannolhatták a játékot, hanem ugyanazon okból kifolyólag, amiért kommunista színekben mászkáló, sárga Micimackó is bannolva van: a macik sértik az elnököt.