Shop menü

...DE FUT RAJTA A DOOM?

A játék átírása egy egyáltalán nem célszerű eszközre nem először fordul elő, akár azt is gondolhatnánk, hogy van ilyen "challenge". Persze az sem kizárt, hogy egyszerűen elég sokan szeretik ezt az 1993-ban, még MS-DOS-ra kiadott játékot.
HaverLaci
HaverLaci
...De fut rajta a DOOM?

Nemrég egy lelkes rajongó a Windows-os Jegyzettömb-re - igen, a notepad.exe futtatja - "írta át" a Doom-ot. A játék átírása nem először fordul elő, akár azt is gondolhatnánk, hogy van ilyen "challenge". Persze az sem kizárt, hogy egyszerűen elég sokan szeretik ezt az 1993-ban, még MS-DOS-ra kiadott játékot.

A történet az IBM XT-re "optimalizált" Wolfenstein 3D-vel kezdődik, mely szintén az ID Software, egy évvel korábbi, 1992-es munkája. A játék 286-on és 386-on is jól futott, indokolt lehetett, hogy a kilencvenes évek elején még gyakran használt XT platformon, annak is gyorsabb példányain (ami olyan 8-10-, akár 12 MHz volt, legalábbis úgy tudtuk) is elindíthatóvá tegyék. Ehhez a 80286-os utasításokat kellett 8086/8088 processzorok által "érthetővé tenni". Ez mind szép, azonban az XT verzió csak a jogok elévülése után jött létre, 2009-ben. Más részről ezzel egy fájó hiányosságot pótoltak az XT tulajdonosoknak, mivel addig nekik ez jutott:

Igen, volt 2D-ben is, 1984-ben adta ki a MUSE. Valójában ez is egy adaptáció, a cég 1981-es AppleII játéka volt az alap, ez egyébként Commodore 64-re is megjelent. Persze, ha XT-re sikerült megoldani, hogy elinduljon, beindultak a kísérletek: a 16 bites Amiga, és Atari ST/STE valamit Apple IIGS még mondhatni közelebb áll az eredeti hardverhez,

de a Commodore 64, az 1.1-es változat pedig színesebb grafikával (persze SuperCPU-val), "sima" ZX Spectrum, Amstrad/Schneider CPC464 platformokon is megjelent a játék vagy annak demója.

Viszont már a "Wolf3D" esetén is elkezdődött az őrület a Casio FX-9860G, Texas Instruments TI-82 és TI-84 Plus változatok megalkotásával, melyek tudományos számológépek voltak.

De igazán a következő John Carmack - akinek 90-es években a fejlesztőmonitorját (Intergraph 28hd96 - 28coll,16:9,1080p) is nagyon irigyeltem - sláger, a Doom esetén kezdett fokozódni a kihívás, hogy akár a legelképzelhetetlenebb eszközökön lejátsszák, vagy átkonvertálják. Amigás körökben nagy elégedetlenséget váltott ki, hogy Carmack 1994 szeptemberében még a legjobban felszerelt Amigát is túl gyengének találta a Doom futtatására, így nem is tervezte arra a platformra megjelentetni. Erős 486-os konfigurációt tartott szükségesnek, bár való igaz, egy jobb 386-on már elfut a játék.

1997 decemberében a kódot szabadon felhasználhatóvá tették, miután a négy éves program már technikailag kezdett avulni, és a 3D-gyorsítókat is kihasználó Quake végleg letaszította a trónról. 2001-ben pedig Carmack nyilatkozata ellenére elkészült a házibarkács Adoom 1.3-as változata Amigára, mely némileg igazolta Carmack jóslatát: csak alacsonyra állított grafikával játszható úgy-ahogy, de a 10 évvel később megjelent 1.4-es, tovább optimalizált frissítés minden módban jól játszhatónak tűnik. Carmacknak annyiban igaza lehetett, hogy egy gyorsító azért erősen ajánlott a játszhatósághoz.

Megemlítendő, hogy indult projekt Doom-hoz hasonló programok létrehozására "sima", 7 MHz-es Amigára is, a Dread. A kísérletek megkezdődtek a 8 bites gépekkel is, a ZX Spectrum 128Commodore 64, Commodore VIC-20 - bár az is valószínű, hogy sok esetben ennek az eredeti játékhoz sok köze nincs. Viszont itt kisebb csoda a látvány létrehozása is.

A konzolok alap, hogy megkapják a Doom-ot. Nintendo NESDSGame & WatchMiniN64, és Switch, Xbox (utóbbi kettő esetén a házilag barkácsolt verzió megelőzte a hivatalos kiadást), PSPPS vita és még sokan mások...

A "szokásos" tudományos számológép port - esetünkben a Texas Instruments TI-83 Plus, TI-84 Plus és TI-89, az Alpha Navigo A-N318 PNA és Palm Pre és a HP Jornada 690 mellett telefonok sem maradhattak ki: Nokia N900, Sony Ericsson Walkman W200i és mások nagy számban futtatják a játékot.

Végül a legkisebb készülék "verseny", ami futtatja a játékot az Apple iPod után jelenleg a Sandisk Sansa Clip Zip és egy kb. okosóra méretű, egyedi építésű Gameboy között zajlik.

A mikrokontrollerek, így a Raspberry Pi Pico, Vocore Take2Teensy 4.1, ESP32, Intel Edison, és az ST STM32F429 is beálltak a sorba.

Műszerek? Nem gond. SSA 3021X spektrum analizátor, többféle Oszcilloszkóp, Singal tester és ebbe az orvosi műszerek is beleértendők, pl. ez az ultrahangATM terminál - azért ezeknél annyi segítséget kapunk, hogy eleve x86-os gép az alapja - ahogy ebben az étteremben használatos konyhai vezérlőben is a nagyobb feladat a vezérlés megoldása, és az adatok bejuttatása volt.

De ezeknél rendhagyóbb eszközökön is elindították a játékot: ISDN GatewayRadioMaster TX16s távvezérlő, Honeywell termosztát és a Canon nyomtató kijelzője sem marad ki. Egy tizenöt éves hekker pedig még a McAfee "feltörhetetlen" kriptotárcáján is sikeresen elindította.

Ha már kijelzőnél tartunk: Kodak DS és Canon fényképező kijelzője, vagy egy OLED-mátrixszal hekkelt Lego-elem szintén alkalmasnak látszik a program futtatására. Meg kell hagyni, a billentyűzeten futtatott is nehezen azonosítható, bár van jobban sikerült verzió, a terhességi teszten szintén csak nyomokban fedezhető fel a Doom, - ahogy a MacBook Pro TouchBar-ján is. Az alternatív, zongora irányítású változat is említést érdemel és egészen extrém a kenyérpirító tűzgombként való alkalmazása.

A játékon túl van,  akinek a játék zenéjének lejátszása már sikerélményt okoz. Commodore 64Gameboy, Korg Trinity TR-Track - ezeknek van "hivatalos" hangja, de megszólaltatták mátrix nyomtatón, Tesla-tekercsen, másképp, floppotron-on, és stylophone-val is lejátszotta, ez TV-adásban is lement egyébként.

A hang mellett a képi megjelenítéssel kapcsolatban is változatos megoldások születtek. A Sinclair cikkekben már említett FTV1, a vektorgrafikával operáló Vectrex-hez (itt VOOM) hasonló, állított kijelzős verzió a Radius monitoron, LED tábla sem maradt ki, ahogy a DJI HD szemüveg sem.

Szöveges módban 1337DOOM, grafikus karakterekkel és betűkkel ( 80x25 módban már sok kompromisszum kell),  nem feledkezhetünk meg a mókás kinézetű 1999-es ASCIIDOOM-ról sem.

A még retróbb számítógépeket idéző korszakban pedig így festene a játék, mono CGA és EGA kinézettel.

De a bevezetőre visszatérve: az idei termés - a bár fekete-fehér, mégis valósághű grafikával rendelkező Excel változat után - beigazolódott, hogy a Windows beépített Jegyzettömb-je is képes a Doom futtatására.

Ez még semmi: a windows task manager, (ami egyébként egy korábbi cikkben is említett Bad Apple videót is képes "lejátszani") de akár maga a Doom is képes Doom-ot futtatni. Sőt nemcsak azt, Hereticet és sok-sok egyebet is.

Hogy mi okozhatja a Doom népszerűségét? Egyrészt ez az első realisztikusak mondható ilyen jellegű játék, Amerikában még kiképzésre is használták, másrészt az ügyes marketingnek köszönhetően volt idő, amikor ez volt a legelterjedtebben használt szoftver. Még a Windows-t is megelőzte! A 18 hivatalosan kiadott változat pedig úgy tűnik nem volt elegendő. A kor szinte összes játékkonzoljára kiadták, mivel a Doom futtatásának lehetősége a játék sikere miatt akár a készülékek eladhatóságát is befolyásolhatta. Annak sem volt akadálya, hogy a repülőgép ülésébe szerelt szórakoztató egységen láthassuk viszont.

Másrészt a nyilvánossá tett forráskód megadta a lehetőséget a "bármire portolásra" aminek létezett C fordítója. Mivel a kód tiszta, logikusan felépített és könnyen érthető, lényegében egy grafikai megjelenítő, hang meghajtó és a célhardver játékvezérlés-illesztését kell elvégezni.

A rengeteg kiadás egyes változatai többek között lehetővé tették a 4K felbontáson és 60 FPS sebességgel történő játékot, más változatban pedig TCP/IP lehetőséggel multiplayer módra nyílt mód. 

Akit bővebben érdekel a Doom lelkivilága, és nem probléma az angol nyelv, annak ajánlott a 2019-es kiadású Game Engine Black Book: Doom című művet tanulmányozni, ez jelenleg is megvásárolható.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére