Shop menü

IBM PC, 4.77MHZ-ES 8088 PROCESSZOR. DE CÉGÉ A MONITOR?

Ha egy 1981-es IBM PC jobb képfrissítést tud, mint az új számítógépünk, akkor sejthetjük, hogy valami érdekesség van a háttérben.
HaverLaci
HaverLaci
IBM PC, 4.77MHz-es 8088 processzor. De CéGé A monitor?

1993-ban a dán The Party-n a PC Demo kategória negyedik helyezettje a Legend névre hallgató szerzemény volt. Alkotója, az Impact Studios büszkén hirdette, hogy a mű egy mindössze 16MHz-es 80286-os processzorral szerelt számítógépen is fut, nem szükséges tehát egy 486-os processzor ereje egy jó demóhoz (a demókat és a demópartykat korábbi cikkemben már említettem).

Nagyjából tíz évvel később, amikor a számítási teljesítmény már mondhatni végtelen mennyiségben rendelkezésre állt, a Mobygames egyik létrehozója, Trixter még ennél is tovább ment. Egy CGA grafikus- és egy Sound Blaster Pro hangkártyával kiegészített, de egyébként alap IBM 5150 számítógép (na jó, volt még 10MB merevlemeze, és a RAM is 640 kilobájtra bővített) határait kezdte feszegetni: teljes képernyős videolejátszás volt a terv. Ez annyira jól sikerült, hogy megnyerte a 2004-es Pilgrimage wild compo-t a 8088Corruption című alkotással.

Annyira hihetetlen teljesítménynek tűnt, hogy videóval kellett igazolni, hogy nem történt semmiféle csalás (persze rosszmájúak megjegyezhetik, hogy abba a készülékházba bármit be lehet építeni, és szinte kivétel nélkül csak gyorsabb lehet, mint az eredeti konfiguráció). Emlékeztetőül: 8 bites külső adatbuszú 8088 processzor 4,77 megahertz órajellel, 16-64, később 64-256 kilobájt(!) RAM memória, IBM CGA kártya 16 kilobájt videomemóriával.

Ez a kártya a könyvek szerint 40x25, és 80x25-ös karakteres módot ismer 16 egyszerre használható színnel - valójában 8 szín fényesebb módjával (mely a korai IBM CGA változatokon alig tért el egymástól, csak az újabb, 15 ellenállást tartalmazókon látványos), vagy 320x200-as felbontásban egyszerre 4, előre meghatározott színösszeállításból válaszhatunk, végül 640x200-as felbontásban a háttérszín mellett egy színnel gazdálkodhatunk.

Az IBM célja volt, hogy a kártyát televízióra is lehessen kötni - ehhez kompozit kimenetet szerelt a kártyára, így azonban a 80x25, és a 640x200-as módok nem voltak használhatók. A CGA kártyának volt egy nem dokumentált felbontása is, ez a 160x100, melyben mind a 16 szín egyszerre használható volt. Az egyik ezt a módot használó program a Paku-Paku.

Valójában itt nem grafikus, hanem karakteres módban vagyunk, ahol mind a 16 szín rendelkezésre áll, a karakterek méretét pedig olyan kicsire állítják, hogy az egy pontnak látszik. A CGA kártyával kapcsolatban a finomságokról már 8-Bit Guy csinált bemutatót, és ez a cikk sem erről szól, lépjünk hát tovább.

A 8088Corruption demó lényegében egy 40x25-karakteres videólejátszó, ahol a pepita mintás karakternek és a kijelző okozta pixel-összemosásnak köszönhetően 177 szín érhető el. Az alkotó szerint a képkockákat létrehozó program végezte a nagyobb melót, a videó+hang lejátszóval szemben. Trixter, azaz Jim Leonard elmondása szerint az alacsony felbontás miatt szükség volt egy olyan képsor lejátszására, mely az emberi agy számára könnyen értelmezhető, ezért döntött az arc és a tánc mellett.

A következő dobásra 2014-ig kellett várni, ez volt a 8088Domination, melyet szintén a dán The Party-n mutattak be. A szerző az elején bevallja, hogy 2007-ben lehetetlennek tartotta a 8088Corruption-t grafikus módban lejátszani ugyanazon a konfiguráción. Mint írja, hét éve volt agyalni, és rájött: tévedett. A 8088Domination első részében a 8088Corruprion videóját játsza le, immár grafikus felbontásban, ráadásul némi bővítéssel. A második rész pedig lehet, már önmagában megér egy cikket az ugyanis a 640x200-as mono módban lejátszott Bad Apple.

Ez több, mint tíz éves, de a közelmúltban felkapott videó, melynek zenéjét a Japánban őshonos, egyébként nagy népszerűséggel és rajongótáborral rendelkező, ráadásul rendkívüli bővitési lehetőségekkel büszkélkedő, nem igazán IBM kompatibilis, viszont x86 alapú NEC PC-98 gépre készült lövöldözős játék adta (A sorozat később Windows alapú lett). Ez nem más, mint Zun 1997-óta tartó egyszemélyes projektje, a ComiKet-enként új részekkel jelentkező Touhou sorozat, annak is negyedik epizódja, melynek egyik zenéjéből készült CD-n kiadott remix immár Bad Apple néven, melyhez szintén rajongók készítettek animációt 2009 körül.

Ezt az animációt aztán felkapta a demoscene, melynek eredményeképp - a teljesség igénye, és sorrendre való tekintet nélkül - elkészült Amiga 1200Atari 400, Commodore 64, Atari 800, MegaDrive, NES, MSX, ZX Spectrum, Atari XE/XL, BBC MicroVectrexAtari STeNeoGeoSharp MZ-800Acorn Atom, NEC PC-6600, NEC PC-6001, Atari 2600, Amstrad CPCC64 (már nagyfelbontású mód), Nintendo DS-10 Plus, Arduino platformokra.

De egészen meglepő adaptációk is napvilágot láttak: Impulse Tracker, terhességi teszt, és a mindössze 8 utasításból álló, BrainF*ck programnyelven írt változat.

A 8088Domination sikert aratott, és első helyezett lett a kategóriájában.

A következő pályamű 2015-ben érkezett, a Revision partyra. Címe: 8088MPH, mely egy kritika szerint a 1990-es évek demóeffektjei 1981-es technikán. Itt már nem csak videólejátszás történik, és a Sound Blaster Pro hangkártyáról is átváltottak az autentikusabb, egy csatornás PC-speakerre, ezzel is növelve a kihívást. Címében a 88MPH egy utalás a Vissza a Jövőbe című filmre: Marty és a Prof fel is tűnik a demóban. Jelentős fejlődés még a 256- és az 1024 szín megjelenítése az egyes, látványos részekben.

Ezzel az alkotással ismét nagy sikert értek el, első helyezett lett a csapat a kategóriában. E demó a hírek szerint annyira szélsőségesen használja a hardvert, hogy arra az emulátorok készítői nem készültek fel, így megfagyasztja az emulátorokat.

Néhány év ismét eltelt... Majd 2022-ben ismét alkottak a srácok: pár hete, a németországi Evoke party-n, Area 5150 című művükkel. A gépigény ugyanaz, mint korábban, azonban ez esetben nem a CGA kártya kompozit kimenetét preferálták, hanem a hagyományos TTL 9 pólusú kimenetet használták, ráadásul 640x200-as felbontást 16 színnel hoztak össze - emlékezzünk, ebben a módban monokróm megjelenítés ismert a CGA esetén. A demóban számos easter egg-et vehetünk észre, az Invaders-től kezdve a Commander Keen-en át a Doom-ig. Rengeteg részből áll, és tényleg mindben kihozzák a maximumot. A megérdemelt siker most sem maradt el, ismét első helyezést ért a fél évnyi munkájuk.

Végül összehasonlításképp, kicsit emlékezzük, hogy mi ugrott be annó, amikor valaki a CGA grafikát emlegette.

Kíváncsian várom következő munkájukat, vajon mit képesek még kisajtolni ebből a negyven év feletti vasból?

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére