Az Apple hosszú évek után végre késznek ítélte meg az első XR hordozható eszközét, így a nagy várakozásoknak megfelelően be is mutatta az Apple Vision Pro-t.
Az Apple egy külön szekciót tartogatott a különböző eszközeinek és szoftverfrissítései számára, Tim Cook, az Apple vezérigazgatója viszont egy klasszikusnak mondható „One More Thing” beharangozóval megmutatta a következő és legfejlettebb számítástechnikai eszközüket, a Vision Pro-t. A Vision Pro egy olyan VR szemüveg, ami leginkább a valóság kamerákon keresztüli bevonásával kiterjesztett valóságot hoz az ember környezetébe, hasonlóan, mint ahogyan a Meta Quest Pro teszi. Ez a valóságon is túlmutató MR funkció pedig az eszköz legfontosabb ígérete, mely az Apple szerint „egy forradalmian új termék”.
A Vision Pro egy önállóan működő készülék, ennek köszönhetően nem kell telefonhoz, tablethez vagy más eszközhöz kötni, viszont minden környező Apple eszközzel gond nélkül tud majd együttműködni. Az Apple úgy gondolta, hogy a szem, kéz és a hang irányítás miatt a kontrollerektől is megszabadul, így valójában az eszköz tényleg csak a szemüvegből és a hozzá csatolt akkumulátorból áll. A korábbi pletykák alapján az Apple-nek rengeteg problémája volt a hűtéssel és az energiaellátással, ezért is késhetett ennyit az eszköz. Úgy tűnik, hogy az akkumulátor külső, powerbank-szerű alkalmazással tudták csak megoldani a súly, hő és az energiatárolás kérdését.
A Vision Pro üzemideje viszont így is mindössze csak két óra lesz.
Alternatív megoldásként a Vision Pro ráköthető lesz más áramforrásokra is, bár ezt nem részletezték, vélhetően valamilyen USB-s megoldásról lehet majd szó. A Vision Pro tele lesz érzékelőkkel, hogy a felhasználó a legkényelmesebb és legmegbízhatóbb módon tudja használni. Tizenkét kamera, négy mélység érzékelő és LiDAR szenzor, illetve hat mikrofon fogja figyelni a felhasználó minden rezdülését.
Az eszköz a kamerák segítségével a felhasználó kijelzőjére rakja majd ki a valóságot, így térélményt kap a használója. Ezzel a módszerrel az Apple szerint közel egymilliárd színes pixel kerül majd a felhasználó elé másodpercenként. A szemüvegen található tárcsa segítségével lehet majd befolyásolni, hogy mennyire akar az ember AR vagy VR élményt látni. Ha úgy hozza, akkor teljesen elszeparálhatja magát az ember a valóságtól, ám ha a közösségi élmény fontos, akkor viszont csak néhány digitális dolgot leszámítva a való világot láthatjuk majd magunk körül.
A kézkövetés kulcsfontosságú lesz, az Apple pedig annyira bízik a saját megoldásában, hogy szerintük semmi szükség a „vaskos” kontrollerekre, bár PlayStation vagy Xbox gamepad köthető hozzá például 2D-s játékok irányításához. Véleményem szerint ez lesz az eszköz legnagyobb gyenge pontja, így nem lepődnék meg, ha még érkezne hozzá később valamilyen mozgáskövető vezérlő, hogy hatékony módon lehessen irányítani.
Mint említettük, a szemünk is képes lesz az irányításra. Ahogyan a PS VR2 esetében, itt is a tekintetünkkel tudjuk majd a nekünk tetsző menüket kiválasztani, ezzel megkönnyítve a dolgok kijelölését. Ez a szemet és az arcot figyelő kameráknak és infralámpáknak köszönhetően lesz megvalósítható, sőt, a technológia a felhasználó azonosítására, a foveated rendering alkalmazására, de még az avatar életre keltesére is használható lesz.
Már a Meta is kísérletezett a headset elejére kivetíteni a felhasználók szemét, de üzleti forgalomba az ára miatt nem hozták a technológiát. Az Apple viszont az árral nem foglalkozva, úgy ahogy több más a szemüvegbe épített ötlet esetében itt sem volt rest és egyszerűen átemelte az ötletet a Vision Proba.
Az eszköz meghajtásának egyik, és talán egyetlen valódi Apple ötlete az, hogy két darab chip is felel majd az élményért. Az egyik egy hagyományos M2 chip, amit a Mac-ek is használnak. Ez a rendszerchip hatalmas teljesítményre képes, a Qualcomm Quest 3-ban debütáló új Snapdragon chipjéhez képest a pletykák szerint 25%-kal gyorsabb egyszálas CPU teljesítményben, 75%-kal gyorsabb többszálú műveleteknél, illetve 15%-kal jobb GPU-val rendelkezik majd.
Az újdonság másik fele viszont az, hogy egy külön, direkt erre a célra tervezett chip is belekerül az eszközbe párhuzamosan, ez pedig az R1 nevet kapta. Ez a chip arra szolgál, hogy soha, semmilyen körülmények között ne legyen késés a kijelző és a kamerák képe között, így 12 milliszekundum késés lesz csak a valóság és a kijelzőn látható kép között.
A kijelzőre rátérve nem sokat tudunk a felbontásról, csak annyit, hogy 23 millió pixel dolgozik majd a legjobb képminőség érdekében. Ez körülbelül szemenként 3400x3400-as felbontást jelent majd, de se a látómező, se a képarány nem ismert, így nem tudjuk, hogy valójában milyen pixelsűrűségről van szó. Az Apple szerint HDR és remek színek várhatóak.
A lencsék automatikusan a szemünkhöz igazodnak, az Apple pedig a Zeiss segítségével fog majd a felhasználók számára éles látást biztosítani. Ha elküldjük majd az Apple-nek azt, hogy milyen szemüveget hordunk, akkor mágnesesen felhelyezhetjük majd a szemüvegre az egyedileg legyártott lencséket.
A hangzás tekintetében a pántba épített térbeli hangszórókat kapunk, amik ráadásul a környezetünk függvényében változtatják a hangot. A szemüveg képes lesz automatikusan úgy megfigyelni a környezetet, hogy ez alapján a legjobb hangélményt tudja nyújtani. A pánt egy légáteresztő szövet lesz, ami a tervek szerint kényelmesen tartja majd a vékony headsetet a helyén. Ez a pánt cserélhető lesz, így, ha valakinek kényelmetlen, akkor lesz majd alternatív megoldás.
A szoftverek tekintetében viszont sajnos majd lehetnek hiányosságok. Bár az Apple rengeteg érdekes alkalmazást fog majd kínálni, például a szemüveg képes lesz majd térbeli emlékvideókat rögzíteni, amit újra és újra megnézhetünk majd, illetve lesz majd böngésző vagy mozis app is, vélhetően a kontroller hiánya miatt jóval kevesebb erre az eszközre szánt szoftver várható, mint más VR cucc esetében. Azért, hogy ezt kompenzálja az Apple, úgy oldotta meg a visionOS-t, hogy például az iPad alkalmazásokat is gond nélkül tudja majd futtatni.
Ennek megfelelően számtalan kétdimenziós iPad alkalmazás lesz első naptól elérhető a platformra.
Az Apple tudja viszont azt, hogy aki lát lehetőséget a dologban, az már most elkezdene fejleszteni rá, így még ebben a hónapban elérhetővé válik az olyan SDK, amivel emulálni lehet a Vision Pro-t például egy iPaddel. Ennek köszönhetően a fejlesztő láthatja, hogy majd nagyjából milyen lesz az alkalmazása majd, ha megjelenik, de abban is segítség lehet, hogy akkor is tudjanak fejleszteni, ha saját maguknak nincs pénzük az eszközre. Ebben amúgy a Unity lesz a legfőbb partner.
Amit az Apple is hosszabban hangsúlyozott, az a várható moziélmény. Akármekkora vásznat beállíthatunk majd magunknak, a filmeket többféle környezetben is nézhetjük, a Disney Plus pedig gyárilag képes lesz majd kihasználni a headset adottságait. Reméljük ez azt jelenti, hogy a streaming szolgáltatók szép lassan elkezdik feltölteni a 3D-s tartalmaikat a VR szemüvegek appjaiba.
A Vision Pro külön-külön nem mutat forradalmi és új ötleteket, a többi gyártó évekkel jár az Apple előtt. Az Apple a Sony-val ellentétben láthatóan elvégezte a házifeladatát és jól megvizsgálta a konkurenseit és átvette a legjobb ötleteket, de néhány dizájndöntésük alapján mégis jól látható, hogy nagyon későn ugranak bele az XR világba és emiatt hoztak megkérdőjelezhető döntéseket.
Az biztos, hogy nem a VR közösséget akarják kiszemelni maguknak, bár mégis VR irányból közelítik meg a kiterjesztett valóságot. Ez a nézőpont viszont a tapasztalatok alapján viszont hibás, mert nem digitális kijelzőkön keresztül akarja az ember látni valóságot, hanem a valóságban akarja inkább kivetítve átélni a digitális javakat. A Meta belátta, hogy az XR ezen ága inkább a VR felé kell, hogy terelődjön, a valódi AR megoldások pedig a tiszta, kijelző nélküli valóságon, maximum egy lencsével közbevetve kellene, hogy nyugodjanak.
Összességében viszont ez lesz az első olyan eszköz, ami mindent egybegyúrva ilyen magas minőségben a felhasználók számára is elérhetővé teszi a modern VR fejlesztéseket, ez viszont csak úgy lehetséges, hogy egy Apple eszköz esetében az ár nem számít, így elengedhették magukat a minőség érdekében. Így a 3500 dolláros bejelentési ár bár sokakat elriaszt, vélhetően azért sokan lesznek, akik már az első nap megveszik majd az eszközt.
Magyarországon természetesen ennél sokkal drágább lesz, mivel tradicionálisan nálunk a világon a legdrágábbak az Apple termékek, így a másfél milliós minimális kezdő ár szinte biztosra vehető.
A Vision Pro a tervek szerint 2024 elején érkezik.