Shop menü

AZ ÁSATÁS – ÓDA A KISEMBERHEZ

Simon Stone remeke ékesen igazolja, hogy a nagy tettekhez nem kellenek fékeveszett indulatok és már-már anarchiába torkolló, parttalan viták.
Gera Krisztián
Gera Krisztián
Az ásatás – Óda a kisemberhez

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Hogy volt?!

„A dráma olyan, mint az élet, csak az unalmas részeket kivágják” – szól Alfred Hitchcock aranyköpése. Ám miközben a sziporka igazságtartalma kétségbevonhatatlan, az is tagadhatatlan, hogy a történelmi témákat feldolgozó direktorok jellemzően nem érik be pusztán a bántóan banális események takaréklángra csavarásával. Hanem hajuknál fogva előrángatott konfliktusokkal, fantázia-szülte karakterekkel és más, a tényeket megfricskázó elemekkel igyekeznek minél izgalmasabbá tenni művüket.

A példák hosszasan sorolhatóak. Az A visszatérőben piedesztálra emelt Hugh Glass kutyaközönséges, kifosztott szerencsevadászként eredt az őt sorsára hagyók nyomába: szó sem volt meggyilkolt gyermekről. A nácik 1943-as Titanic-ja a németek dicsőségét és a brit kapitalizmus kudarcát hirdető, szájbarágós-hazug propaganda-rettenetté züllesztette a tragédiát. A Rubin Carter kálváriája körül forgó Hurrikán élőszentet faragott az agresszív bokszolóból, és az Az alcatratzi ember is a csapásokat sztoikusan tűrő bölcselőként ábrázolta az ornitológiai jártassága dacára elviselhetetlen Robert Stroud-ot.

A Sully – Csoda a Hudson folyón azt a hamis benyomást keltette, hogy a repülőgép meghibásodását kivizsgáló hivatal szakértői a pilóta fejét akarták, és kezdettől fogva a vesztére törtek. A Kapj el, ha tudsz!-ban Carl Hanratty ügynököt a sürgető dramaturgiai kényszer ihlette, a Két félidő a pokolban pedig a hírhedt „halálmeccs” kiszínezett legendáját dolgozta fel.

Fent és lent

Tekintve, hogy a kőbe vésett adatok lazán kezelése bevett szokás az iparágon belül, Simon Stone legújabb filmje óhatatlanul magára vonja a múlt titkai iránt érdeklődők figyelmét. Hiszen fáradozásainak Az ásatás címre keresztelt gyümölcse egyszerű átlagpolgárok meglepő csavarokat abszolút mellőző mindennapjainak bemutatásával kívánja kihangsúlyozni, hogy még a bámulatos tettek sem feltétlenül hemzsegnek adrenalinpumpáló krízishelyzetektől.

Ez elsőre felettébb álmosítóan hangzik, és vitathatatlan, hogy a hatodik-hetedik század mosdatlan barbárokként elkönyvelt angolszászait kedvezőbb megvilágításba helyező Sutton Hoo-i ásatás egy-két apróság kivételével rutinmunkaként vonult be az archeológia krónikáiba. Ennek tükrében a többség hamar borítékolja, hogy holmi lila ködös, merengő-szenvelgő borzalommal bővült a Netflix kínálata. Ám mi sem állhatna távolabb a valóságtól, mert a rendező szenzációk helyett az 1930-as évek végének rideg-hideg angol társadalmának akkurátus kivesézésére fókuszál.

Egy olyan kor elevenedik meg előttünk, ahol az egyén gyakran ha akarja, sem lehet a saját szerencséjének kovácsa, és el kell, hogy fogadja a sors által felkínált, előnytelen döntetleneket. Tehetséges, de autodidakta régész, megözvegyült úrasszony, vagy éppen férje árnyékában senyvedő kutatónő: egytől-egyig az éra kimondott-kimondatlan elvárásainak áldozatai. Így jobb híján gúzsba kötve próbálják elérni a teljességet, és napról napra méltatlan alkukat kötnek a felsőbb osztályból származó, vagy hivatali rangjuk furkósbotként lóbáló befolyásos körök tagjaival.

Akik azonban távolról sem önnön kegyetlenségükben kéjelgő, szadista gazfickók: pusztán megcsontosodott előítéleteik béklyóiban élő kékvérűek, és ezt a háttérbe szorulók is belátják. Sőt, neveltetésükből adódóan elfogadják alávetett szerepüket, és egzisztenciális okokból elnyomják elvétve feléledő önérzetüket. Ebből adódóan éles-heves disputákban, drámai monológokban és kiélezett szituációkban reménykedni botorság. Pár tiltakozó szó merész lázadás, béremelést kérni biztosítóháló nélküli kötéltánc, és a határok átlépésének kizárólag azért nincs retorziója, mivel efféle dőreség senkiben sem merül fel.

Vagyis a rafinált-firnyákos tálalás tökéletesen működik: míg a kicsiny csapat előtt felsejlik primitívnek hitt őseik komplex és gazdag kultúrája, mi a két világháború közötti békeidő utolsó napjainak miliőjéből kapunk keserű ízelítőt. Egyben önkéntelenül is átfut az agyunkon, hogy vajon távoli leszármazottjaink épp olyan idegennek, meghökkentőnek és torokszorítóan reménytelennek találják-e majd életünk kereteit, mint mi a szigetország lakóiét.     

Verdikt

Összességében tehát a sajátos koncepciójú alkotás az ötletes kísérleti projektek sorát erősíti. Ha elfogadjuk, hogy a dolgok ritkán feketék vagy fehérek, és a jelentős események javát is a csüggesztően unalmas rutinmunka teszi ki, okvetlenül adjunk neki egy esélyt. Amennyiben viszont osztjuk a késleltetés nagymesterének alapvetését, és jobban kedveljük az egy kis kreatív többlettel megfűszerezett történeteket, keressünk más elfoglaltságot magunknak.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Egy visszafogottsága dacára érdekes dráma.
Remekül ábrázol egy letűnt kort.
Kevesekhez szóló rétegfilm.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére