Az OpenAI-nál megkongatta a vészharangot Sam Altman, miután felismerték a Gemini 3 megjelenését követően, hogy a Google sokkal közelebb van, mint azt eddig gondolták. Ráadásul igen komoly fegyver a vállalat kezében a Kereső, amit a jelek szerint nem fél felhasználni.
A ChatGPT berobbanását követően a Google elkezdett azon dolgozni, hogy a Keresőben a találatok előtt egy információs kártyát tárjon a felhasználók elé, amit már a generatív MI hozott létre. 2023 tavaszán már felvezette ezt a cég, de csak 2024 májusában kezdte szélesebb körben bevezetni. Az AI-alapú áttekintés ma már itthon is elérhető a felhasználóknak, és bár nem jelenik meg minden keresésnél, egyre sűrűbben kerül szem elé.
2025 márciusában a vállalat bemutatta az AI-módot, ami lényegében már a Gemini chatbot integrálását takarja, csak álruhába bújtatva. Az AI-mód használata során azonnal az adott keresés kapcsán lehet beszélgetésbe elegyedni, a válaszok pedig már a legújabb Gemini modellre támaszkodva születnek meg.
Az AI-alapú áttekintést a Google kérdés nélkül tárja a felhasználók elé, az AI-mód azonban gombnyomásra aktiválható. Legalábbis még jelenleg, de már dolgozik azon a Google, hogy ezt szükségtelenné tegye.
Kísérleti jelleggel a Google Keresőben már néhány felhasználónál úgy működik az AI-alapú áttekintés, hogy amennyiben a felhasználó megnyomja a „Több megjelenítése” gombot, ennek a hatására, rögtön szolgálatba áll az AI-módot. Azonnal láthatóvá válik a képernyő alján a szövegmező, ahol a generatív MI által létrehozott. Egyébként ehhez most még külön meg kell nyomni a „Merülj el az AI-módban” gombot, de nagyon úgy fest, hogy erre már nem sokáig lesz szükség.
A Google nem minden fejlesztést vezet be széles körben, amit kisebb felhasználói csoporttal tesztel, de azért a mesterséges intelligencia terjedését segítő megoldások esetén eddig még nem nagyon volt arra példa, hogy bármilyen újítást elkaszált volna. Ezzel a fejlesztéssel azonnal rávezetheti az embereket a Google arra, hogy beszélgessenek a chatbottal, amit egy minimális érdeklődést mutatnak a generatív MI-vel létrehozott válaszok iránt.
A vállalat álláspontja szerint ennek köszönhetően az emberek gördülékenyebben tudnak elmerülni egy témában a mesterséges intelligenciát is kihasználva. Olyan ismeretekre tehetnek szert egy egyszerű keresésből indulva, amire nem is gondoltak volna. Egyelőre a tesztelés csak mobilon folyik az Egyesült Államokban, de nem kell majd sokáig várni arra, hogy nemzetközi szinten is terjedésnek induljon. A Google várja a felhasználói visszajelzéseket az újítással kapcsolatosan, könnyen lehet jelezni a cég felé, hogy mennyire elégedett az ember, és a Gemini esetén tényleg ügyelnek arra, hogy a felhasználói élményt pozitív irányba tereljék.
A Gemininek a legutóbb információk szerint már több mint 650 millió havi szinten aktív felhasználója van, míg a Google Keresőben létrehozott AI-alapú áttekintések már több mint 2 milliárd embernél jelennek meg rendszeresen. Csaknem 120 országban, területen működik már ez a funkció.
A Google már azon is dolgozik, hogy lehessen az AI-mód használata során is nyelvi modellek között váltani, mint a Gemini használata során. Továbbá olyan extrákat is próbálgat, mint a szimulációk. Létre lehet például hozni egy Magic 8 Ball-t, ami segít a felmerülő kérdések eldöntésében véletlenszerűen generált válaszokkal.