Az új koronavírus kitörés nagyon sok ágazat számára jelent óriási csapást, és az okostelefonok eladásán azonnal látni lehet a forgalom csökkenését. Arról már korábban beszámoltunk, hogy Kínában elképesztő mértékben esett vissza februárban a kereslet, most pedig a Strategy Analytics újabb számokkal állt elő.
Az elemzők számai alapján februárban éves szinten 37 millió okostelefonnal fogyott kevesebb, mint egy évvel korábban, és ez már nem regionális, hanem globális adat. 2019 februárjában 99,2 millió mobilt adtak el összesen a különböző gyártók, míg az idei évben ez a szám 61,8 millió darabra esett vissza. A 38 százalékos zuhanást minden vállalat megérezte kisebb-nagyobb mértékben, és talán a Huawei volt, akinek a leginkább fájt ez.
A Strategy Analytics számai alapján a Samsung volt az, akit talán a legkevésbé érintett a járvány – legalábbis eddig. Januárban a Samsung forgalma 20,1 milliós mértéket öltött, ami februárra is csak 18,2 millióra olvadt, és ezzel elképesztő fölényre tett szert. Viszont a március már a Samsung számára is nehezebb helyzetet hozhat, aminek az előjeleit lehet érezni azon, hogy a Galaxy S20 széria hiába sikerült jól, a rajtja gyengére sikerült belső információk szerint.
Az Apple már csak 10,2 millió iPhone-t tudott értékesíteni, pedig januárban még 16 milliós eladást volt képes elérni. Tehát míg a Samsung esetében az eladások 9,5%-kal mérséklődtek, addig a cupertinói alakulatnál 36,5 százalékos zuhanás történt. Mostanra az Apple túl van a tavaszi bejelentésén, jött is új iPad Pro, olcsó iPhone viszont nem, ami talán a kedvezőtlen piaci helyzetnek tudható már be.
A Xiaomi januárban még 10 milliós forgalommal a negyedik helyet foglalta el a piacon, most viszont már a harmadik pozícióba lépett előre. Viszont a Xiaomi öröme egyáltalán nem lehet felhőtlen, mert igazából 40%-kal alacsonyabb lett az eladási mutatója. Februárban mindössze 6 millió eszközt tudott értékesíteni.
Mióta a Huawei a Google-szolgáltatások nélkül kénytelen helytállni, azóta a kínai eladások tartották a felszínen, mert Kínában a Google nélkül is gond nélkül tudták a vásárlók használni a mobiljaikat. Ám mivel februárban még Kínát érintette legnagyobb mértékben a mobilpiac forgalmának a visszaesése, a Huawei duplán szenvedett. Ennek köszönhető az, hogy 12,2 millióról mindössze 5,5 millióra zsugorodott a piaca januárról februárra, vagyis 55%-kal adott el kevesebb gépet a vállalat.
Az Oppo és a Vivo szinte teljesen ugyanúgy szerepelt még idén, csak az Oppo egy hajszálnyit jobb értékesítési számokkal. Az Oppo 8,1 millió készüléket adott el januárban, ami 4 millióra esett vissza az elmúlt hónapra, a Vivo pedig 7,3 milliós forgalmat ért el korábban, melyből 3,6 milliós darabszám maradt. Mindkét esetben 51%-os csökkenésről beszélhetünk az ötödik, hatodik helyen végzett cégeknél.
Neil Waston, a Strategy Analytics egyik vezető szakértője elmondta, hogy ez az okostelefonos piac történelmének az eddigi legnagyobb visszaesése. Soha korábban nem volt még ilyenre példa a globális színtéren. És mivel az ágazat több szempontból is komoly sérüléseket szenvedett el, így aligha fog egyhamar visszaállni a régi kerékvágás.
Korábban szinte minden elemző arra számított, hogy 2020 áttörés lesz majd az 5G-vel és más új mobiltechnológiákkal, végre növekedésnek indulhat az okostelefonok piacra, de most már erről szó sincs. Csak az a kérdés, hogy mennyire lesz fájdalmas ez az év a koronavírus kitörése miatt. A szerényebb értékesítési számokkal rendelkező vállalatok talán fel is adják majd, mivel jelen körülmények között a vezető cégek sincsenek egyszerű helyzetben.