Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Száz kilométereset ugrott a Blue Origin rakétája

  • Dátum | 2015.11.26 08:01
  • Szerző | Jools
  • Csoport | EGYÉB

Váratlan bejelentést tett a Blue Origin, Jeff Bezos, az Amazon alapítójának űripari cége: az általuk gyártott rakéta, az Alan Shepard űrhajósról elnevezett New Shepard hétfői tesztkilövése során elérte a világűr határát, majd az első fokozat néhány perccel később függőlegesen landolt a kilövőhelyen. A texasi bázisról induló rakéta nagyjából 4600 km/órás sebességre gyorsult fel, majd miután átlépte a Kármán-vonalat, vagyis a 100 kilométeres magasságot, elkezdett visszazuhanni. A New Shepard a cég emberszállító kapszulájának tesztváltozatát is magával vitte, ez az űr határán vált le az első fokozatról, majd hat kilométeres magasságban nyitotta ki ejtőernyőit, hogy visszaereszkedjen a felszínre.

A Blue Origin munkatársai egy gyönyörű, bár a közepe táján egy kicsit megtévesztő videót tettek közzé sikerük bemutatására. A kilövés képei valódiak, és a függőleges landolást több kameraállásból bemutató felvételek is a tényleges földet érést mutatják be, a középső részben azonban beágyazva szerepel egy CGI-animáció, amely már a céges emberes űrrepülési céljait reklámozza, holott a mostani kilövés még legénység nélkül történt.

A videó, különösen annak utolsó része egészen lenyűgöző, és inkább hasonlít egy hollywoodi filmre, mint egy napokban történt valós eseményre. Az ereszkedést nézve nagyon jól érzékelhető, hogy mennyire gyorsan zuhan a rakéta lefelé, majd amikor 1600 méterre a felszíntől bekapcsolja hajtóműveit, milyen gyorsan lassul, és hogyan imbolyog a levegőben. A tesztrepülés kitűnően sikerült, a rakéta első fokozata alig egy méterre ért földet a kilövőhely geometriai közepétől, ami önmagában is óriási eredmény.


A Blue Origin idén áprilisban is megpróbálkozott már egy hasonló tesztkilövéssel, akkor azonban a leszállás közben hiba lépett fel a hidraulikus rendszerben, és a rakéta a felszínhez csapódott. Ezt a hibát úgy tűnik, mostanra sikerült kijavítani, így a cég valóban óriási sikerként könyvelheti el az utolsó startot. Az események kapcsán azonban nem árt tisztázni néhány dolgot azzal kapcsolatban, hogy mit is jelent a Blue Origin eredménye a jelenleg a SpaceX által dominált kereskedelmi űrverseny szempontjából

Bezos a Twitteren adta hírül a sikeres kilövés tényét, és egyben oda is szúrt egy kicsit Elon Musknak, akinek cége szintén újrafelhasználható rakétákkal, és ennek érdekében függőleges landolásokkal kísérletezget. „Az irányított leszállás nem egyszerű, de ha jól csináljuk, nagyon könnyűnek látszik” ‒ írja Bezos, burkoltan célozva a SpaceX legutóbbi sikertelen kísérleteire, amelyek során az éles kilövések után egy óceánban lebegő platformra próbálták meg visszairányítani a Falcon‒9 rakéta első fokozatát, egyelőre sikertelenül.

Ennek kapcsán azonban fontos megjegyezni, hogy a két rakéta egészen más célokkal készült, így eredményeiket sem lehet összemérni. A Blue Origin által fejlesztett New Shepard egy szuborbitális rakéta, amelyet arra tervezetek, hogy elérje a világűr határát, majd újra visszalépjen a légkörbe. A SpaceX Falcon‒9-es rendszere viszont arra épült, hogy Föld körüli pályára állítson különböző rakományokat, aminek eléréséhez sokkal nagyobb sebességre kell felgyorsulnia.


Musk egy rövid gratuláció után ezt észrevételezte is: „Azt ugyanakkor fontos tisztázni, hogy az űr és a Föld körüli pálya elérése nem ugyanazt jelenti, lásd https://what-if.xkcd.com/58/” ‒ írja a SpaceX tulajdonosa tweetjében. Musknak tökéletesen igaza van, az orbitális repülésre szánt űrjárművek hordozórakétái sokkal nagyobb sebességre gyorsulnak, mint a szuborbitális rakéták, így lelassításuk is jóval problémásabb, arról nem is beszélve, hogy egész más alakúak. Ahhoz hogy valamilyen objektum alacsony Föld körüli pályára álljon, el kell érnie az első kozmikus sebességet, ami a Föld esetében 28 ezer km/óra. Ez pedig jóval több, mint a New Shepard 4600 km/órás csúcssebessége.

A SpaceX az utóbbi év során olyan első fokozatokat próbált épségben lehozni a felszínre, amelyek rakománya elérte ezt a sebességet. Egyelőre nem jártak sikerrel. A cég tesztjárműve, a mindössze egy Merlin-hajtóművel működő Grasshopper rekordja egy 744 méteres ugrás volt, ennek összetettebb utódjával, az F9R-rel pedig egy kilométerig jutottak a fejlesztők, mielőtt sikeresen visszaeresztették a felszínre a tesztrakétát. Amit tehát a Blue Origin végrehajtott, technikailag rendkívül nehéz mutatvány, és nagyon fontos mérföldkő az újrafelhasználható rakéták felé vezető úton, azonban más szintet jelképez, mint a SpaceX Falcon‒9-cel végzett erőfeszítései.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 12.
    2015. 11. 29. 10:20
    Valóban!

    Rosszul emlékeztem a számokra. 5,6km a táv amit megtesz, üresben 3,2/kmh-val, megrakva 1,6kmh.

  • 11.
    2015. 11. 29. 01:35
    Szerintem sokat mondtál. Gyalog lehagyod.
  • 10.
    2015. 11. 27. 18:57
    Azért egy akkora szerkezet ami elbír egy komolyabb teherhordó rakéta fokozatot nem apróság, és a mozgatása statikai sérülés kockázata nélkül nem épp könnyen megoldható.

    Már a rakéták kilövőállása is max 5kmh-val halad ha jól emlékszem. Szélcsendben...
  • 9.
    2015. 11. 27. 14:58
    nagyon tetszik a dolog
    olcsobb lesz az urrepulés
  • 8.
    2015. 11. 27. 09:20
    hát pár métert mozoghatnak azok a rácsok/karok, igazodva a rakéta pozíciójához
  • 7.
    2015. 11. 27. 04:02
    Lehet akkor a pár méteres landolási pont helyett centis pontosság kellene nekik, az meg húzós.
  • 6.
    2015. 11. 27. 00:18
    Jah, logikusnak tűnik... de valamiért mégsem csinálják, és biztosan nekik is megfordult a fejükben

    biztos veszélyes.
  • 5.
    2015. 11. 26. 14:10
    Köszi, javítottam a hibákat.
  • 4.
    2015. 11. 26. 13:11
    Szerintem elírás:
    "Ez pedig jóval kevesebb" helyett: "Ez pedig jóval több"
  • 3.
    2015. 11. 26. 12:59
    azt nem értem, hogy ha ilyen pontosan célra tudnak leszállni akkor miért nincs valami háló vagy rács, vagy karok, amik megfognák a rakétát hogy ne dőljön el?
    mert pl az a space-x is majdnem jó volt, csak a végén dőlt el

    videó vége tényleg brutál amúgy
  • 2.
    2015. 11. 26. 11:51
    Vannak egyéb, nem annyira drága módjai a mikrogravitációs kísérletek végrehajtásának.

    - a finneknek van egy csomó elhasználnivaló orosz rakétájuk, ami 5db 17cm magas, 23cm átmérőjű hengert tud felvinni, a fejben pedig az ezeket tápláló akksikat raknak, ezek durván 110 másodperces mikrogravitációt tudnak

    - több országnak vannak ejtőtornyai (drop towers), ahol egy 80-150m magas torony aljából lőnek fel akár 1m x 1m x 1m-es kísérleteket, itt pár másodperces lebegésről beszélhetünk, napi 1-2 kilövéssel

    - szintén több ország csinál repülőn ilyen kísérleteket (parabolic flights), ahol még ennél is nagyobb összeállításokat is fel tudnak vinni, 30-40mp lebegés után 2 perc visszaemelkedés, és ez kb 15 alkalommal megismételve repülésenként

    Ezekkel is érdemes majd összehasonlítani, hogy mit is tud egy ilyen fellövés.
  • 1.
    2015. 11. 26. 11:07
    Köszi a cikket, jól leírtad a lényeget, miszerint a SpaceX-et ezzel a kísérlettel nem szabad összemérni. De valahol mégis hasonló a kettő, ugyanis a nagy sebességről való visszalassulást és a célterület megközelítését megvalósította mindkettő. Innentől kezdve a feladat már főként a széltől és egyéb feltételektől függ, amit persze a videókon nem lát az ember. A megközelítés pillanatában a feladat átmegy lengéstani példába: ki tudja megoldani jól azt az egyszerű feladatot, hogy egy partvist kell egyensúlyoznunk a végénél, fejjel felfelé állítva.

    Egy aprócska észrevétel: fluid mechanics ~= fluid dynamics = áramlástan magyarul.