Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Mennyire önállóak az önvezető autók?

  • Dátum | 2016.07.10 08:45
  • Szerző | Jools
  • Csoport | EGYÉB

Mennyit tudunk valójában arról, hogy mire képesek az úgynevezett önvezető autók, és mire nem? Egy néhány héttel ezelőtt bekövetkezett halálos baleset kijózanítóan hívja fel a figyelmet arra, hogy a robotpilótát használóknak is bőven van tanulnivalójuk az új technológiával kapcsolatban, amely még korántsem tökéletes. A Tesla robotpilótáját adatokkal ellátó szenzorhálózat évtizedek fejlesztésének eredménye. A 2014 októberében 70 ezer gépjárműre feltöltött funkció azonban – gépi tanulás ide, gépi látás oda – május 7-én képtelen volt megakadályozni azt a balesetet, amely egyetlen utasának életét követelte.

A baleset egy floridai autópályán következett be, amikor egy kamion a Tesla menetirányával szembe haladó sávokból balra kanyarodva igyekezett elhagyni az utat egy hazai szemmel nézve meglehetősen veszélyesnek tűnő kereszteződésben. A 2015-ös Tesla Model S robotpilóta módban volt, és a nyomozó hatóságok első jelentése szerint sem az autó szenzorrendszere, sem annak sofőrje nem vette észre az előtte keresztben áthaladó fehér kamiont a napfényes ég háttere előtt. Az autó így nem fékezett le, hanem nekiment a másik járműnek, amely gyakorlatilag legyalulta annak tetejét. A sofőr, aki a helyszínen életét vesztette, a kamion vezetőjének vallomása szerint filmet nézett a baleset idején.


Az eset nagy port kavart világszerte, a Tesla illetékesei ugyanakkor a baleset kapcsán kiadott közleményükben felhívták a figyelmet arra, hogy a robotpilóta funkció alapesetben ki van kapcsolva járműveiken, és nem véletlenül. Mielőtt a sofőr aktiválja a funkciót, a rendszer figyelmezteti, hogy a technológia még a tesztelési fázisban van, és csak az autót vezető támogatására szolgál. A fejlesztők azt javasolják, hogy a sofőr a robotpilóta aktiválása után is mindig tartsa a kezét a kormányon, hogy reagálni tudjon, ha a rendszer nem észlel valamit.

A floridai baleset mellett a Tesla egy másik ütközést is alaposan kivizsgál majd, amely július 1-én következett be. Ez utóbbi során egy 2016-os Tesla Model X szenvedett balesetet, bár az egyelőre nem egészen világos, hogy a robotpilóta valóban aktív volt-e az események ideje alatt.

A Tesla eddigi nyilatkozatai alapján úgy tűnik, hogy a cég szakértői szerint a floridai tragédiát az autó vizuális rendszerének problémája okozta, mondja Ragunathan Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem mérnöke, az autonóm gépjárművek fejlesztésének egyik veteránja. A gépi látás lehetővé teszi ugyan a gépek számára, a rájuk szerelt kamera képén felbukkanó tárgyakat észleljék, értelmezzék és kategorizálják, a technológia azonban köztudottan eléggé megbízhatatlan, teszi hozzá a kutató.


A gépi látással az a fő probléma, hogy annak érdekében, hogy a rendszer gyorsan (valós időben) felismerje a dolgokat, korlátozott mennyiségű adattal kell dolgoznia, így általában alacsony felbontású (többnyire 2 megapixeles) kamerákkal dolgozik. A megbízhatóságot úgy növelik ezekben a rendszerekben, hogy két- vagy többféle szenzor adatait kombinálják, mondja Rajkumar. Az önvezető funkcióval bíró járművek ezért a kamerák mellett radarral és lézer alapú távmérőkkel (LiDAR) is fel vannak szerelve. (A baleset szenvedett Tesla esetében a vizuális rendszer hibáján túl az is probléma volt, hogy a kamiont az alváz nagy magassága miatt nem észlelte a radar.)

A Tesla járművei a Mobileye nevű cég által fejlesztett mesterséges vizuális technológiával dolgoznak. Az autóra szerelt kamerák figyelmeztetnek, ha elől vagy hátul túl közel kerül a jármű valamilyen akadályhoz vagy egy másik járműhöz, és szükség esetén aktiválják a vészféket. A floridai baleset során fennálló helyzetre, vagyis az utat keresztező másik járműre ugyanakkor még nincs felkészülve a rendszer. Az önvezető autó útvonalán keresztbe kanyarodó másik járművek felismerése, és a rájuk adott gépi reakció már kidolgozás alatt áll ugyan, de várhatóan csak 2018-tól kerül be a Mobileye funkciói közé.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 78.
    2016. 08. 10. 21:31
    Jó kocsikat gyártanak a japánok. Toyota gázpedálok pl. nagyon ott vannak..

    Szervizigényes gépek: mindegyik az (lenne), csak a lúzer miután megvette a 6 éves Dacia-t már alig tudja tankolni, szervizről meg nem is álmodhat. Ilyenkor azt mondja, hogy a kocsija nem szervizigényes. Mindeközben akinek futotta rendes autóra, a szerviz sem megfizethetetlen. Teszem hozzá, egy BMW, Merci nem csak jól néz ki, hanem jól is megy, csend van az utastérben, stb. Oka van annak, hogy drágább.

    Albérlet: jó ha tudod, hogy ha nem kötöd magad röghöz, akkor könnyebben tudsz váltani (jobban fizető állás egy másik városban, államban). Persze a sok bohóc felvette a lakáshitelt, nem tudta fizetni, végül kijött melózni. Ez az igazi bukás.

    Autóhitel: mindenki hitelre veszi. Akinek nincs elég pénze azért, akinek meg van, az meg azért, hogy ne legyenek likviditási gondjai. Csak a hülye fizeti ki az egészet egyben, amikor évi 1-2%-os hitelre is lehet.

    "...nyugodtan mehetsz óra szerint 60-at anélkül, hogy lefotóznának"
    Engem múltkor 56-nál fotóztak le. A rendőrségi értesítésben még azt is leírták, hogy 53-ig nem villámlik a tolerancia miatt (németben). Franciáknál meg zéró tolerancia. Ott add elő a magyar virtust.

    "...beleáll a fékbe, mindegy, hogy mögötted nem tudnak megállni"
    Van egy olyan, hogy követési távolság. Ha nem tartják be, akkor előfordulhat ilyesmi.

    "Szűk, teleparkolt utcákban is mehetsz KRESZ szerint 50-et, pedig olyan helyeken nem kéne, hisz nem látod be. Na?"
    KRESZ tanfolyamon anno megismertettek téged a relatív gyorshajtás fogalmával? Miért nem?

    "...ne legyen baj és ne legyen csekk...."
    Nem a csekk miatt kell szabálykövető magatartást tanusítani, hanem azért, hogy ne sodord magad és másokat balesetveszélyes helyzetbe. Ugyanis a kölcsönös bizalom elve szerint (gondolom ez sincs meg) a forgalom többi résztvevője feltételezi rólad, hogy a szabályok szerint közlekedsz. Erre számítanak, erre te záróvonalon előzöl, gyorshajtasz, idiótán viselkedsz..
  • 77.
    2016. 07. 29. 00:20
    A helyesiras egy dolog, a szovegertes meg egy:

    Az egesz autonom kozlekedesnek ez lenne a lenyege homogenizalni lehet az egesz folyamatot az egesz kozlekedest, nem lenne problema az elozes sem hiszen a jarmu mar km-ek az elozes elott tudna jon e szembe valaki vagy sem, a varosba minden jarmu optimalizalt utvonalon haladna, es nem lenne a sok idiota aki lapmatol lampaig gyorsul, ha nem tartod vele a tempot akkor a masik savban levo beall eled, es nem gyalulnak laposra a gyalogost sem, Mert az lenne a lenyege es nem erted....mert nem latsz tovabb a kis orrodnal....Ebbol kifolyolag nem lenne szukseg az auto parkolasara sem, mert magatol elhaggya a varos azon reszet es Taxizik....Es igen at kell alakitani hozza a kozuthalozatot hogy lehessen mukodtetni igy( ha teli hegyekre gondolsz akkor meg nem jartal Mount Buller hegyen Viktoriaban a Jarda Futott, az mar csak egy lepes hogy az ut is az legyen) Ugyhogy nincs lehetetlne csak tehetetlen....Meg rovidlatas es oncelusag a vegletekig...Es mindez azert hogy 5 Percel tovabb bameszkodj a Facebookon vagy a kocsmaba elobb odaerj....

    "Ha nem gond, nem fogok számítógépen játszani, nem vagyok gyerek és van normális életem, nincs szükségem virtuális világokra ahhoz, hogy jól érezzem magam"

    Es akkor miert az utakon akarsz elvezkedni?

    En szemely szerint ugy kozlekedek amit megenged a sebbesseghatar, masok lassusagat az iranyjelzo hasznalataval kompenzalom, es pont a dugoban ulve gondolkodom azon mi a nyavajaert kell nekem itt ulnom es markolasznom a kormanyt? Ja hogy az oncelusagod es rovidlatasod errol nem szerez tudomast hogy a nepesseg egyre nagyobb hanyada varosokban lakik es egyre nagyobb gond, az mar a TE bizonyitvanyod NEM az enyem....Es itt megint csak szegyelem helyetted magamat mert pont amit leirtam a vezetesi tudasrol itt jon kepbe orulnek ha az emberek 50%-ban tudnanak vezetni, megpedig a kozuton, szabalyosan mert pont ugyan olyan nehez elsajatitani mint az off road- ra szukseges tudast legyen az Rally vagy barmely mas sport. Ergo az uton nem sportolunk....
  • 76.
    2016. 07. 28. 20:28
    mi baj, magadra ismertél?
    Az autómban japán motor van. A következő autóm csakis japán lehet, TALÁN ők még autókat gyártanak. De minimum kevésbé szart, mint az összes többi nemzet.
    Pl. a BMW-k is borzasztó felkapottak, pedig drága, szervizigényes gépek. Látszik, ma a külcsín az első, na meg mutatni kifelé, milyen kurva gazdag vagyok. Persze albiban lakik, az autó meg hiteles.....
    Nem mondtam olyat, hogy a planktonok ne vezessenek, azt mondtam csupán, nem kéne tovább butítani őket olyan elektronikákkal, amik még kevesebb feladatot hagynak a kezükben. A tolatós példa is erre világított rá.
    Szövegértés, helyesírás általános iskolás anyag.
    Ha nem gond, nem fogok számítógépen játszani, nem vagyok gyerek és van normális életem, nincs szükségem virtuális világokra ahhoz, hogy jól érezzem magam.
    Betartja a szabályokat? Azt a sok logikusat? Miről beszélsz?
    Te vagy az, aki a 30-as táblánál 25-tel megy óra szerint, ami valójában 20-22? Városban meg 50-nel, ami 45, holott nyugodtan mehetsz óra szerint 60-at anélkül, hogy lefotóznának?
    Te vagy az, aki utoléri a traktort, és nem előzi meg, mert záróvonal van?
    Te vagy az, aki narancsra váltó lámpánál beleáll a fékbe, mindegy, hogy mögötted nem tudnak megállni?
    Ezer esetet tudok, mikor 150-200 lovas autókkal mennek a busz mögött, nem előznek, és a sor végén lévők kezdik meg az előzgetést, mert akiknek kéne, nem mennek. Na, ez a szlalomozás balesetveszélyes.
    Azt gondolom, a szabályok egy minimális része életszerű, pl. követési távolság, a többi meg baromság, illetve egyes emberek megélhetését szolgálja. Sőt! Tudok ellenpéldát is. Szűk, teleparkolt utcákban is mehetsz KRESZ szerint 50-et, pedig olyan helyeken nem kéne, hisz nem látod be. Na?
    Megnézném én, ha egy nagyvárosban mindenki a szabályok szerint közlekedne, hogy haladna a forgalom...
    Én azt mondom, a közlekedési viszonyoknak megfelelően kell menni, ahol lehet, ott haladni, persze ésszel, hogy ne legyen baj és ne legyen csekk....
    Ja, a jó vezetésről még annyit, hogy ismerek egy volt rally-s emberkét. Ő tudja, ha elúszik a kocsi, mit kell tenni, ő az, aki tutira érzi a kocsit, ennek a mestere. Elvileg.... Gyakorlatban meg köze nincs az egészhez. Nem halad, tököl, ha telefonál, megy lefelé az útról. Előzni se tud, nem tudja felmérni, milyen messze van a szemből érkező. Egy vicc! Most akkor mi van, beesik az eső? Elúszni látszik az elméleted.
    "Nem jut el a tudatodig sem neked sem a tobbi Marharepanak...."
  • 75.
    2016. 07. 28. 07:06
    Erdekes amit irsz...Latszik Europai vagy amerikai autokrol van nemi fogalmad. Szeretnem latni hogy megvizsgalod a kozzetett statisztikakat az assistance szolgaltasokat nyujto valalatok reszerol. Aztan rajosz mekkora badarsagot mondtal az elromlo elektronikaval, hiszen van meg egy nemzet a foldon aki kepes megbizhato autokat gyartani. Nem a nemet "luxusmarkakra" gondolok mert az 30 eve volt. Igen pl a vilag legnagyobb autogyartoja, vagy a mazda. Ha olvastal volna egy kicsit tobbet akkor tudnad hogy a nemet Autoklubb lapjaban megjelent a egy teszt a Mazda 3-rol ami eloszor keps volt hibapont nelkul kibirni a 100E km-es tesztjuket. Szerintem szimulatorozzal meg egy kicsit vagy Carmagedont ajanlom mert pont az a baj hogy minden hozzad hasonlo azt gondolja magarol tud vezetni. Elmondom az En elgondolasomat a vezeteserol:
    Aki minden forgalmi helyzetet meg tud oldani baleset nelkul, es betartja a szabajokat az 50% ban tud vezetni, a maradek 50% az lenne hogy ugy kezeled az autot Minden Szituacioban hogy TE kontrolalod akar csuszik akar porog vagy dol. Na akkor Tudsz vezetni? Szerintem NEM!

    Es tudod mi az auto vagy barmely kozlekedesi eszkoz alap funkcioja es miert akar minden szerinted bizonytalan ember autoba Ulni? Ki nem talalod!!! Hogy eljusson A-bol B-be. Es igen sok hianyossag van az oktatsi oldalrol is, de sokaknak kenyszer az auto nem hobby mint masoknak, es nem is egy kejutazas pont a az onjelolt Versenyzok szbajtalankodasa miatt sem.

    Egy baj van ezzel....Nem jut el a tudatodig sem neked sem a tobbi Marharepanak....Sajnalni tudlak...
  • 74.
    2016. 07. 26. 20:19
    Ész, hová mész?.... Így meghalni.... Te jó ég! Nézzünk már meg egy mai autót. Nincs hónap, hogy valami elektronika ne menne benne tönkre. Nem én mondom, sokan! Autószerelők! Bár... saját tapasztalatom is ez. Most egy régi géppel járok (bőven telne mai szarra, nem kell ezzel jönni), minimális elektronikával, sosincs baja.
    Ezek után, hogy a bánatos picsába bízhatja rá bárki is az életét?
    Másik: sokakat látok magam is, akiknél hét ágra világít a kijelző a középkonzolon. Ha nem nézed, akkor is zavaró a fénye este.
    Filmezni, miközben egy autóra bízod az életed, óriási felelőtlenség. Mert az, hogy hülye vagy, és kárt teszel magadban, még oké, de itt nem csak rólad van szó.
    Arról ne is beszéljünk, hány vezetni nem tudó, totyogó, bizonytalan emberke ül a volán mögött ma. Most ehhez hozzávesszük a tolatóradart meg az egyéb ilyen "hasznos" kütyüt, az eredmény katasztrófa.
    Párom mesélte, maga látta, mikor egy nő nekitolatott egy mögötte álló autónak, majd a magyarázat az volt, hogy "nem jelezte a radar". Ez a szánalom. Szerintem inkább vezetni kéne megtanulni, mintsem mindenféle semmirevaló technikára hagyatkozni.
    A GPS is kedvenc. Anélkül már sok 'nagytudású' el se mer indulni. 20-30 éve meg ugye nem volt szállítmányozás, nem volt közlekedés, hisz nem volt navigáció, megállt az élet.....
    Egyébként meg nem kéne az embereket a végletekig kizsigerelni, túlhajszolni, akkor nem lenne szükség ilyen-olyan 'mankókra' az autóban.
  • 73.
    2016. 07. 21. 21:14
    Én szívesen hagynám az autót vezetni, főleg németből az 1100 km-es úton. De amíg "csak saját felelősségre", meg "béta verzió", meg ilyenekkel dobálóznak, addig ez egy lyukas garast sem ér. Vagy az automatika vezet, vagy én. De az nem bolt, hogy én vezetek, fárasztom magam vele, de az "okosautó" majd jól kitalálja helyettem, hogy mit, hol, merre, meddig.. Ez egyet mond nekem:
    "A technológia ma még nem tart ott, de mi már nagyon-nagyon szeretnénk nektek -early adoptereknek- eladni ezt a gányt jó pénzért. És nyilván tudjátok, hogy érdemes ilyenbe invesztálni, hiszen rengeteg pénzt fordítottunk már eddig is a meggyőzésetekre. Ha meg véletlen balesetet okoztál, akkor persze, hogy te voltál a hülye, el kellett volna olvasni az apróbetűst is. De egyszer valamikor tényleg jó lesz, addig is nézzetek sok Star Trek-et, hogy okosodjatok."
  • 72.
    2016. 07. 21. 19:53
    Pudingoknak való az ilyen önvezető járgány. Még arra várnak hogy az utakon is robottal legyünk körbevéve, még szerencse hogy nem tudják megvalósítani. Úgysem ti járnátok jól vele, hanem a cégvezérek, akiknek nem kéne kamionsofőrt alkalmazni, pedig a kamionsofőrködés is egy életforma, repülőgépet már most de akár 20 éve el lehetett volna ereszteni önállóan, mégsem teszik ezt sem. Ébredjetek már fel az álom és a scifi világból. Majd pont konvojok hiányoznak az utakra többszáz tonnás ész nélkül haladó járgányokkal. Mondjuk annyi előnyük lenne az önvezető kamionoknak hogy könnyen kirámolhatóak egy rabló számára.
  • 71.
    2016. 07. 21. 10:27
    Errol az egeszrol tobb dolog is eszembe jutott de talan a leg ideillob a Matrix 2. reszenek vegen hangzik el A tervezo szajabol:

    "The Architect: Denial is the most predictable of all human responses. But, rest assured"

    Szerintem ez mindent elarul.

    Egyetertek Renhoek, es JKJ420 altal elhangzottakal, de nem ertem ez miert nem trivialis a legtobb ember szamara?
  • 70.
    2016. 07. 19. 19:05
    Főleg, hogy gyárakban már elkezdődött az a bizonyos "mikor".
  • 69.
    2016. 07. 18. 23:15
    Ha azt vesszük, hogy a kamionforgalom teljesen automatizálható lehetne konvojokban (erre már vannak is tervek és projectek) soha el nem alvó "sofőrökkel". Az autonóm Uber is elég poén lenne.

    Ha ez a kettő megvalósul hamarosan, akkor egy lépéssel közelebb leszünk.

    Egyszerű gazdasági érdek. A robot csak karbantartást igényel, nem fárad el, és végtelen mennyiségű szenzort rá lehet pakolni éjjellátástól radarig. Gazdaságilag totálisan megéri, akkor fogják is tolni.

    A kérdés nem a hogyan, vagy a miért... hanem a mikor...
  • 68.
    2016. 07. 17. 23:08
    Vitazni kar, de tudod hogy a fogyasztoi tarsadalomban minden rabszolga fontos aki fogyasztani kepes igy az utakon elhalalozott eloallat felesleges veszteseg amit csokkenteni kell hogy a reszvenyesek boldogok legyenek a novekedessel. En ebbol indulok ki es tudjuk hogy semi mas nem fontos csak a % igy mindent megtesznek hogy novekedjen, igy ez is beletartozik.
  • 67.
    2016. 07. 17. 11:32
    Sokan fennakadnak rajta, hogy az autó nem vette észre a kamiont. Én inkább azt kérdezném, hogy a sofőr miért nem vett észre egy 10 méteres kamiont? Azért ül a kormány mögött, hogy vezessen, nem azért, hogy fimet nézzen, üljön bármilyen autóban... Megint az emberi hülyeség ölt, nem a technológia.
  • 66.
    2016. 07. 16. 14:32
    Én már magam előtt látom az olyan táblákat ahova nem lehet ráfordulni AI vezérlés nélkül.
  • 65.
    2016. 07. 16. 08:26
    A közlekedés a legtöbb embernek csak szükséges rossz. Nem fog hiányozni nekik a vezetés, ráadásul azok akiknek már nem lesz jogosítványuk (mert pl. nem ad ki többet az állam), annak főleg nem fog hiányozni.
  • 64.
    2016. 07. 15. 23:24
    Végre valaki... ez lenne a jövő. Persze engem elzavarva lehurrogtak PH-n ezért.

    Egyelőre távoli, de szerintem lesznek városok/ autópályák, ahol automatikus forgalom lesz. Természetesen nagy biztonságú hálózaton, és a lokális AI és a sofőr felülbírálhatna a végső esetben.
  • 63.
    2016. 07. 15. 17:12
    Ez is egy szép elképzelés, de én leginkább nem a technológiába kételkedem, hanem hogy az emberek feladnák a vezetés jogát és élvezetés az ilyen fajta "kényelemért". Amit én el tudok képzelni, az a tömegközlekedés valamiféle reformja ezekkel a rendszerekkel.
  • 62.
    2016. 07. 15. 16:22
    A csak gépek által irányított közlekedés nem különösebben bonyolult. Ebben az esetben az egész rendszert a gépek igényeihez lehet alakítani. Például nem táblákra festett jeleket kell követni, hanem wifi-n érkező adatcsomagokat.
    És nem kell látni a többi járművet, mert mindegyik folyamatosan sugározza a saját pozícióját és sebességét.
    A bonyolult probléma egy emberek számára kialakított környezetben, emberek által vezetett járművek között biztonságosan közlekedni. A Google-nek már ez is egész jól megy. És a rendszernek nem kell tökéletesnek lennie, elég, ha egy átlagos embernél sokkal jobb, ami nem olyan nagy mutatvány.
  • 61.
    2016. 07. 15. 14:02
    És még 1000 dolog van a Star Trek -ben, ami viszont nem valósult meg. Úgyhogy szerintem pont az ellenkezőjét szemlélteti, mint amit szerettél volna.
    Szerintem pdx06 mondanivalója annyi, hogy nem hisz benne, hogy valaha megvalósulna a csak gépek által irányított közlekedés, még ha elméletben ki is tudunk találni hozzá technológiát. Amúgy szerintem se, de tényleg úgy gondolom, hogy ezen kár vitatkozni. Főleg úgy, ahogy itt most történik.
  • 60.
    2016. 07. 15. 09:46
    A baleset tragikus, de ahogy én látom a rendszer félrevezető neve ellenére is a vevőt a cég tájékoztatta, hogy a termék csak vezetést segítő rendszer és még teszt fázisban van.

    Ezek után, hogy filmet nézett vezetés közben és belerohant a kamionba fékezés nélkül... no comment rajta - halottakról csak jót vagy semmit és egyébként is megkapta a tanulságot a mese végén... Kár, hogy ő már ennek nem sok hasznát veszi, de talán mások óvatosabbak lesznek.

    Nem kell egyébként bétás robot pilóta és Deadpool lemez a vezetés közben, hogy valaki falat fogjon. Bőven elég egy SMS, facebook üzenet... stb és az utakon nem csak magunkért, a többiekért is felelünk.

    Van elég román kamionos, hogy aggódjon miatta az ember, ne légy te is egy a gyerekét suliba, vagy épp haza szállító apa rémálma.
  • 59.
    2016. 07. 15. 08:34
    Azt hiszem minden gondolatomat megfogalmaztad ebben a hozzaszolasban :0
    egy kiegeszites hogy megertese az Egyszeri Pdx06 is: A fotocellas ajto eloszor a Star trek ben debutalt mint fantazmagoria....Es ezert ma nem mesz neki az uvegajtonak hanem kinyilik Eleg egyszeru a tudomany fejlodeset szemleltetni igy mert tobb IQ pontot mar nem tudok eldobni kulonben atkerulok a Foldigilisztak koze
  • 58.
    2016. 07. 14. 22:36
    Szerintem a navigációnak nem kell látnia a táblát ahhoz, hogy tudja, milyen közlekedési szabály van érvényben az adott útszakaszon, mert lehívja az online adatbázisból.
  • 57.
    2016. 07. 14. 22:05
    Szerinted minden lehetetlen kb, bármelyik tech / tudomány alá részletesen kifejted miért nincs ez meg az. Igaz szerinted dinoszauruszok sem léteztek (egy korábbi cikk alatt)

    Ezek után érdemes keresni bármilyen szakmai vonulatot a hozzászólásaidban?
    Bocs, de inkább hiszek olyanoknak, akik az iparban dolgoznak vagy kutató fejlesztő cégeknél. Tudod, én nem a sci-fit élem meg, hanem látom milyen cutting edge ipari és kutatói fejlesztések vannak a JELENBEN. Sőt használunk is olyan dolgokat, amikről pár éve fogalmam sem volt, hogy létezik egyáltalán. Lehet még csak nagyon drága intézeti laborokban, vagy amerikai egyetemek tanulmányaiban, de léteznek. Szóval nem csak a Star Trek alapján találgatom mi lesz a jövő. Ebből nem nehéz kitalálni, hogyha valami most erre képes, akkor mi lehet belőle 10 év múlva.

    A történelem eddig kivétel nélkül bebizonyította, hogy nincs lehetetlen, csak az ilyen társadalmat és fejlődést visszahúzó emberek miatti tehetetlenség.
  • 56.
    2016. 07. 14. 10:10
    +1
  • 55.
    2016. 07. 14. 09:24
    Dehogy, csak benne lesz az adásvételi szerződésben, hogy ők nem tehetőek felelősség semmilyen közlekedési balesetért.
    A Tesla is nem véletlenül mondja, hogy még csak béta állapotú és emberi közreműködést igényel, a kezed se vedd el a kormányról.
    Ez olyan mint pl. a Sony Xperia telók vízállósága. Megy a reklám a strandon, óceánban, hogy milyen tuti vízálló, közben meg benne van a felhasználási feltételekben, hogy ne vidd víz alá, mert nem vízálló.
    Vagy a mobil szolgáltatóknál, ahol van hiperszuper 4-5-6G technológia, de a garantált letöltési sebesség 0 byte/sec.
    Szóval le lesz ez papírozva, nyugodj meg
  • 54.
    2016. 07. 14. 07:09
    USA-ban tesztelve mi? Európában azért kicsit más a helyzet. Nincsenek 5 ezer kilométer hosszú és széles országutak, és szabályos városi utak mint ott, és EU országokon belül pedig nincsenek szabványos közlekedési jelzések, szabályok, legalábbis van egy részük ami eltér más országétól, összevissza utak vannak. Tegyük fel a legegyszerűbb közlekedési helyzetet: vasúti átjáró csak sima fénysorompóval, pont oda süt a nap és nem látni. Mit fog csinálni a kocsi? Képtelenség megoldani hogy mindent cakkpakk felismerjen a rendszer. Egyik munkatársam Fordjában van táblafelismerő rendszer, mondanom se kell hogy ha kiszívta a nap vagy össze van graffitizve a tábla akkor miféle badarságoknak fogja fel. Nem nagyon fogják megkockáztatni ezek rohamos elterjedését, főleg az USA-ban leperlik még a gatyájukat is a gyártóknak, minél több van valamiből, annál nagyobb arányban nő a baleset lehetősége is, és napi szinten pereskedhetnének, akár a kocsi volt hibás akár nem. Ez a dolog mindig úgy fog maradni hogy 30% elektronika, 70% ember.
  • 53.
    2016. 07. 13. 17:25
    Nekem is Új-Zéland a nagy vágyam
  • 52.
    2016. 07. 13. 17:24
    Kíváncsivá tettél, hogy mi lehet ott az általad megadott időpontban. Esetleg dugó? De akkor nem állja meg a helyét az utolsó mondatod, hogy utána egy kicsit másképp gondolkodna
  • 51.
    2016. 07. 13. 10:47
    Ha olcsó szenzorral akarnák jobban elkülöníteni a járműveket (és az utat) a háttértől, akkor egy pár közepes minőségű kamerát szereljenek még fel, az egyik elé függőleges, a másik elé pedig vízszintes polarizátort rögzítve. A két kép különbsége elég árulkodó lenne.
  • 50.
    2016. 07. 13. 08:25
    Engem is hívj meg egy hónapra, naaaaa, lécccci lécccci léccci !
    Bár Új-Zéland a nagy vágyam, kicsit duzzogva jó lesz Melbourne is, az is ott van a szomszédban
  • 49.
    2016. 07. 13. 06:53
    Meg mindig abban latnam a jovot hogy egyszerre kidobjuk a manualis vezetoket es akkor a jelenlegi tech egy ket kiegeszitessel mar kepes lenne ellatni a feladatot hibatlanul. Az egyik ilyen a jarmuvek egymas kozti illetve az oket korulvevo iranyitoberendezesek (pl forgalomiranyito lampa, vasuti atkelo....)valo kommunikacio, es a biciklistak felszerelese ado allomasokkal. Attol a pontol fogva a forgalom onszervezo lenne kb hibamentesen. Ehhez egy kicsit nagyobb lepteku globalis gondolkodasra lenne szukseg, es sok penzre, ahelyett hogy marhaskodunk az ember leutanzasaval a soforulesben. Szerintem.

    PDX meg szuljon sunt es meghivom Melbourne-be egy hetre adok neki egy V6 autot akar hatsokerekest ha akarja, De csakis 7 es 10 kozott reggel kozlekedhet, meg 3 es 7 kozott este. Remelem utanna egy kicsit maskepp gondolkodik
  • 48.
    2016. 07. 12. 22:15
    Nyilván nem a jelenre értem... ez a tech most gyerekcipőben jár még, kb próbálgatja a szárnyait.

    ... de azért nem irrealitás belegondolni, hogy mondjuk emberként egy életveszélyes szituációban még a gyakorlott sofőrök is pánikolva rángatják ide-oda a kormányt satufékezve (mert soha nem éltek át még ilyen szituációt). Ellenben egy gép sokkal jobb reakcióidőben, több szenzor alapján - ha nem is egymillió válaszfüggvényt, vagy trajektóriát szimulál le jelenleg, de biztos hogy több lehetőség közül a legoptimálisabbat választhatja, hozzáigazítva a tapadás, fékezés, gáz stb paramétereit a fizika törvényeihez. Nem pillanatnyi reflexekre alapozva... Példának felhozhatnám azt, hogy mit lát egy emberi szem vaksötétben éjjel, ködben, minimális látási távolsággal? Épphogy azt látni, hogy merre kanyarodik az út... Ehhez képest egy IR, FLIR, LIDAR, UH, Radar fúzió összemérhetetlen előny.

    Ezeket ki lehet majd próbálni szimulációkkal, több millió szimulációt lefuttatva in-silico, aztán szépen tereppályán (vannak erre versenyek, X-Prize is ilyen kicsit)... majd ha működik forgalomban is.
  • 47.
    2016. 07. 12. 22:10
    Wikipédia, angol (ha nem tudsz angolul akkor keress rá magyarul)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Google_self-driving_car

    "As of March 2016, Google had test driven their fleet of vehicles, in autonomous mode, a total of 1,498,214 mi (2,411,142 km)."

    Van még kérdés? Ez mind közúton USA-ban tesztelve.
    Ez a jelen... A limitations részben kifejti milyen feladatok vannak még és hol nem tesztelték. A hálózat pedig tanul, ahogy a Tesla is egyre jobb coop pilot módban, mert az autók begyűjtik az infót és folyamatosan jön az update.

    Ez csak azt bizonyítja, hogy még ilyen jelentős hátrányban is teljesen jól megállják a helyüket a kocsik. Minél több és olcsóbb autonóm jármű lehet, annál jobb a kooperáció közöttük. Ideális persze a távoli jövőben egy együtt mozgó autonóm forgalom lenne.
    Persze addig még rengeteg kihívást meg kell oldani, szóval nem ma lesz ez. (Igen, gondolni kell az adatbiztonságra, nagyon fontos megfelelő protokollokat fejleszteni... emellett sok apróság is van, amire még nem gondolunk, és útközben ilyen tesztek alkalmával jön majd ki)

    Szóval nyugodj meg Pdx, még évtizedekig mehetsz mint a barom hazafelé, "...hanem csak döcögne a megengedettel."... ahogy írtad. Mert az ilyen gyökereknek túl lassú a 90 meg az 50, és egyből nyomják lefelé a szabályokat betartani próbálókat az útról. Szeretném megélni, legalább a gyermekeimnek azt a kort, ahol a gép nem előz ki agyatlanul a kanyarban, és betartja a szabályokat, nem csak az ellenőrző kapu alatt.
  • 46.
    2016. 07. 12. 21:28
    "...kiegészítve egy jól tanított neurhálóval, kizárt hogy egy ilyenbe belefusson."

    Jól sejtem, hogy valami jövőben kifejlesztendő technológiáról beszélsz? Ez esetben a "kizárt" talán erős egy kicsit. Majd meglátjuk, ha odaérünk.

    "Addig a gépi látás 5 szenzorból tud dolgozni, miközben 1 millió lehetséges szimulációt lefuttat az ütközés elkerülésére..."

    Fedélzeti hardveren, vagy gyorsan feltölti az egyik TOP500-as clusterre? Ha ott helyben áll neki optimalizálgatni ahelyett, hogy egy letárolt jellegmezőből kapná ki a válaszfüggvényt az adott input paraméterek alapján, akkor az nem kicsit lesz lassú. Ez így nem versenyképes az emberrel.
  • 45.
    2016. 07. 12. 20:55
    Egy szó mint száz, csak segédfunkciók alakultak és fognak kialakulni a projektből, de teljesen önvezető autók az életbe nem lesznek, maximum ismert útvonalakon állják meg a helyüket, de 50 kilométernél tovább nem bíznám rá a munkát. Két éve szóról szóra ugyanezt írtam ami a cikkben van, hogy képtelenség rá olyan szoftvert összehozni ami minden helyzetben megállná a helyét, mert milliárdra tehető a forgalmi helyzetek száma. De ha még ez nem is lenne probléma, akadhatnak technikai malőrök hogy benéz valamit a rendszer. A Watchdogs fíling is benne lenne, hogy egy cyber terrorista olyan frissítést küldene a járművekre hogy nyugodtan száguldjanak bele a falba 150-el. Nagy fába vágták ezzel a fejszéjüket az ötletgazdák, ami nem megbízható de legalább drága. Nem metróról és repülőgépről van szó amik nem ütköznek akadályokba és váratlan helyzetekbe útjuk során.

    Elhiszem hogy sokan szerették a Knight Rider-t, de KITT autó soha nem lesz. Manuális és önvezető járművek nem fognak megférni egymás mellett, akkor lehetne belőle valami baleset megelőzés szempontjából ha az összes jármű önvezető lenne, az utak pedig fixek lennének magyarul semmi forgalom elterelés, ideiglenes szabálymódosítás nem lenne az adott útszakaszokra. Néha olyan forgalomterelések vannak hogy az emberi sofőr sem tud rajta kiigazodni, például autópályán a szembe sávba terelik a forgalmat egy baleset miatt de vannak cifrábbak is. Hiába a beavatkozás lehetősége, ha a sofőr elbámészkodik akkor vége a dalnak figyelni pedig fárasztóbb mint vezetni.
  • 44.
    2016. 07. 12. 20:08
    Elég minimális felfogással rendelkezel, egy szóval nem írtam hogy gps alapján tájékozódnak, viszont az útvonalat nyilván gps alapján teszik meg, máskülönben hova mennének? Körbe-körbe? Renhoekről pedig annyit hogy megártott neki a scifi.
  • 43.
    2016. 07. 12. 19:58
    Én tudom hogy létezik, de amíg nem elérhető a nagyközönség de még az autógyártók számára sem addig ezzel mire megyünk.
  • 42.
    2016. 07. 12. 19:41
    Tök mindegy, akkor lecsavarja a felniket
  • 41.
    2016. 07. 12. 18:36
    Jahogy ja. Minden világos.

    Tegyük hozzá, hogy mindezt a technológiát úgy kéne felszerelni, hogy Gazsi ne tudja lecsavarni pár perc alatt.
  • 40.
    2016. 07. 12. 17:16
    Szerintem amúgy a LIDAR a lényeg... ha azt sikerül elérhető áron létrehozni. A lézerek egyre olcsóbbak, és a kristálytechológia fejlődésével akár újabb eszközök jöhetnek létre (Itt a cégnél pl akuszto-optikai kristályokkal térítjük el a lézernyalábot....) ezt kiterjesztve nagyon gyors lézerekkel szerintem nagy területek szkennelhetőek térben-időben a jármű körül. Vagy több kisebb LIDAR.

    Kamerával lehet becsülni a felület reflexióját, pl tükör, üveg, festés stb... a LIDAR ezzel összevetve pedig nagyon pontos és valósidejű 3D térképet ad a jármű körül. Nem is mindig kell pontosan, a lényeg az időbeli felbontás és az érzékelési távolság inkább.

  • 39.
    2016. 07. 12. 17:08
    Ehhez hozzáfűzve:
    "Nem a kamerák hiánya miatt nem vette észre, hanem mert nem tudta elkülöníteni a kamiont a "háttértől"."

    Tehát ha a Tesla tetején lett volna egy rondán kinéző drága LIDAR, vagy plusz még egy szenzormodalitás, akkor szinte kizárt, hogy ne tudja szegmentálni a háttértől.

    34. Resike: Ezt neked is mondom. Ezek a technológiák már léteznek pl a Google autójában, és sok kísérleti járműben. 2016-ban...sőt már előbb is, Google autó már millió km-t vezetett kozúton. Csak drága és kicsit ronda egy nagy LIDAR-t és jóminőségű nagy kamerákat rárakni a kocsi tetejére... Nem egy nagy ördőngősség.

    Egyszerűen ez a baleset azért történhetett meg, mert a Teslán nem volt elég szenzormodalitás a helyzet helyes kiértékeléséhez. Ami viszont felveti azt, hogyha dizájnos autókat akarunk építeni, akkor mennyi biztonságot áldozzunk a dizájn oltárán? Mert a legtutibb, ha az autó tetején van egy 360 fokban körbe látó szenzorcluster... de nyilván az rondaság.
  • 38.
    2016. 07. 12. 10:10
    A Darwin díjra komoly esélye van, az biztos.
  • 37.
    2016. 07. 12. 10:03
    Ha igaz amit a kamionos látott, akkor a Teslás hülye volt.. mert olyan technikában bízott ami nem is volt birtokában! Ha rosszul látta a kaionos, akkor is a Teslás volt a hülye, mert olyan technikában bízott ami nem volt a birtokában!

  • 36.
    2016. 07. 12. 09:48
    Nem a Teslát védendő, de azért érdekelne, hogy hogyan sikerült a kamionosnak kanyarodás közben látnia, hogy a másik épp filmet néz. Lehet hogy tévedek, ezt elismerem, de nagyjából azért be lehet saccolni a szembejövő sebességét, tudja, hogy milyen hosszú a kamionja, hogy mennyire 'fürge', azért csak tudja azt is, hogy mennyi idő amíg biztonságosan le tud kanyarodni az útról, ez alapján én nem tartom reálisnak, hogy bármilyen szinten is láthatta olyan távolságból, hogy mi van a szembejövő járműben. Így lehet, hogy magát mosdatja, mert szimplán szart bele a szabályokba 'majd fékez a másik' alapon, és szabálytalanul kanyarodott.
    Ettől függetlenül persze a Tesla vezetője is hülye volt, ha ennyire bízott a technikában.
  • 35.
    2016. 07. 12. 09:41
    Azok akik dolgoznak ilyenen az autóiparban, olyan 2020-ra becsülik, hogy elkészülnek a teljesen önvezető autóval.

    Már nem dolgozom ott, de ez igazi céges terv, nem marketing. Nem tudom, hogy azóta változott-e valami.
  • 34.
    2016. 07. 12. 08:44
    Amiket leírtál az szép meg jó, de még a mostani technika is 5-10 évre van a beteljesülésétől amiket te hoztál fel meg inkább 40-50 év még.

    De MÁR a mostani rendszer is sokkal jobban teljesít mindenben mint az ember érzékszervei.
  • 33.
    2016. 07. 12. 08:25
    Úgyis egy 730d-vel dolgozom, csak nem tudom, hol tudnám ezt normálisan kipróbálni.
  • 32.
    2016. 07. 12. 00:50
    Ez oké, de ezt most miért írod nekem?
  • 31.
    2016. 07. 11. 22:37
    Foglalkoztam elég sokat háttérszegmentálással, kipróbáltam rengetek algoritmust... a jövő egyértelműen a machine learning - deep learning. Olyan AI kell amí nem felügyelt tanítást alkalmaz, tehát nem mondod meg neki, hogy kamion az ez. Hanem a háttéret és bármilyen objektumot letud választani és kategorizál.

    Itt egyszerűen arról van szó, hogy szenzorfúziót kell alkalmazni, és ezt a nagyon sok adatot szinkronban feldolgozni. A neurhálót erre a sok bemenetre kell fúzionálni.

    A Teslának nincs igazán túl sok pontos szenzora. Egy lézeres LIDAR, ultrahang szenzor, látható/UV/infra kamera és radar ami egy Google autón is lehet, kiegészítve egy jól tanított neurhálóval, kizárt hogy egy ilyenbe belefusson.

    Ilyen szenzorfúzió és reakcióidő megkötelítőleg sem lesz soha az emberi sofőröknél. Az ember későn veszi észre a szemeivel, tekeri pánikban össze-vissza a kormányt. Addig a gépi látás 5 szenzorból tud dolgozni, miközben 1 millió lehetséges szimulációt lefuttat az ütközés elkerülésére...

    Pdx-et meg hagyjátok. Szimplán csak troll, de még értelmes hsz-t nem láttam tőle tech és tudomány alatt.
  • 30.
    2016. 07. 11. 22:11
    Te még mindig abban a hitben vagy mint két éve, hogy az önvezető autók GPS alapján tájékozódnak. Szerintem ekkora ordas baromsággal senki sem fog komolyan venni.
  • 29.
    2016. 07. 11. 22:10
    Csak az nem működik 30-50 km/h óra felett. (A enyémben mindkettő van.)
  • 28.
    2016. 07. 11. 21:08
    Véééégre megértettelek....

    Hát azért nem várod az önvezető kocsikat mert akkor nem lehet ész nélkül száguldozni!
    Mindig is éreztem hogy akik a vezetési élményről papolnak, azok a belvárosi gyorsulgatást és a kresz teljes figyelmen kívül hagyását imádják, és ahelyett hogy versenyezni a pályára mennének, inkább a belvárost, netán a civilizáltabbja a külvárost választja...

    Azért úgy félve megkérdezném... rendőröknek még ugye nem dicsekedtél azzal hogy csak döcögsz a megengedettel ahelyett hogy rendesen haladnál.
  • 27.
    2016. 07. 11. 20:09
    Arra ott van az ráfutás-gátló. Az olyan satut nyom, hogy öröm nézni.
    Ez pedig már elég sok autóban benne van, ahol adaptív tempomat is van.
  • 26.
    2016. 07. 11. 16:27
    Az önvezető autók és a hasonló támogató rendszerek a szenzorok adataiból kombinálják a döntést ki. A radar bármilyen fémtárgyról bejelez: biciklis túl kicsi, őt pl. nem mindig jelzi rögtön, ahhoz más szenzor is kell; útszéli oszlopokra is bejelez és satufékez a túl érzékeny radar. Emiatt a kamera kép is kell, ott viszont annyiféle útviszony, tájkép és színű/méretű jármű van, hogy nem egyszerű gyors és pontos algoritmust írni. Ezen adatokat együtt felhasználva már tud dönteni a rendszer, de mint itt is látszott a kamera algoritmusának hibahatáron túl volt a kamion színe és a radarnak sem sikerült befognia. Mindig találni olyan ritka kombinációt, ami az algoritmus készítésekor és a teszteléskor nem jön elő. Sajnos egy viszonylag újfajta rendszernél ez előfordul.

    Morális szempontból pedig szerintem ha az önvezető vagy automata rendszerrel megtámogatott autó balesetet okoz, akkor a felelős az autót felügyelő "sofőr", aki a rendszert aktiválta az utazáshoz. Ha a sofőr mindent jól csinál, de a rendszer berántja őt a szembeforgalomba a kamion elé, akkor természetesen az autógyárat kell felelősségre vonni, de gyakorlatilag nulla az esély, hogy ilyen autó kerüljön ki. (Ezen a területen dolgozom, szóval belelátok valamennyire ezen szoftverek készítésébe)
  • 25.
    2016. 07. 11. 15:30
    Nem vágom kik várják az önvezető autók elterjedését, már ha lesz is belőle valami. A vezetés élményét biztosan nem ismerik, szerintem sokkal fárasztóbb lenne figyelni az önvezető autó tevékenységére mint maga a vezetés, mert közben szétunná az ember az agyát. A sok siető ember is megbolondulna ha reggel későn indul a munkába, és nem szabályozhatja persze még értelmes határok között a sebességet, hanem csak döcögne a megengedettel. Teljesen önvezető autó természetesen soha nem lesz, mert az lehetetlen, napi szinten kéne updatelni hozzá a gps térképeket ami szintén lehetetlen megoldás, egykét segéd alkalmazás marad a tudásából. A gyártónak sem éri meg, mert ha baleset van, akkor kapásból egyenként dollármilliókra perelnek mindenkit. Puding embereknek való cucc lenne.
  • 24.
    2016. 07. 11. 15:20
    Kedves Zedas!

    Köszönöm az ajánlást, a novella nagyon tetszett, aktualitása megkérdőjelezhetetlen! A többi írás is az elolvasandók listájára került.

  • 23.
    2016. 07. 11. 14:13
    A kamion szabályosan közlekedett és Tesláék is elismerték, hogy a rendszerük nem vette észre a kamiont mert nem tudta elkülöníteni a fényes háttértől. Ugyan értem, hogy egyeseknek nagyon szimpatikus ez a technológia ezért vakon védik, de azért na...
  • 22.
    2016. 07. 11. 13:18
    Btw nem autópálya, csak a fordítás nem az izazi. egy autópályán nem halad át keresztbe a forgalom...
  • 21.
    2016. 07. 11. 12:34
    Azt ne felejtsük el, hogy ilyen menőver nem szabadna, hogy előforduljon autópályán. Szerencsére itt Európában nem ilyen lazák a szabályozások, valamint a kamion kerekei közötti rész sem egy nagy nyílás amibe befér két kisautó is.
  • 20.
    2016. 07. 11. 11:34
    Teslának ehhez semmi köze. A balfasz kamionos hibázott!
    Kresszben mit tanítanak? Ne zavard a másikat! Ez esetben ne kényszerítse a kamionos lassításra a szembe jövőt. Ha ez meg lett volna, nem lett volna kabrió tesla...
  • 19.
    2016. 07. 11. 11:01
    Itt nem a technika ölt hanem a hülye helyzet. Lehet hogy akkor semmi tudott volna a gép semmit sem csinálni ha tökéletesen működik. Ha egy holttérből eléd száguld valami azt atyaúristen sem fogja neked lekezelni.
  • 18.
    2016. 07. 11. 10:21
    A Teslának ez a funkciója még nagyon gyerek cipőben jár. Számtalanszor volt példa arra, hogy a menetiránnyal szemben jövőt érzékelte azonos sávon belülinek, és átakart menni a másik sávba, besorolni.

    Aki mindenezek ellenére magára hagyja vezetni az autót, ne csodálkozzon, ha derékba törik a karrierje...

    Volt alkalmam kipróbálni a Tesla S modellt, és szép, jó, de ha saját lenne akkor sem venném igénybe ezt a funkciót.

    Megint egy emberéletbe került a nívós technika...

    Sajnálatos.
  • 17.
    XiX
    2016. 07. 11. 10:18
    Tehát egy alfa verzó megy az úton ami néha bétázik? Ehh.
  • 16.
    2016. 07. 11. 08:41
    Az ultrahangos érzékelők látnak csak 5 méter körüli távolságra, de azokat nem is erre használják. Meg az 5 métert is csak parkolókeresésnél meg holttérfigyelésnél hasznéljék ki, egyébként ennél is kevesebb.

    A radaros érzékelők, sokkal messzebbről érzékelik a tárgyakat, nem tudom ez az 5 méter honnan jött neked ide.
  • 15.
    2016. 07. 11. 01:36
    Az a gond, hogy összekevered a Tesla autopilotot a önjáró autókkal.

    Az adaptív tempomat sem fog neked satu fékezni maximum figyelmeztet de azt neked kell csinálni.
  • 14.
    2016. 07. 10. 23:30
    5m-re látnak az érzékelők. Ha látta volna sem tudott volna megállni mondjuk 60-70-ről, gondolom ennyivel legalább ment. És még vészfékezéssel sem lassított volna jelentőset 5m alatt. Ezt akkor sem tudta volna elkerülni, ha érzékeli. Ehhez hosszabb távú érzékelők kellettek volna szerintem.
    Nincs ezzel baj, csak megvannak a korlátai.
    A marketing lódítása és az emberi hülyeség együtt ehhez vezet.
    Lesz még ilyen, ebben biztos vagyok.

    Mellesleg ki mondta hogy a gépek nem hibázhatnak ? Ettől ez még nem a skynet
  • 13.
    2016. 07. 10. 23:24
    A bukócső az csak extra, ugye? Valami van benne, pedig annak is kell hely. Kérésedre George Hotz kedveli ezt. Viszont Dzsódzsi kilát még azon a lyukon. S igen a biológiai identitás dönti még mindig el, hogy hova nézzen az a fránya kamera - egy "hacker szemével." Egy led fénysorompóhoz hasonlóan felfűzött halszem optikákra kéne felkínlódni a gyors-feldolgozású csigaszemeket.
  • 12.
    2016. 07. 10. 22:42
    Hát érdekes egy baleset fura hogy nem vette észre az érzeékelő mrt azért akár milyen hosszú is egy ilyen vontató feltételezem haladt és nem az út közepén ácsorgott, igy lehetett egy olyan pont ahol keresztezte a radarok látóterét. Bár lehet ezt meg úgy érzékelte, hogy már el is ment előle. Azért bennem felmerül a kérdés vajon ha a rendszer vagy a sofőr észreveszi, megtud-e állni koccanás nélkül, mert abból kiindulva, hogy ennyire jól kivette a kamion vezető, hogy mi történik a kocsiban annak ellenére, hogy miután bekanyarodott a térkép alapján a holterébe kellet volna kerüljön a tesla, nem kizárt, hogy igen csak az utolsó pillanatban fordulhatott elé.

    Minden esetre ciki, hogy ilyen hiányosságok mellett önvezetőnek nevezik. Ezért jár egy szép nagy fekete pont a marketingeseknek.
  • 11.
    2016. 07. 10. 22:21
    Hát persze. Talán azért nincsen a szélvédő tetején szenzor, mert ott a sofőr két szemének kéne kikukucskálnia.
  • 10.
    2016. 07. 10. 21:23
    Amiben nincs semmi kivetnivaló.
  • 9.
    2016. 07. 10. 20:24
    Novellát írtál, azonban a mondatodat -hát-tal kezdted. Ejj-ejj.
  • 8.
    2016. 07. 10. 19:12
    Igen, én is azon csodálkoztam, hogy ennyit levezettek már vele komolyabb baleset nélkül. Azért a dizájn miatt sokkal kevesebb igazán pontos és komoly szenzor van rajta (mint pl egy Google autón) Igaz ott pl egy 3D LIDAR az iszonyú drága, ha jól rémlik 10 millió Ft. Megdobná a kocsi árát...

    Az is csoda, hogy egyáltalán erre képes amire most.
  • 7.
    2016. 07. 10. 17:55
    Hát igen, ez még csak az érzékelés, és még hol vannak a morális kérdések...

    Ha valakit érdekel, van a témával kapcsolatban egy ingyen elolvasható (Galaktikában megjelent) novellám, itten: [LINK]
  • 6.
    2016. 07. 10. 16:46
    Ez olyan mint akár bárki más balesetezik, érdekes eddig még csak 2 baleset volt, közbe emberek többször baleseteznek, nem lesz ebből baj
  • 5.
    2016. 07. 10. 16:29
    Nekem az a fura, hogy a kamion sofőrje ennyire meg tudta figyelni a Teslás fazont. (Egy kamion minimum 12m hosszú rendszer.) Ahelyett, hogy városnézést tart keresztben az autópályán, inkább takarodott volna onnan a p.csába.
  • 4.
    2016. 07. 10. 15:51
    Nem a kamerák hiánya miatt nem vette észre, hanem mert nem tudta elkülöníteni a kamiont a "háttértől".
  • 3.
    2016. 07. 10. 14:12
    "autó szenzorrendszere nem vette észre az előtte keresztben áthaladó fehér kamiont a napfényes ég háttere előtt"

    ez ügye csak egy vicc?
  • 2.
    2016. 07. 10. 14:01
    +1 ... ezek a balesetek benne vannak a pakliban, főleg egy béta rendszernél.

    Szerintem a Teslara elférne még pár szenzor. Kisebb LIDAR-ok kamerák stb...
  • 1.
    2016. 07. 10. 13:14
    A helyes megfogalmazás az alkotók részéről az lenne:
    - Indirectly Crutches System - azaz Közvetett Mankó Rendszer, s
    nem automatic driver system, mert a manók nem a gyárban dolgoznak, hanem közúti pályán, ami teljesen más tészta - bouna petit..
    "Az autó tetejét levitte a kamion nyerges vontatójának alváza."
    Ebben a mondatban megtalálható a rejtett válasz is a balesetre -
    szereljünk oda is 12 fajta szenzort ahol nincs: - a szélvédő tetejébe mindnek 78° fokot bezáró szögben való területet vele lefedve.
    A baleset pedig járulékos kár, hozzátartozik a biológiai identitás csökkentéséhez. Lásd. Ghost in the Shell. -Köszi a cikket!