A Facebook alapítója egy videóhívás keretében leült beszélgetni a 12 milliós követőtáborral rendelkező Marques Brownlee youtuberrel, hogy beszélgessenek kicsit a technológiáról, virtuális valóságról, hologramokról és a jövő eszközeiről.
Zuckerberg szerint 15 évente vannak jelentősebb technológiai változások és bár jelenleg a mobiltelefonok hihetetlenül lenyűgöző eszközök, de ő már most felteszi magának a kérdést, hogy mi lesz a következő platform, ami összeköti az embereket? Számára a virtuális és kiterjesztett valóság azt jelenti, hogy a jelenlét érzését el tudja vinni bármilyen távolságba és így egy másik emberrel lehet együtt és nem csak egy képernyőn nézik egymást.
Ebben segítségére van például a térhangzás, amivel hallhatod, hogy honnan beszél hozzád a másik ember a térben, a látvánnyal együtt pedig minden valósnak tűnik és ez a különbség a többi technológiához képest. Jelenleg legyenek bármilyen jó programok és játékok is, amikor a gép vagy a konzol előtt ülünk, el kell hitetnünk magunkkal, hogy a játék részesei vagyunk, ezzel szemben a VR-ban többször is figyelmeztetni kell magunkat, hogy amit látunk, az nem igaz.
Ezért fókuszálnak a VR/AR vonalra, hogy tovább fejlesszék a jelenlét érzését és összeköthessék az embereket. Szerinte az ő cégük az, ami valószínűleg a legtöbb pénzt fekteti a virtuális valóság és kiterjesztett valóság fejlesztésekbe az egész Földön. Remélik, hogy 5-10 éven belül már relatíve vékony és könnyen felhelyezhető VR szemüvegjeik lesznek, amivel az emberek ellátogathatnak egy youtuber stúdiójába és ott akár kipróbálhatják a legújabb tech-cuccokat, amit a videós éppen bemutat. De ugyanígy el tudja ezt képelni egy napszemüveg-szerű kiterjesztett valóság szemüvegen keresztül is, ahol hologramként foghatnánk kézbe például egy vadonatúj telefont.
Zuckerberg ugyanígy gondolkodik maguknak a kijelzőknek a jövőjéről is. Szerinte eljöhet az a korszak, amikor nem lesz szükség TV-kre, tabletekre és egyéb kijelzőkre, hanem minden egy ilyen AR szemüveg appon keresztül fog futni és ez rengeteg innovatív és kreatív lehetőséget rejt magában.
Mindig izgatottá válik, amikor az olyan fejlesztésekre gondol, mint amikor emberek egymás kezébe adhatják az éppen futó appokat és ezért dolgozik ő és még több ezer ember a Facebooknál, mert tudják, hogy bár ez nem most fog bekövetkezni, de hisznek benne, hogy ez lesz a következő IT platform, ami el fog terjedni.
Szerinte kicsit át is fog alakulni a világ szoftver és eszközhasználat téren. A kevert valóságban a tapintást (például egy telefon kézbevétele) és erővisszacsatolást (például valami nehéz tárgyat fogunk, pedig nincs is a kezünkben semmi) nehéz megoldani, viszont a többi érzékszervünkre nagyon hatékonyan tudnak hatni.
Úgy tudja ezt leginkább elképzelni, hogy a való világban, amikor megfogunk egy palack vizet, addig nem érezzük, amíg meg nem fogtuk. Viszont AR/VR-ban meg tudják azt oldani, hogy ahogy közeledik a kezünk egy tárgy felé, úgy erősödik valamilyen érzés, ami az érzékszervünkre hat. Ilyen jelenleg is van az állatvilágban, például az ultrahanggal tájékozódó állatoknál. Szerinte ezek természetesen nem fogják kiváltani az összes fizikai érzést, de rengeteg médium, mint például könyvek, játékok, tv-k nem feltétlenül kellenek, hogy a jövőben fizikai objektumokként létezzenek.
Példának azt hozza fel, hogy barátaival bármilyen távolságból leülhetnek egymás mellé kártyázni. Lehet valaki fizikailag lesz mellette, míg a harmadik társuk csak hologramként, de egy csettintéssel lenne egy pakli a kezükben, amivel elkezdhetnek játszani.
A műsorvezető Brownlee rákérdezett arra is, hogy szerinte melyik a fontosabb, hogy elterjedjen, a kiterjesztett vagy a virtuális valóság?
Zuckerberg szerint két nagyon különböző dologról van szó. Az emberek az otthonukban vagy a munkahelyükön a VR segítségével teljesen új helyekre látogathatnak el és elszakadhatnak a külvilágtól. Éppen ezért nem lenne túl jó dolog, ha az utcán használnák és emiatt itt az AR-nek jutna szerep, hiszen a való világra épülve, hologramok segítségével egészítenénk ki a valóságunkat. Ez utóbbival a céljuk az, hogy minden szükséges elektronikát egy még normálisnak mondható szemüvegkeretbe bele tudjanak rakni, hogy tényleg a hétköznapi viselet része lehessen. A VR-nál pedig az a céljuk, hogy a lehető legkönnyebb legyen.
El tudja képzelni, hogy többféle szemüveg is jönni fog és bár nem tudja, hogy az Apple és a többiek milyen fajtán dolgoznak, de van egy olyan verziója ezeknek, ami leginkább egy arcra felvehető okosórára emlékeztet.
Előbukkannak majd különböző értesítések és bár szerinte sokaknak ezek érdekesek lesznek, ő nem ebben látja a szemüvegek jövőjét. Ő sokkal inkább az emberek összekötésére fókuszál, neki nem olyan izgalmas egy értesítő üzenet megjelenése a látóterének a szélén, mint például az, hogy a hologram barátja leül mellé a kanapéra és megoszthatnak egymással objektumokat vagy játszhatnak. Szerinte bár ezt nehezebb létrehozni, de ilyet éri meg igazán csinálni, így az egyszerű okosóra szerű koncepcióval nem foglalkoznak.
Az interjú során az is kiderült, hogy Zuckerberg miért van az algoritmikus posztolási metódus mellett, ahelyett, hogy a kronológiai sorrendben jelennének meg a Facebook falon az üzenetek. Zuckerberg válasza erre az volt, hogy mindkettőnek megvan az előnye, de az algoritmikus posztolással nem fogunk lemaradni olyan fontos eseményekről, mint például, hogy valakinek megszületett a babája, illetve a spameket is meg lehet állítani, hiszen nem kerülhet valaki csak azért mindig középpontba, mert 5 percenként posztol valamit.
Az interjú során a távoli jövőről volt szó, a Facebook Connect eseményeit a Quest 2 bejelentéssel együtt viszont itt olvashatod el.