A 3DMark Variable Rate Shading tesztje még idén augusztusban mutatkozott be, segítségével meg lehetett tekinteni, milyen vizuális különbségeket hoz a VRS technológia, ami a DirectX 12 részét képezi, illetve azt is láthattuk, mekkora pozitív hatást gyakorol a teljesítményre. A VRS segítségével lényegében hatékonyabbá tehető az árnyalási munka, vagyis azokon a területeken, ahol az alacsonyabb minőség nem észrevehető, ott erőforrás-takarékosan dolgozhat a GPU, míg a „szem előtt lévő” területeket normál minőségben készítheti el, így összességében csökken a teljesítmény-igény, a látványvilág azonban nem látja kárát.
Az első Variable Rate Shading Feature teszt még csak a VRS Tier 1 szintjét támogatta, ezt az Nvidia Turing sorozatú GPU-i mellett az Intel nemrégiben piacra dobott Ice Lake processzorok Gen11-es iGPU-ja is kezeli. Most viszont eljött az ideje annak, hogy a VRS második szintjét is beemeljék a tesztbe (Tier 2). A VRS Tier 1-nél minden egyes Draw Call esetében különböző árnyalási rátát lehetett megadni a különböző pixelcsoportoknál, ami hatékonynak bizonyult, hiszen egy-egy ilyen pixelcsoport 4 x 4 blokknyi pixelből állt, vagyis 16 külön művelet helyett egyben le lehetett tudni a munkát.
A VRS Tier 2 esetében fontos különbség, hogy itt már egyetlen Draw Call-on belül több különböző árnyalási rátát is meg lehet adni, ami több rugalmasságot és nagyobb fokú kontrollt eredményez. Az új tesztben alacsonyabb Shading Rate van érvényben minden olyan területen, ahol a szomszédos pixelek között alacsony kontraszt-különbség mutatkozik, azaz többnyire az árnyékos területeken, illetve ott, ahol a textúra részletessége alacsonyabb. Ezzel a módszerrel teljesítményt lehet megtakarítani, miközben a látványvilág igazából ugyanolyan marad, legalábbis a nézők döntő többsége nem fedez majd fel különbségeket.
Az összehasonlíthatóság érdekében a teszt két lépcsőben fut le: első körben a VRS kikapcsolt állapotban marad, míg a másodikban bekapcsolják, így kiderül, mennyit is hoz a konyhára. Van egy interaktív mód is, ahol az adott színpadon valós időben kapcsolgathatjuk a VRS-t, így észrevehető, hol alkalmazta a technológiát a rendszer. Amennyiben nem látunk különbséget, az egyik beépített funkcióval – lényegében egy „hőtérképpel" – megjeleníthetünk minden olyan területet, ahol a VRS-t bevetette a rendszer.
A VRS Tier 2 használatához jelenleg Nvidia GeForce sorozatú videokártyára van szükség, de csak olyan modellek jöhetnek számításba, amelyek Turing GPU köré épülnek. Ezzel együtt alapfeltétel a Windows 10 1903-as verziójának megléte – ennél frissebb kiadást is használhatunk –, valamint a 3DMark Advanced vagy Professional verziójára is szükség lesz, ugyanis csak ezek kapják meg a VRS Feature teszt frissítését.
A 3DMark itt érhető el.