A The Financial Times hasábjain jelent meg egy eléggé részletes beszámoló arról, hogy a YouTube szénája nem áll túl jól, és erre már a cég szakemberei is próbálnak figyelmeztetni. A Shorts bevezetés ugyan tüneti kezelésnek jó lehetett, de hosszabb távon jelentős károkat okozhat a platform számára.
A YouTube-re korábban még mindenki azért járt, hogy videoklipeket nézzen és hallgasson, valamint hosszabb videókat fogyasszon, viszont a Shorts szép lassan elviszi a figyelmet a korábbi tartalmakról. Az alkalmazásban eltöltött idővel nincs probléma, ebből a szempontból az új formátum kifejezetten sikeresnek tekinthető. A cél az volt, hogy a TikTok irányában szétszéledő közönséget lassítsa és visszatartsa, ez pedig részben sikerült is. Ugyanakkor egy fontos problémával kell a cégnek szembesülnie.
Az üzleti modell bizony nem a Shortsra van kitalálva. Éves szinten egymást követően három negyedévben is csökkent a platform bevétele.
Több szakember is úgy látja a YouTube égisze alatt, hogy a Shorts gyakorlatilag kannibalizálja a forgalmat. Nem ülnek az emberek annyival több időt a YouTube előtt, hogy a Shorts is megtermelje azt a bevételt, amit a hagyományos videók biztosítottak. A hosszú videók keretében ma már egy sor különböző formátumú reklámot le lehet játszani az embereknek, a Shorts esetében viszont nem elég jövedelmező a jelenlegi rendszer.
Muszáj lesz a YouTube-nak kitalálni azt, hogyan tudja megfordítani a mostani folyamatot, mert ha ez így marad, akkor az veszélyezteti a jövőbeli fejlesztéseket. Hosszabb távon pedig a szolgáltatás vezető pozícióját, és akár a megfelelő működését is. A probléma ráadásul komplikáltabb, mint amilyennek elsőre tűnik. Hiszen az eddigiek alapján elég lenne azt megoldani, hogy a Shorts videókból több legyen a pénz, még több reklámmal kéne ezeket megtolni, és kész, de a helyzet ennél bonyolultabb.
Belső adatokból egyértelműen látszik, és igazából már tapasztalható is a felhasználók visszajelzései szerint, hogy a youtuberek figyelmét annyira leköti a Shorts és a többi konkurens platform, hogy egyre kevesebb hosszú videót osztanak meg a követőikkel. Szóval bekerült egy olyan spirálba a YouTube, ami nagyon rossz végkifejlethez vezethet. Ezzel pedig még mindig nincs vége a problémáknak.
Rohamos elöregedésben van a platform közönsége.
Eddig is tudni lehetett, hogy ezen a téren nem áll jól a platform, de már nem csak a tinédzserek fordulnak el, hanem a középkorúak is egyre kevesebb tartalmat fogyasztanak a videomegosztón. Lényegében csak az 55 év feletti korosztály mutat növekedést, minden más esetben csökkent a YouTube-ot használók tábora.
Egyébként a Facebook is hasonló helyzetben van, de a Meta égisze alatt részben házon belül maradnak az elvándorlók, mivel sokan az Instagramra fordítanak több időt a Facebook helyett. A legnagyobb ellenfelé minden esetben a TikTok, ami rohamosan jön fel, és lassan már a 25-34 éves korosztályban is annyi időt töltenek a TikTokon az emberek, mint a Facebookon.
Arról azért még nincs szó, hogy a YouTube-nak leáldozna, de a cégnek most kell megtennie a megfelelő lépéseket, ha nem akar nehéz helyzetbe kerülni. Például az Egyesült Királyságban végzett júniusi felmérés szerint még mindig a YouTube-on tölti a legtöbb időt minden korosztály.