A Valve először április elején beszélt új, saját fejlesztésű VR sisakjáról, ami az Index nevet kapta. Akkoriban sajnos még elég kevés részlet állt rendelkezésre a friss platform tulajdonságaival kapcsolatban, ám nemrégiben végre minden a helyére került, ugyanis a cég hivatalosan is lerántotta a leplet a várva várt adatokról.
A hivatalos adatok alapján az új VR headset alapját két darab 1440 x 1600 pixeles natív felbontású LCD kijelző adja, amelyek OLED alapú társaikhoz képest 50%-kal több alpixelt kínálnak, így ugyanakkora renderelési teljesítmény mellett élesebb képet produkálhatnak, valamint a „screen door” effekttel szemben is hatékonyan küzdenek, hála a háromszor jobb kitöltési faktornak. A panelek egyébként 80, 90 és 120 Hz-es képfrissítési ráta mellett működhetnek, kísérleti jelleggel pedig 144 Hz-es üzemmód is elérhető. A kijelző esetében a megvilágítási idő szintén fontos, hogy mozgás esetén is ugyanolyan éles lehessen a kép, mint eseménytelen időszakban. A Valve szerint ezen a téren az előző generációs PC-s VR headsetekhez képest ötszörös csökkentést sikerült elérni, azaz a megvilágítási idő így már 0,33 és 0,53 ezredmásodperc között helyezkedik el, természetesen attól függően, mekkora az aktuális FPS érték.
A kijelzők pontos látószögét egyébként nem árulta el a gyártó, csak annyit mondtak, hogy a tipikus felhasználói látószög 20 fokkal jobb lesz, mint amit a HTC Vive esetében tapasztalhattunk. Ez annak köszönhető, hogy a kijelzők előtt egyedi tervezésű lencsék dolgoznak, amelyek a lehető legközelebb helyezkednek el a felhasználó szemeihez. Mivel a pupillatávolság egyénenként változó, így ennek módosítására természetesen van lehetőség, méghozzá 58-tól 70 milliméterig, csak úgy, ahogy a szemtér optimális beállítása is megoldható. Maguk a lencsék úgy vannak elhelyezve, hogy 5 fokkal kifelé dőlnek, ami az előbbiekkel karöltve segíthet, hogy a teljes látószög akár 20 fokkal is szélesebb lehessen, mint a HTC Vive esetében. A lencsék kételemes felépítést használnak, ami segít a középpont és a lencseszélek tisztaságának megőrzésében, valamint a geometriai torzítás mérséklésében is – hasonló megoldást az SLR optikákban is láthattunk, igaz, valamivel nagyobb méretben.
Az új headset kapott 37,5 milliméteres átmérőjű beépített hangszórókat is, amelyek pozícióját állíthatjuk, csak úgy, ahogy a headset feszességét és az arc szögét is. Maguk a hangszórók elég messze helyezkednek el a felhasználó füleitől, ami segít abban, hogy a VR élményhez tartozó hangok mellett a környezet hangjait is érzékelhessék. A kompozit méhsejtcellás-panellel ellátott hangszórók jóvoltából a hang közel 180 fokban terjed a teljes frekvenciatartományon belül. Az arcpárnát mágnesek tartják a helyén, így könnyedén kivehetjük, ha ideje tisztítani, anyaga pedig antibakteriális szövet. A VR sisak ezzel együtt egy 3,5 milliméteres Jack Audió csatlakozót is kapott, amely külön fejhallgató használatakor jöhet jól.
A headset mellé jár egy kábel is, amelyen keresztül USB 3.0-s, DisplayPort 1.2-es és 12 V-os kapcsolathoz juthat a rendszer. Van még a fedélzeten két darab 960 x 960 pixeles RGB kamera és két mikrofon is, a szett üzemeltetéséhez azonban SteamVR 2.0-s érzékelőkre van szükség, nem inside-out tracking alapon történik a környezet feltérképezése, ahogy azt korábban sokan gondolták. Extraként egy USB 3.1 Gen1 Type-A port is rendelkezésre áll, amelyen keresztül külöféle kiegészítők csatlakozhatnak a rendszerhez – ezekről később beszél a vállalat, de az már biztos, hogy lesz köztük sztereó RGB kamera is.
A Base Station 2.0 minden téren fejlődött az 1.0-s kivitelhez képest, maga a rendszer azonban visszafelé kompatibilis a korábbi megoldásokkal is. Az új bázisállomás a Valve szerint a ma létező legjobb megoldások közé tartozik, hála a nagyobb látószögnek (160 x 115 fok), valamint a megnövelt hatótávnak (7 méter). Két ilyen bázisállomással a Valve szerint akár 10 x 10 méteres terület is lefedhető, maga a rendszer pedig négy aréna/árkád alkalmazást támogat ebben a módban. A bázisállomás fix lézer segítségével pásztázza a szobát, méghozzá másodpercenként akár 100-szor is, így követi a Valve Index HMD fotonikus érzékelőit. A bázisállomásonkénti egyetlen lézer és a minden irányban kiterjedő pásztázás jóvoltából kisebb IR interferencia alakulhat ki a szobában lévő többi eszközzel, maga a bázisállomás pedig 12 V-os hálózati adapterrel működik, ráadásul a HTC View tápadapterekkel is kompatibilis. Sőt, a bázisállomást a HTC Vive Pro sisakkal is használhatjuk, valamint azokkal a VR sisakokkal is, amelyek 2.0-s mozgáskövető hardvert használnak.
A szett tartalmaz még két Valve Index Controllert is, amelyek a Knuckles kontrollerekkel azonos dizájn és formátum köré épülnek. Egy-egy kontroller összesen 87 szenzort tartalmaz, amelyekkel pontosan lehet érzékelni a tenyér és az ujjak helyzetét, plusz a mozgást és a nyomás erősségét is, így rendkívül sokféle feladatra lehet hatékonyan befogni a szettet. A különböző objektumok megfogása és eldobása sokkal pontosabban történhet, a dobás alkalmával pedig a sebességet és a röppályát is sokkal pontosabban leköveti a rendszer, mint a korábbi megoldásoknál. A vezérlő ezzel együtt „A” és „B” gombot, rendszer gombot, ravaszt, irányítókarokat, valamint erőérzékelős érintőgombot is kapott. A biztonság érdekében forgócsapos állítható csuklópántok is járnak a kontrollerekhez, amelyek hárompontos rögzítést alkalmaznak – ezek szintén antibakteriális szövetből készülnek a maximális komfort és higiénia elérésének érdekében –, így kisebb az esélye, hogy a játék hevében összetörünk a környezetünkben valamit, vagy magát a vezérlőt. A vezérlők 1100 mAh-ás lítium-ion akkumulátorral rendelkeznek, amelyek egyetlen teljes töltéssel akár 7 órányi üzemidőt is kínálhatnak, töltésük pedig USB-C porton keresztül történik.
A Valve Index VR csomag, ami tartalmaz két bázisállomást, két kontrollert és egy headsetet, várhatóan augusztus 31-én kerül forgalomba, ára pedig 1079 euró lesz, azaz 300 dollárral kerül kevesebbe, mind egy hasonló felszereltségű HTC Vive Pro szett. Amennyiben szükséges, úgy az egyes összetevők külön is megvásárolhatóak lesznek. A headsetet és a két kontrollert 799 euróért adják, szállításuk augusztus 31-én indul. Igény esetén maga a headset július 31-től 539 euróért, a két kontroller június 28-tól 299 euróért, a 2.0-s bázisállomás pedig június 28-tól 158 euróért lesz elérhető külön-külön – derül ki a hivatalos előrendelési oldalról.
Rendszerkövetelmények terén legalább kétmagos, HT támogatással is rendelkező processzorra, legalább GeForce GTX 970-es vagy Radeon RX 480-as szintű videokártyára, legalább 8 GB-nyi rendszermemóriára, valamint Windows 10, SteamOS vagy Linux operációs rendszerre lesz szükség. Ezen felül ugye USB 3.0-s port, illetve DisplayPort 1.2-es videó kimenet is kell majd. Ugyancsak szükség lesz széles sávú internetkapcsolatra is.
A Valve Index VR szett természetesen tökéletesen kompatibilis a SteamVR címekkel, de külön játékok is érkeznek majd hozzá a későbbiekben. Ezekről remélhetőleg szó esik majd az E3 alkalmával, ami idén június 11-től június 14-ig tart.