Tavaly viszonylag nagy port kavart az Ask Bongo ügye, ami egy olyan szolgáltatás volt, mely a régió jól bevált módszerrel, emelt díjas SMS-ekkel próbált bevételre szert tenni. Ami pedig különösen nagy gondot jelentett, hogy direkt gyerekeket vettek célba azok a hirdetések, amikben az Ask Bongo használatára buzdítottak.
A Gazdasági Versenyhivatal azért indított vizsgálatot, mert a jellemzően YouTube-on terjedésnek indult videókban szinte sosem esett szó arról, hogy minden egyeses szöveges üzenet, amit küldenek az emberek a szolgáltatáshoz tartozó telefonszámra, pénzbe kerül. Méghozzá nem is szerény összeget kóstáltak ezek, mert az emelt díjas üzenetek között is a drágábban elszámoltak közé tartoztak ezek. Egy-egy SMS több mint 500 forintba került annak, aki kérdezett.
Bongótól csak azt nem kérdezte senki, hogy mennyibe kerülnek azok az SMS-ek, azzal pedig, hogy erről nem beszéltek a tartalomkészítők, komoly hibát követtek el. A GVH 350 millió forintos bírságot szabott ki tavaly májusban arra a külföldi székhelyű vállalatra, ami az Ask Bongo nevű játékos szolgáltatás mögött áll. Emellett a korábbi vizsgálat azt is megállította, hogy a rendszerhez kapcsolódó hazai weboldal üzemeltetője, továbbá három magyar influenszereket foglalkoztató ügynökség is hibázott.
A négy vállalat mindegyike együttműködőnek bizonyult az ügyben tavaly tavasszal, éppen ezért akkor nem kaptak büntetést, most viszont igen.
Világos utasításokat adott korábban a Gazdasági Versenyhivatal arra vonatkozóan, hogy miként kell az ügyben eljárnia az érintetteknek, viszont többen is lazábban kezelték az ügyet a kelleténél. Ugyan teljesítették az elvárt módosításokat, viszont késve vagy nem pontosan az előírásoknak megfelelően tették ezt meg. Éppen ezért az ügyben eljáró hatóság most újra lecsapott, és ezúttal már nem kerülhették el a pénzbüntetést azok, akik nem követték a GVH utasításait.
A kvartettből három vállalat kapott most pénzbüntetést, mert a kötelezettségvállalásokkal kapcsolatos utóvizsgálaton elhasaltak. Igaz, nem kaptak túl nagy büntetést a vállalatok, 900 ezer forint büntetést kell megfizetnie mindegyik érintettnek. A Bona Extra Kft., a P4R Digital Agency Kft. és a Social Guru Magyarország Kft. volt az, ami bizonyítottan nem tartotta magát a korábbi GVH előírásokhoz.
Érdekes része a friss hírnek, az Ask Bongo miatt kiszabott büntetés mellett, hogy a hatóságok nemrégiben lezártak egy olyan konzultációt, aminek a keretében a véleményvezéreknek szóló hatósági útmutató volt a téma. A GVH pontosan tudja, hogy az influenszereknek a tevékenysége szigorúbb szabályozásra szorulna, és most erről is igyekszik gondoskodni más szervezetek együtt.