Gyerekeket kizsákmányoló szolgáltatást vizsgál a GVH

Az Ask Bongo emeltdíjas SMS-ek küldésére buzdít, de megfelelő tájékoztatást nem túl nagy előszeretettel ad.

Gyerekeket kizsákmányoló szolgáltatást vizsgál a GVH

Más országokban már hosszú ideje jelent komoly problémát az Ask Bongo szolgáltatás, vagy ahogy hazánkban hivatkoznak rá, a Kérdezd Bongót. Magyarországon tavaly kezdett igazán nagy figyelmet kapni, méghozzá YouTuberek reklámjain keresztül, és szerencsére mostanra a GVH is felfigyelt rá.

Az Ask Bongo egy nagyon egyszerűen működő megoldás, ami a több tíz éves, emelt díjas SMS-es lehúzási módszeren alapul, csak nem az idősebb korosztályt veszi célba, hanem újhullámos módon, a tiniket. Ez arról szól, hogy küldeni kell egy SMS-t egy megadott számra, majd onnan érkezik egy gépi tanulási rendszer által generált válaszüzenet többnyire véletlenszerű információkkal – néha esetlen magyarsággal. A gyerekek pletykákkal, párkapcsolati tanácsokkal és hasonló nevetséges dolgokkal fordulhatnak Bongóhoz, aki potom 508 forintért segít is.

Az Ask Bongo szolgáltatás mögött álló személyek azt használják ki a szolgáltatás terjesztéséhez, hogy a mai YouTube videósok mindent megtesznek azért, hogy bevételre tegyenek szert a videóikkal. Igazán sok pénzt a YouTube rendszerén keresztül viszont csak azok kereshetnek, akik tényleg népes követőtáborral rendelkeznek. Éppen ezért az Aks Bongo elsősorban olyanokat próbál becserkészni plusz bevételi lehetőséget biztosítva, akiknek a YouTube-ból nem származik sok pénze, de aránylag már széles tábort érnek el. És általában fiatalkorúak az „áldozatok”.

Galéria megnyitása

Olyan reklámvideók készítésére veszik rá az embereket az Ask Bongo terjesztői, amikben egyrészt felmagasztalják egy egyébként nagyon primitív szolgáltatást, másrészt sok esetben megfeledkeznek arról, hogy részletes tájékoztatást adjanak ennek a működésével kapcsolatosan. Legtöbbször csak az hangzik el, hogy mire jó a Kérdezd Bongót, és hova kell az SMS-t küldeni, az már nem, hogy bizony minden egyes üzenet 400 forint + ÁFA terhet jelent a küldő számára. És persze azt sem lehet tudni, hogy az elküldött információkat milyen módon kezeli a szolgáltatás.

A GVH a Középsuli című websorozatot hozza példaként, melynek az egyik epizódjában jelent meg a szóban forgó szolgáltatás, de igazából sokkal súlyosabb a helyzet a YouTube reklámokat tekintve. Sokkal több magyar YouTuber kapott már rá az Ask Bongo szolgáltatás népszerűsítésére. Szerencsére a GVH előtt már a média is elkezdett a problémával foglalkozni, szó volt erről egyebek mellett az Echo TV-ben, a YouTube-on pedig mások mellett a Videómánia foglalkozott a problémával.

Az Ask Bongo honlapján persze minden a szabályoknak megfelelő első blikkre. Fel vannak már tüntetve az üzenetek árai, és az is, hogy 18 éven aluliak csak felnőttek beleegyezése mellett vehetik igénybe. Szóval ezen a ponton a GVH nehezen találhat fogást a szolgáltatáson. Persze a Kérdezd Bongót témájú YouTube videókban egy felnőtt sem látható, és gyakorlatilag nagyítóval kell keresni azokat a felvételeket, amikben tényleg pontosan elhangzik, hogy egyébként mennyit kell fizetni a szöveges üzenetekért.

„A GVH úgy véli, hogy a szolgáltatást az érintett cégek széles körben, más kommunikációs eszközökön is népszerűsíthetik, így a versenyfelügyeleti eljárás kiterjed az összes ilyen kereskedelmi gyakorlat vizsgálatára.” – olvasható a Gazdasági Versenyhivatal közleményében az ügy kapcsán. Mélyebb részleteket nem tudhattunk meg.

A szakemberek a Global AQA Pty Ltd., a Globoport Média Holding Kft. és a Glenwood Media Kft. berkeiben folytatnak vizsgálatokat, de azt hozzá kell tenni, hogy az ügy jelenlegi szakaszában még egyik érintett kapcsán sem lehet azt kijelenteni, hogy jogsértést követett volna el. A GVH három hónapos időkerettel folytatja le az eljárást (Vj/3/2020), és szükség esetén ezt kettőször kettő hónappal meg tudja hosszabbítani.

És egyébként az Ask Bongónak már mobilos applikációja is van, ami minden bizonnyal szintén árnyalt módszerekkel való bevételszerzésre szolgál.

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap