A EaseVRx egy VR-headset és egy olyan eszköz révén működik, amely felerősíti a felhasználó légzésének hangját, ezzel segítve a légzőgyakorlatok végrehajtását. A kognitív viselkedésterápia elvén működik, amely segít felismerni és értelmezni a különböző viselkedési mintázatokat és érzelmeket. Az alkalmazás relaxáció, figyelemelterelés és a belső jelekre való fokozott odafigyelés révén képes enyhíteni a fájdalmat.
Az FDA egy nyolchetes klinikai vizsgálat eredményei alapján engedélyezte a terápia gyógyászati használatát. Ebben 179 fő vett részt, akik legalább hat hónapja szenvedtek hátfájástól. A résztvevők fele az EaseVRx-et használta, a másik felük pedig egy kétdimenziós virtuális valóság programot, amely nem alkalmazta a kognitív viselkedésterápia módszereit. Az EaseVRx-et használók nagyjából kétharmada a fájdalom több mint 30 százalékos mérséklődéséről számolt be, míg a kontrollcsoportban csak 41 százalék volt ez az arány. A fájdalom mérséklődése akár három hónapig is kitartott az EaseVRx-et használó csoportban, míg a kontrollcsoportban nem bizonyult tartósnak az enyhülés.
A VR-rendszer használata alternatív lehetőség lehet az opioid fájdalomcsillapítók szedése helyett, állítja Christopher Loftus, az FDA munkatársa az engedélyezést hírül adó sajtóközleményben. A kutatások alapján a pszichológiai megközelítések egyes betegeknél hatásos módot kínálnak a krónikus fájdalom menedzselésére. Ami persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy az ilyen módszerekre reagáló fájdalom ne lenne valós, hangsúlyozzák a szakértők. A kognitív viselkedésterápia fájdalomcsillapításban való alkalmazása ugyanakkor több szempontból is ellentmondásos, és a hasonló metódusok sztenderd ellátásba való bevezetését aggályok kísérik. A legfőbb aggodalom, hogy az ilyen megoldásokra hivatkozva esetleg akkor is megvonják a szükséges gyógyszereket, amikor szükség van ezekre.
Az EaseVRx az AppliedVR nevű cég fejlesztése. A cég az általa fejlesztett platformot a fibromialgia, az égési sérülések és a szülés során fellépő fájdalom kezelése kapcsán is teszteli. Az FDA engedélye egy hónappal azután kerül nyilvánosságra, hogy az ügynökség engedélyezte a Luminopia nevű VR-terápiát, amelyet kancsalság esetén használnak gyerekeknél. Ez tévéprogramok és filmek révén segít trenírozni a gyengébb szemet, és együttműködésre bírni a mindkét szemet. A rendszer működésének alapját az adja, hogy a használt headset mindkét szemnek külön képet biztosít, és az erősebb szemnek sugárzott képek alacsonyabb kontraszttal bírnak, így a felhasználó kénytelen a gyengébb szemet is használni, és a két képet egymásra vetíteni, ha éles képet akar látni.
Az FDA ezen túl korábban egy hiperaktív gyerek kezelésére szolgáló VR-programot is engedélyezett, amellyel itt foglalkoztunk.