Tuningolhatóvá teszi egy új BIOS az Athlon 200GE-t

Az MSI Socket AM4-es alaplapjaihoz érkezett egy új BIOS, ami véletlenül kikapcsolja az Athlon 200GE szorzózárját. Vagy nem is véletlen?

Tuningolhatóvá teszi egy új BIOS az Athlon 200GE-t

Az MSI november végén adott ki BIOS frissítést teljes Socket AM4-es alaplap-kínálatához, amelynek elsődleges célja az volt, hogy bevezesse az AGESA 1.0.0.6-os kiadás memória-kompatibilitást javító újításait. Úgy tűnik, egy kis homokszem is került a gépezetbe, hiszen a BIOS frissítés egy nem várt mellékhatással járt az Athlon 200GE (tesztünk itt) esetében, igaz, a „hiba” felhasználói szemszögből nézve meglehetősen szerencsésnek mondható.

Az történt, hogy az AGESA 1.0.0.6-os frissítést, illetve néhány modell-specifikus javítást tartalmazó BIOS-ok véletlenül az Athlon 200GE szorzózárját is feloldották, így az olcsó APU könnyedén tuningolhatóvá vált. A deaktivált processzormagok, illetve a letiltott SM tömbök persze nem léptek újra munkába, de az azért mindenképpen segítség, hogy a meglehetősen alacsony, 3,2 GHz-es magórajelet, amihez boost támogatás egyáltalán nem jár, könnyedén meg lehet emelni, ha valaki szeretné. Amíg a hibát nem javítják – már ha nem kreatív marketing-trükkről van szó, ugyanis az is benne lehet a pakliban.

Galéria megnyitása

A TechSpot munkatársai ki is próbálták, mit lehet kihozni a kis Athlonból egy MSI B450 Gaming Pro Carbon AC alaplap segítségével. A tesztek alapján a 3,2 GHz-es magórajelen ketyegő APU egységnél 3,9 GHz az abszolút órajel-plafon, vagyis ennél magasabb órajelen még extrém feszültségemeléssel sem indul el a rendszer – legalábbis a Wraith Stealth processzorhűtő mellett, ugyanis jobb híján azt használták a mérésekhez. A 3,9 GHz-es órajel tartásához egyébként már 1,4 V CPU vCore feszültség beállítására van szükség, de 3,8 GHz-en már 1,35 V-os feszültséggel is megelégszik a kis APU – ez közel 19%-os tuningnak felel meg, ami azért nem rossz. A tesztek szerint programtól és terheléstől függően 7-16%-os teljesítménynövekedést hozott a 3,8 GHz-es tuning, azaz picivel jobban szerepelt a kis APU, mint ha gyári órajelen ketyegne.

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap