Tíz perc alatt feltöltődhet a jövő elektromos autójának akkuja

A gyors töltés titka nem valamiféle újfajta akkudizájnban, hanem a rendszer melegítésében rejlik.

Tíz perc alatt feltöltődhet a jövő elektromos autójának akkuja

Az elektromos autók elterjedésének egyik korlátozó tényezője, hogy elég sokáig tart, amíg feltöltődik az akkumulátor. Otthoni körülmények között ez 8–12 órát is igénybe vehet, de a leggyorsabb töltőállomásokon is nagyjából 30 percbe telik, mire 80 százalékos töltöttséget ér el az akku, ami még mindig jelentősen hosszabb egy benzinkutas tankolásnál. Városi környezetben, ha kellően sok a töltőállomás településen, persze nyilván át lehet arra állni, hogy nem akkor tankolunk, miközben éppen megyünk valahová, hanem addig töltődik a kocsi, amíg éppen valami mást csinálunk, dolgozunk, ügyet intézünk stb.

De ettől még nyilvánvalóan lenne igény a gyorsabb töltésre, ezért is tűnik nagyon ígéretesnek a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatóinak fejlesztése, amellyel a szakértők kísérletei szerint 10 perc alatt elérhető a 80 százalékos töltöttség, ami durván 300 kilométerre elég. A hasonlóan gyors töltéssel a piacon lévő akkuk esetében az a probléma, hogy lítium ilyenkor fokozottan hajlamos feloldhatatlan lerakódásokat képezni a negatív elektróda felületén, ami lerövidíti az akku élettartamát.

A szakértők viszont rájöttek egy trükkre, amivel ez a probléma minimálisara csökkenthető: olyan magas hőmérsékletre hevítik töltés közben az akkut, hogy a lítium ne tudjon lerakódni. A teória tesztelésére fogtak néhány kereskedelmi forgalomban kapható ipari akkumulátort, és pár mikron vastagságú nikkelfóliát helyeztek ezekben az elektródarétegek közé. Erre azért volt szükség, hogy gyorsan, mindössze 30 másodperc alatt egyenletesen fel tudják melegíteni az elektródát, gátolva azon a lítium lerakódását.

 

Galéria megnyitása

Az összeállítást 40, 49 és 60 °C-on tesztelték, miközben egy kontrollakku 20 °C-on töltődött. Utóbbi mindössze 60 töltési ciklusig bírta a gyors töltést, mielőtt a lítiumlerakódás komoly gondokat kezdett okozni teljesítményében. A 60 °C-ra melegített akkut viszont 2500-szor feltöltötték, és továbbra is remekül működött. Ez az elektromos autók kapcsán átváltva nagyjából 14 év használatot vagy 750 ezer kilométert jelent.

A kísérlet ráadásul cáfolja azt a régi feltevést is, hogy a lítiumakkukat semmiképp sem szabad magas hőmérsékleten tölteni, mert attól degradálódni kezdenek azok összetevői: úgy tűnik, hogy a rövid ideig tartó felmelegítések több előnnyel járnak, mint hátránnyal. A kutatócsoport azt reméli, hogy némi finomhangolással tovább csökkenthetik a töltési időt, így az akkuk akár 5 perc alatt is feltölthetők lehetnek.

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap