Shop menü

STAGNÁL AZ EURÓPAI MOBILPIAC, MIKÖZBEN MÁR A GOOGLE IS OTT VAN A TOPLISTÁN

Nem indította jól az idei évet a Xiaomi Európában, az Apple-nek viszont van oka örömre, miután növelni tudta a részesedését.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Stagnál az európai mobilpiac, miközben már a Google is ott van a toplistán

A Canalys elemzése szerint Európában (Oroszországot nem számításba véve) nem kapkodtak a vásárlók az új okostelefonokért, kisebb lett a gyártók teljes forgalma, mint egy évvel korábban. Valamelyest az erőviszonyok is átrendeződni látszanak, ennek az egyik nagy haszonélvezője a Google, aki szép lassan halad előre a surranópályán.

Az Omdia zászlaja alatt a Canalys elemzői arról számoltak be, hogy Európában 2%-kal kevesebb okostelefont sikerült eladni 225 első negyedévében, mint 2024 azonos időszakában. A régiónkban legutóbb 2024 második negyedévében volt egy jelentősebb emelkedés, azóta folyamatosa stagnálás látszik a forgalomban.

A számítások szerint 32,4 millió készüléket sikerült eladnia a gyártóknak az európai országokban, ami nagyjából 700 ezerrel marad el az egy évvel korábban mért forgalomtól.

Külön kitért arra a Canalys, hogy a prémium mobiltelefonok iránti kereslet viszont szépen emelkedett, és a 800 eurónál drágább eszközök eladási mutatója rekord magasságba ért. Az összes értékesített készüléknek már nagyjából a harmada (32%) volt különösen drága.

Azt is megnézték az elemzők, hogy néz ki az értékesítések összetétele, és kiderült, hogy az Apple adja a prémiumszegmens forgalmának 60 százalékát, elmaradva a korábbi 62%-os eredményétől. A Samsung pedig 32%-os részt tudhat magáénak – akárcsak egy évvel ezelőtt. A kisebb cégek mindössze 8 százalékon osztozhatnak, de ez is rekordnak számít, korábban még jelentősebb volt a piacvezetők elnyomása.

A Samsung nem tudta növelni az eladásait, lényegében körül-belül ugyanolyan forgalmat tudott összehozni, mint egy évvel korábban. 12,1 milliós értékesítési adat szerepelt a neve mellett tavaly, idén pedig 12,2 millióval áll a lista élén. A Galaxy S25 széria is nagyjából ugyanúgy szerepelhetett a régiónkban, mint a Galaxy S24, hiszen a 800 eurónál drágább mobilok körében is stagnálást mért a Canalys.

Galéria megnyitása

Magabiztosan áll az élen a Samsung, de azért most közelített hozzá az Apple. Az iPhone-ok forgalma egy évvel ezelőtt 7,3 millió volt, most pedig 8 milliós értékesítési adatról számolhatunk be. Ez a 10 százalékos erősödés azt eredményezte, hogy a vállalat részesedése 22-ről 25 százalékra emelkedett. Kijelenthető, hogy minden negyedik eladott okostelefon valamilyen iPhone volt Európában. Nagyjából 4,8 millió készülékért fizettek az európai vásárlók 80 eurónál magasabb vételárat.

A harmadik helyen a Xiaomi a Samsunghoz hasonló stagnálást mutat. Az 5,4 milliós tavalyi eredményét követően most 5,3 milliós szám szerepel a neve mellett. A Canalys mérései szerint éppen 2%-kal teljesít alul a cég, együtt mozgott a piaccal, maradt is a részesedése a korábbi, 16%-os szinten. A Motorola követi a Xiaomit, és a márka minden igyekezete ellenére, esett a forgalma, hiába jöttek remek termékek. Nagyjából 400 ezerrel, 19%-kal csökkent a vállalat értékesítési eredménye az öreg kontinensen. 1,7 millió Motorola talált gazdára Európában az első három hónap leforgása alatt.

Az ötödik hely sorsa egy hajszálon múlt, és a Google lett a befutó 43%-os növekedéssel. Elsőként szerepel a vállalat az európai értékesítési toplistán, és jó esély van arra, hogy nem utoljára látjuk itt a nevét.  

Galéria megnyitása

Egészen a tavalyi évig a Google nem annyira erőltette az európai jelenlétet, 2024-ben viszont erőteljesebb terjeszkedésbe kezdett. Ezt mi is jól láthattuk, hiszen Magyarországon is tavaly jelentek meg hivatalosan a Pixel készülékek, így már szolgáltatókon keresztül is beszerezhetők. A „referencia” mobilokkal a Google széles ársávot fed le, és bizony már a kínai gyártók eladásaiból is képes lecsípni egyre jelentősebb részt. Hozzávetőlegesen 900 ezer Pixelt tudott eladni az első negyedévben a keresőóriás.

Galéria megnyitása

Az európai mobilpiac nagyon szomorú képet fest abból a szempontból, hogy milyen kevés a valóban jelentős piaci szereplő. A top 5-ből kimaradók mindössze 13%-os részesedésen osztoznak, miközben azért bőven vannak még más gyártók is, akik próbálnának a vásárlók kegyeibe férkőzni.

Ott van a Honor, a Sony, az Oppo, a OnePlus, a Realme, a HMD, de akár már a Nothingot is említhetnénk. Egy évvel ezelőtt ezeknek még 17% volt a részesedése 5,6 milliós példányszám mellett, most viszont a kisebb gyártók összesen 4,4 millió okostelefont tudtak értékesíteni Európában az első negyedévben.

Galéria megnyitása

Érdemes erre gondolni akkor, mikor azt látja valaki, hogy egy-egy cég a véleménye szerint nem próbálkozik eléggé. Minden bizonnyal az áll mögötte, hogy pontosan látja mindegyik szereplő, hogy itt nem fog számára több babér teremni akkor sem, ha jelentősebb összegeket fordít a piaci jelenlétre.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére