- Vajon hol van Lio?
A Solar Sail Games új túlélő-kaland-RPG-je, a Smoke and Sacrifice igazi különlegességnek tűnik már kipróbálás nélkül is. Kicsit talán emlékeztet a Don’t Starve-ra, bár annál sokkal hangsúlyosabbak benne a szerepjátékos elemek, de főleg a karakterek mozgása kapcsán eszembe jutott róla a régen látott Varjúdombi mesék című animációs sorozat is, csak ezúttal nem ijedtem meg úgy, mint gyerekkoromban a papírkivágásos figuráktól…
A The Dark Crystal (magyarul A sötét kristály) című film által ihletett játék főhőse Sachi. A nő egy kicsiny faluban él, melyet jeges pusztaság vesz körül, hiszen a Nap már nem ad sem meleget, sem fényt. A falu lakói a Napfára vannak utalva, ez pótolja a hiányzó erőforrásokat. A hagyomány szerint a fa istenének tiszteletére minden családnak fel kell áldoznia elsőszülött gyermekét.
A történet elején épp Sachin a sor. Az asszony amolyan lázadónak számít, a papok figyelmét és rosszallását máris kivívta azzal, hogy a szokásokkal ellentétben nevet adott áldozati szerepre kárhoztatott kisfiának, Lionak. Ennek ellenére a ceremónia a megszokott mederben zajlik le: Sachi szomorúan elhelyezi Liot a templom kijelölt részén, a gyerkőcnek pedig némi bűvésztrükk után nyoma sem marad. A nő teljesen letörve elindul hazafelé, de útközben elkapja két pap beszélgetését, amiből mintha azt a következtetést lehetne levonni, hogy Lio talán még életben van, azonban sajnos semmit sem tud kezdeni az információval. Hét év telik el, míg egy nap hatalmas, medveszerű lények támadnak a falura. A nagy kavarodásban Sachinak módja nyílik arra, hogy átfésülje az egyébként szigorúan zárt területnek számító templomot. Egy titokzatos alaktól azt a tanácsot kapja, hogy menjen el az alvilágba, így az áldozati oltár és a már ismerős bűvésztrükk segítségével a nő végül egy ismeretlen, sötét vidéken találja magát.
A felszerelések terén egyáltalán nem áll jól, hiszen csak Lio plüssmacija van nála, az pedig villámgyorsan kiderül, hogy halálos veszélyekkel kell majd szembenéznie. A felszínre való visszatérés nem lehetséges, mert a trükk hátterét adó teleportszerkentyű tönkrement, szóval valamit sürgősen ki kell találnunk.
A vidéket furcsa, emberre már alig emlékeztető lények lakják, akik szerencsére számos hasznos tanáccsal látnak majd el minket. Ők figyelmeztetnek a rendszeresen feltűnő Füstre is, ami zavarodottá tesz, ha hosszabb időt töltünk benne. Sachi első feladata is ezzel kapcsolatos: lámpát kell farigcsálnia, mielőtt megjelenik a Füst, hogy védve legyen a „mellékhatásoktól”.
A túléléshez gyakorlatilag minden szükséges dolgot nekünk kell legyártanunk.
A lámpa elkészítésének nem tudunk azonnal nekiállni, először össze kell szednünk az alapanyagokat. Szükségünk lesz lepkehálóra, hogy szentjánosbogarakat foghassunk, de a háló elkészítéséhez is gyűjtögetésre van szükség előbb. Ez nagyjából be is mutatja a craftolás és túlélés alapjait: a legtöbb felszereléshez többlépcsős folyamat vezet, melyek aprólékos lépéseit végigjárva jutunk el a végső célhoz.
Az alapanyagokat a földön, a fákon találjuk meg, esetleg a tartályok, hordók szétverésével bukkanunk rájuk. A gyűjtögetéssel nincs sok gond a Füst idején kívül, hiszen csak néhány szörnyecskére kell odafigyelnünk, de ha leszáll a sötét, minden sokkal veszélyesebbé válik, és még a füstszellemek is a nyomunkba erednek majd, ha észrevesznek.Az irányítás általában jól reagál, de olykor hajlamos megtréfálni minket, mondjuk harc közben nem arra fordulunk, amerre kellene, így zűrös helyzetekben inkább ne próbáljunk ide-oda szaladgálni. (A PC-s változatot teszteltem.)
Ha Sachi életereje elfogy, a legutolsó mentett pontról folytathatjuk, csakhogy ezeket a mentőpontokat meglehetősen rendszertelenül szórták el a világban, így mindig teljesen felkészülve érdemes bemerészkednünk az ellenséges területekre.
A fő küldetés átvezet minket a játékon, de lesznek kisebb mellékfeladatok is, amikből különféle recepteket szerezhetünk, és ezek nagyon jól fognak jönni az eszközgyártás során. A receptek megvalósításához többféle munkaállomás közül kell megkeresnünk a megfelelőt. Eleinte csak bográcsokat használhatunk, de aztán kovácsműhelyre és egyéb lehetőségekre is rábukkanunk. Ehhez sokat fogunk kutyagolni az alvilágban, de találunk majd utazócsöveket is, amiket először aktiválnunk kell néhány megfelelő tárgy összegyűjtésével, aztán kényelmes és gyors utazást tesznek lehetővé a különböző munkaállomások között.
A környék felfedezése közben mindig érdemes odafigyelni az inventory állapotára. Míg a szerszámok, fegyverek és a felszerelés használat közben kopnak el (ilyenkor vagy újat gyártunk, vagy megjavítjuk őket), a szerves alapanyagok egy idő után megromolhatnak a zsákban. A tárhely nagyon szűkös, de néhány dolgot az útközben felfedezett ládákban is elhelyezhetünk, és ezekben az alapanyagok megromlásától sem kell tartanunk.
Az alvilág különböző területekből áll: az erdős részeken kívül vannak jeges, elektromosan feltöltött, vagy lángoló vidékek is, ezek túléléséhez Sachinak mindig a megfelelő cipőre kell váltania. A helyi szörnyek is igen életrevalóak: amint meglátnak minket, támadásba lendülnek. Legyőzésükhöz jól jönnek a legyártott csapdák és bombák. Minden szörnynek saját különleges képessége van, de ha ezt kiismerjük, akkor el tudjuk kerülni. A játék ugyanakkor elég nehéz, viszont a rendszer mindig tisztességes marad, nem csal a gép.
A térkép remekül sikerült, igazi segítség, nem csak a bejárt területet mutatja meg, de afelfedezett utazócsövek, munkaállomások és más fontos pontok helyét is láthatjuk rajta.
A Smoke and Sacrifice világa bájos, teljesen kézzel rajzolt grafikával varázsol el minket, részletessége tökéletesen életre kelti a történet helyszíneit. Az egyes klímazónák egyedi látványt nyújtanak, és bár a karakterek és szörnyek egyes elemei gyakran visszaköszönnek, az összhatás nagyon kellemes. A hangok és zenék tökéletesen kiegészítik mindezt, az egész játékból árad a teljesen egyedi hangulat.
A Solar Sail Games alkotása az irányítás apróbb hibái ellenére szórakoztató és elbűvölő élményt nyújt. A történet magával ragad, együttérzünk Sachival, kíváncsiak vagyunk a háttérben húzódó titkokra. A viszonylagos nehézség ellenére kifejezetten ajánlott a túlélőjátékokkal most ismerkedők számára, hiszen a felfedezés, az aprólékos alapanyaggyűjtés és a többlépcsős craftolás, az egyes vidékek által támasztott eltérő feltételek jó alapot nyújtanak majd a későbbiekben, ha olyan kihívással nézünk szembe, ami nem ennyire kezdőbarát, a hozzájuk társuló, izgalmas, érzelmekkel teli sztori pedig garantálja, hogy motiváltak legyünk a folytatáshoz. A játék egyedi hangulatával emlékezetes marad a számos rendelkezésünkre álló túlélősdi között, ne hagyjátok le Ti sem a listátokról!