Kicsit megkésve, de sikerült kipróbálnunk egy RTX 2080 Ti-t, ami jelenleg az Nvidia GeForce kínálatának a csúcsa. Ennek megfelelően drága és veszettül gyors. Ahogy az az előző tesztünkből kiderült, az RTX 2080-as simán hozza a GTX 1080 Ti sebességét, és még rejtett tartalékai is vannak, úgyhogy a 2080 Ti-vel szemben elég magasak voltak az elvárásaink, hiszen a specifikációja alapján csak a közel egymillió forintba kerülő TITAN V lehet ellenfele, ami még egy Volta GPU-ra épül, tehát nincsenek dedikált magjai sugárkövetéshez.
Ahogy az RTX 2080-asnak, úgy a „Ti” jelölésű változatnak sincs teljesen aktivált GPU a fedélzetén. A TU102-es eredetileg 4608 shadert tartalmaz, de teljes pompájában jelenleg csak a Quadro RTX 8000-esen láthatjuk. Ráadásul a Quadronak a boost órajelei is magasabbak, szóval nem lennénk túlságosan meglepődve, ha jövő tavasszal befutna egy új TITAN kártya (kérdés milyen áron). Addig azonban marad a TITAN vonal csúcsán a 3000 dolláros TITAN V, a brutális méretű 815 négyzetmilliméteres GPU-jával. Persze 5120 shadernek el kell férnie valahol (ez a szám még mindig impozáns), ennyi az RTX-ben sincs, úgyhogy annak órajelből, architektúrából és hát az utóbbiból fakadóan RT magokból (is) kell ledolgoznia a hátrányát, vagy előrébb lépni.
A TITAN V persze csak elméletben ellenfél, nem egy olyan kártya, amit lehet kapni a sarki boltban is (nekünk sem sikerült most szerezni), a „sima” 2080-ashoz képest pedig jóval több erőforrással rendelkezik a 2080 Ti. Hozzánk egy ugyanolyan, DUAL szériás ASUS kártya érkezett, mint két héttel ezelőtt. Ebben a magasságban már szinte fapadosnak számít a DUAL jelölésű példány, hiába van két és fél slot vastag óriás bordázata. Meglepő módon azonban nem volt sokkal hangosabb, mint az RTX 2080-as. Zavarónak még hosszabb terhelések után sem mondanánk, a nálunk járt 1080 Ti-k nagy része hangosabb volt. Kérdés, hogy az RT magok mennyit dobnak majd még a fogyasztáson a jövőben, de annyit valószínűleg nem, hogy elkezdjen üvölteni.
Az ASUS kártyája a mostani tesztek alatt 76 fokig ment el, és ehhez csak 1900 RPM társult a ventilátorok frontján. Az órajel 1620 és 1860 MHz között mászkált a mérések közben, általában inkább az utóbbihoz közelebb.
Tesztkonfiguráció
- Alaplap: ASUS Z370-A
- Processzor: Intel Core i7-8086k@5GHz
- Memória: 2x8GB ADATA XPG DDR4-3000MHz
- Grafikus kártyák: MSI GTX 1060 6GB GAMING, MSI GTX 1070 8GB GAMING X, MSI GTX 1080 8GB GAMING, ASUS RoG STRIX GTX 1080 Ti 11GB, Sapphire RX VEGA64 Nitro+, ASUS DUAL-RTX2080-O8G, ASUS DUAL-RTX2080Ti-O11G
- Háttértár: Samsung 850 EVO 480GB*2
- Tápegység: Cooler Master V850 (850W)
- Operációs rendszer: Windows 10 64bit minden frissítéssel
- Driverek: GeForce 399.24, GeForce 411.63 (RTX-ek), Radeon Software 18.9.1
Szintetikus tesztek
Bemelegítésként érdemes végigfutni a szintetikus tesztek eredményein, ezekbe általában a processzor teljesítménye se nagyon szól bele. 25-30%-os előrelépést láthatunk. Ez egy bolhányit kevesebb, mint amekkora különbség a 1080 és a 1080 Ti között volt.
Játéktesztek
1080p-s felbontáson már a 1080 Ti-vel is szenvedtünk anno, nehéz olyan processzort találni, ami kihajtja. Kicsit reménykedtünk, hogy egy 5 GHz-re húzott 8086k megbirkózik majd a feladattal, de mint azt a fenti diagramok is mutatják… nem igazán. 1920x1080-on rengetegszer futottunk bele CPU limitbe, de a tapasztalataink alapján a legtöbb játékos, aki egy ilyen szörnyet pakol a gépébe, ennél nagyobb felbontáson játszik (a többiek meg 240 Hz-en, akár alacsonyabb beállításokon, nekik nem feltétlenül ez a kártya kell).
A Far Cry V alatt egész konkrétan annyira szenvedett a proci, hogy a 1080 Ti jött ki többször is győztesnek. Aztán ahogy növeljük a felbontást, úgy látszik egyre jobban a 2080 Ti előnye, 4K-ban már elég egyértelmű az előnye.
Ray Tracing és DLSS benchmarkok
Bár megjelent a Windows 10 őszi frissítése, benne a DirectX RT kiterjesztésével, de egyrészt már vissza is vonták, másrészt nem kezdtek el szállingózni a patchek a játékokhoz, szóval az RT tesztekre még várni kell sajnos. A DLSS-sel viszont külön cikk keretében foglalkoztunk, érdemes átfutni rajta.
Verdikt
Sokat gondolkoztunk azon, hogy kivegyük-e az átlagolásból, a processzorlimites teszteket, de végül úgy döntöttünk, hogy akkor túl kicsi lenne a minta, és a húzott 8086K-nál jelenleg azért nehéz jobb CPU-t találni játékra, szóval 1080p-ben ez a helyzet a reális.
Végül az jött ki, hogy 14,5, 22,5 és 26,6 százalék előnye van a 2080 Ti-nek a 2080-ashoz képest, felbontástól függően. Ez tényleg kevesebb, mint amit a Pascalos Ti volt képes felmutatni, de azért így is szép előrelépés. Ár-érték bajnok persze nem lesz tőle a kártya, de ebben a magasságban ez a kifejezés úgyis szinte értelmezhetetlen.
Egy TITAN V-t sajnos nem tudtunk mellé rakni, de átnézve néhány külföldi tesztet, nagyon hasonló produkcióra képesek, a legtöbbször egy kicsivel az RTX nyer, és mellette szólnak az RT magok és az NGX-re épülő technológiák, mint a DLSS is. Itt most lehet sokan felkapják a fejüket, hogy miért, hiszen a TITAN V-ben is vannak Tensor magok, de az NGX Turing architektúrát követel, régebbivel nem működik, tehát a DLSS sem megy a titánon.
Ami viszont azt jelenti, hogy egy időre új teljesítménykirályt avathatunk. Már csak az a kérdés, hogyan tovább. Azt tudjuk, hogy jövő héten végre megérkezik az RTX 2070-es, amire valószínűleg sokan várnak, mert ár-érték szempontjából a család eddigi legjobb tagjának ígérkezik. Messzebbre pedig ennél jelenleg nem látunk. Vannak pletykák arról, hogy még az ünnepi szezon előtt beeshet a 2060-as is, de ez egyelőre elég kérdéses, ahogy az is, hogy milyen GPU-ra fog épülni, sajátra, vagy a 2070-es alapját adót nyírbálja meg egy kicsit az nVidia. Mindkettő mellett és ellen szólnak érvek, szóval kíváncsian várjuk mi lesz, ahogy azt is, hogy ha lesznek RT magok a 2060-asban, lesz-e bármi értelmük?