Március elején lépett életbe a digitális piacokról szóló jogszabály, és az Európai Unió úgy véli az elmúlt rövid időszakban látottak alapján, hogy a technológiai cégek máris megszegik az új előírásokat. Március 7-től kellene a DMA-nak megfelelni, de a Google, az Apple és a Meta az első vizsgálatok alapján nem tesz eleget a kötelezettségeinek.
A Big Tech szereplők nem tett meg mindent azért, hogy igazodjanak a frissen életbe lépett DMA jogszabályhoz, ezért indulnak a szabálysértési eljárások ilyen gyorsan.
Egy hónapot sem várt az Európai Bizottság, ami talán szigorúnak tűnhet, viszont azt is látni kell, hogy igazából március 7. előtt volt egy hathónapos türelmi idő, vagyis bőven lett volna ideje az érintetteknek felkészülnie. Ráadásul az új szabályozásban foglaltakat már 2022-ben elfogadta az Európai Unió. Korábban ki is emelte a Bizottság trösztellenes szárnya, hogy nem lesznek elnézőek.
Az érintett techcégek bevezettek új intézkedéseket, az Apple az iOS 17.4 frissítéssel több jelentős változást is elindított, de ez egyáltalán nem elég a vizsgálatot indító törvényhozók szerint. Az Apple mellett pedig a Google és a Meta sem tett eleget az előzetes információgyűjtések alapján, ezért indult el mind a három szereplő ellen a vizsgálat. A Google és az Apple több pontban is sértheti a jogszabályt, míg a Metánál egy intézkedésre fókuszálnak.
A Facebook és az Instagram esetében bevezetett „előfizetési vagy adattal hozzájárulási modellje” a célzott hirdetési rendszernél szabálytalan a Metának az Európai Bizottság szerint. A Google jogosulatlan előnyben részesíti a saját platformjain a szolgáltatásait, így például a Keresőt, ezzel párhuzamosan pedig a piacterénél is szabálytalanságokat követ el. Az Apple-t is vizsgálják a piactérből eredően, és az alapértelmezett böngészőválasztó felület miatt is.
„Az a gyanúnk, hogy a három vállalat által bemutatott megoldási javaslatok nem felelnek meg teljes mértékben a DMA-nak. Most meg fogjuk vizsgálni, hogy a vállalatok igazodnak-e a digitális piacokról szóló jogszabályhoz, hogy gondoskodjunk a mindenki számára nyitott és versenyalapú digitális piac eléréséről Európában” – hangsúlyozta Margrethe Vestager, az EU versenyjogért felelős biztosa az ügy kapcsán megosztott nyilatkozatban.
Noha korábban azt igyekeztek leszögezni az EU-ban, hogy a DMA bevezetésével a szabálysértési eljárások gördülékenyebben és gyorsabban fognak lezajlani, most ezt nem feltétlenül érzékeljük még. Azt nem tudni, hogy valójában milyen gyorsan zajlik majd le ez a vizsgálat, de az nem túl bíztató, hogy az Európai Bizottság közleménye szerint 12 hónapot adnak erre a folyamatra.
Az előzetes információk szerint az Apple és a Google is korlátozza a fejlesztők lehetőségeit, és szabályellenes feltételeket támasztanak azokkal szemben, akik ki akarnak lépni az App Store és a Play Áruház árnyékából. Igyekeznek megakadályozni azt, hogy a fogyasztókat a saját rendszereiken kívüli piactér vagy fizetési lehetőség felé tereljék bármilyen eszközzel.
A Google a Keresőt tolja előtérbe a kiemelt találatokkal, ezzel kiszorítva az alternatív keresőmotorokat. Az Apple-nél pedig viszgálják, hogy mennyire tudják az emberek lecserélni az Apple alapértelmezett alkalmazásait, valamint eltávolíthatják-e ezeket. De a már bevezetett böngészőválasztó működését is górcső alá veszik, ez ellen néhány rivális már panaszt is benyújtott, amit ki fognak vizsgálni.
A Metánál több részlet nincs azon túl, hogy az új előfizetési modellt fogják vizsgálni a DMA alapján. Ebben az esetben annyit lehet még hozzátenni, hogy a Facebook fejlesztője már módosított is a rendszeren a digitális piacokról szóló jogszabály bevezetése óta, és ezt is értékelni fogják a trösztellenes EU biztosok az eljárás során. Már a törvényhozók javaslatainak eleget téve csökkenteni kezdte az előfizetési árakat a cég, 10 euróról 6 euróra.
Az Amazon neve is előkerült az első körös vizsgálatok kezdeményezése kapcsán, az Európai Bizottság versenyjogért felelős szakemberei ott is az alkalmazások kezelését fogják szemügyre venni. Ahogy az Apple és a Google, úgy az Amazon is előnyben részesítheti a platformján a saját szolgáltatásait, applikációit. A DMA pedig az Amazonra is vonatkozik, attól függetlenül, hogy Európában nem igazán tekinthető dominánsnak.
Mindegyik cég úgy reagált a vizsgálatra, hogy elutasították a vádakat, úgy érzik, hogy mindent megtettek azért, hogy igazodjanak a DMA-hoz. Valamint egyöntetűen hozzátették, hogy készen állnak konstruktívan együttműködni az Európai Bizottsággal a vizsgálatok során, és a feltárt szabálytalanságokat igyekeznek megszüntetni.
A DMA megszegése esetén a korábbi iránymutatások alapján a maximálisan kiszabható büntetés mértéke az adott piaci szereplő éves bevételének 10 százaléka. Ha pedig sorozatos kihágást követ el az érintett, akkor akár a 20%-ra is emelkedhet ez. A Big Tech szereplők esetében ez már nagyon súlyos összeg lehet, de attól nem kell tartani, hogy ezt kihasználná az EU. Még soha hasonló eljárásban nem került kiszabásra a maximális büntetés.