Shop menü

MIÉRT VOLT OLYAN PUSZTÍTÓ A BEJRÚTI ROBBANÁS?

A libanoni fővárost megrázó katasztrófa minden idők egyik legsúlyosabb ipari balesete volt, és könnyen megelőzhető lett volna.
Jools _
Jools _
Miért volt olyan pusztító a bejrúti robbanás?

Augusztus 4-én este óriási robbanás rázta meg Bejrútot, letarolva a város kikötői övezetét. A gigantikus, narancsszínű tűzgolyó lökéshulláma még kilométerekkel odébb is ablakokat tört be, épületekben és járművekben okozott kárt, és szó szerint megrengette a földet a libanoni fővárosban és környékén. (Az eseményt 3,3 magnitúdós földrengésként detektálták az érzékelők.) A jelenlegi adatok szerint a katasztrófában legalább 220-an meghaltak (110 embert még keresnek), több mint 5000-en megsérültek, és 300 ezren váltak otthontalanná. A szakértők szerint minden idők legnagyobb nem nukleáris robbanásának hangját több mint 250 kilométerre, Cipruson is hallották.

A katasztrófát 2750 tonna ammónium-nitrát kigyulladása okozta, a mezőgazdaságba műtárgyaként elterjedten használt vegyületet hat éve tárolták az egyik kikötői raktárban. Hogy pontosan mi történt, azt jelenleg is próbálják kideríteni a hatóságok, de valószínűnek tűnik, hogy egy közeli tűz és az ebben többek közt kigyulladó tűzijátékok robbanthatták be a vegyszert.

Az ammónium-nitrát korábban is okozott súlyos ipari katasztrófákat, de a bejrúti robbanás az anyag puszta mennyisége és a raktár elhelyezkedése miatt minden idők egyik legkomolyabb ilyen jellegű balesete volt. Ami az áldozatok számát illeti, két súlyosabb balesetet tartanak nyilván. 1947-ben Texasban rakodás közben robbant fel egy vegyszert szállító hajó 2300 tonna ammónium-nitráttal, a katasztrófában 581-en haltak meg. 1921-ben pedig a németországi Oppauban volt robbanás egy műtrágyagyárban, amelyben 561-en haltak még úgy is, hogy a létesítményben tárolt 4500 tonna ammónium-nitrátból csak 450 tonna robbant fel.

Az ammónium-nitrátot apró gyöngyök formájában állítják elő, és kezelése általában nem igényel nagyobb elővigyázatosságot, tárolása viszont problematikus lehet. Ahogy ugyanis telik az idő, az anyag egyre több nedvességet szív magába, amitől a gyöngyök nagy tömbökbe állnak össze, mondja Andrea Sella, a University College London vegyésze. Amikor az így összetömörült ammónium-nitrátot intenzív hő éri, például egy közelben kiütött tűz miatt, robbanás következhet be. A robbanás területén nagynyomású régió képződik, amely a hangsebességhez hasonló gyorsasággal terjedő lökéshullámként spriccel szét, sérüléseket és károkat okozva a környéken.

Galéria megnyitása

A bejrúti kikötőben tárolt ammónium-nitrátot egy moldáv hajóról foglalta le a libanoni kormány, majd a következő években többszöri figyelmeztetés ellenére sem tették meg az óvintézkedéseket a tárolás biztonságosabbá tételére. A rakomány eredetileg Afrikába tartott, ahol a vegyületet bányászati robbantások során, gázolajjal keverve tervezték használni, amikor a szállítóhajó, az MV Rhosus 2013-ban vitatott körülmények között kikötött Bejrútban.

A hajó itt újabb nehéz rakományt, gépeket vett fel, amelyeket az ammónium-nitrátot tartalmazó raktér ajtajaira pakoltak. Ezek azonban nem bírták a terhelést, és berogytak, károsítva a hajótestet. A bejrúti kikötői hatóság ezért tengerre alkalmatlannak minősítette a hajót, és megtiltotta, hogy az elhagyja a kikötőt. Közben a tulajdonos is csődbe ment, így hosszas huzavona után a rakományt végül lefoglalta a libanoni kormány, és 2014 folyamán partra hozták. Az ammónium-nitrátot egy kikötői raktárban helyezték el a következő hat évre, az MV Rhosus pedig 2018 februárjában elsüllyedt az öbölben.

Galéria megnyitása

Bejrútban a katasztrófa súlyosságát egyéb körülmények is fokozták, és a tragédia hosszú távú következményei is rendkívül komolyak lehetnek. A sérültek ellátását nehezítette, hogy a közeli kórházak is megrongálódtak a robbanásban, ezek az intézmények ráadásul eleve nagyon le voltak terhelve a koronavírus-járvány miatt. A gyors ellátás hiánya pedig élethosszig tartó következményekkel járhat a sérültek jelentős részénél.

Libanon már a világjárvány előtt is súlyos gazdasági és politikai válságban volt, az élelmiszerárak az egekben járnak, és az ország minden harmadik lakosa munkanélküli. A világjárvány és a robbanás tovább súlyosbította a helyzetet: a hosszú távú gazdasági következményeken túl azonnali nagy problémát jelent, hogy a katasztrófában súlyosan megsérült a bejrúti kikötő – a robbanás helyén egy 124 méter átmérőjű, 43 méter mély kráter maradt hátra – és gyakorlatilag megsemmisült az ország egyik legnagyobb gabonatároló silója (ez volt az a nagy fehér épület, amelynek maradványai a robbanás centrumának közelében láthatók). Utóbbiban 15 ezer tonna gabona veszett oda, így az országnak kevesebb mint egy hónapra elég gabonatartaléka maradt.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére