Shop menü

LIFE IS STRANGE - KÉK KVANTUMKÁOSZLEPKÉK

Az utóbbi idők egyik legjobb interaktív drámája, amely nem hibátlan ugyan, de így is kiemelkedő alkotás.
Tibor Kovács
Tibor Kovács
Life is Strange - Kék kvantumkáoszlepkék

1. oldal

Befejezéséhez érkezett a Dontnod Entertainment 5 részes sorozata, a Life is Strange, melynek a januárban megjelent első epizódjáról szóló cikkünket itt olvashatjátok. A teljes széria végigjátszásával megvártam az utolsó epizód megjelenését, és az első részt is újrajátszottam, hogy friss legyen az élmény. Az öt részt a végső értékeléshez egyhuzamban, kétnapos maraton során játszottam végig, de ezt a megközelítést senkinek sem ajánlom, a történetben rengeteg komoly téma van, melyeken nem árt elgondolkodni, felkavaró érzelmek, melyek feldolgozásához idő kell. Ezért az egy rész/nap tempót ajánlom, bár úgy érzem nehéz lesz betartani, a Life is Strange úgy leköt, mint a legjobb könyvek, amiket gyerekkorunkban éjszaka a takaró alatt olvastunk.

A játék az utóbbi idők egyik legjobb interaktív drámája, amely olyan univerzális témákkal foglalkozik, amelyekkel mindenki azonosulni tud: barátság, felnőtté válás, kiállni magunk mellett és másokért, felelősségvállalás tetteinkért. A játék finoman nyúl az olyan kényes témákhoz, melyek a fiatalokat érintik: iskolai és internetes trollok, klikkek, kábítószer, terhesség, privilegizált gazdag gyerekek, "menők" vs. "lúzerek", öngyilkosság, korrupció. Moralitást oktat, anélkül, hogy erőltetetté vagy túlzottan tanmese jellegűvé válna. Legnagyobb erőssége a karakterekben és a közöttük lévő viszonyok kibontásában rejlik: felejthetetlen Chloe és Max, a két rettenthetetlen kalóz barátsága, Warren poénjai, Samuel bölcsességei, Joyce kitartása.

A szépen bevilágított helyszínek, az egyszerű, festményszerű, grafika, a kellemes indie-folk gitármuzsika egyedi hangulatot kölcsönöz az őszi színekbe öltözött Arcadia Bay-ek, a lepusztult részek, és az olyan apróságok, mint a graffitik a vécékben pedig hihetővé teszik a játék színteréül szolgáló amerikai kisvárost. A legfontosabb helyszíneken mindig akad egy hely, ahol le lehet ülni megpihenni, ahol a főhős és a játékos összeszedheti gondolatait, ezeket a hangulatos, videoklip szerű részeket is nagyon szerettem.

A sorozat részeit önmagukban is nagyon jól felépítették, a történet mindvégig izgalmas marad, a játék mindig tud valamit meglepőt, érdekeset nyújtani, vagy tovább színesíteni a karaktereket. Az epizódok befejezései különösen jól sikerültek, volt köztük meglepő, izgalmas, felemelő és szomorú is (bevallom volt, hogy úgy bőgtem, mint egy gyerek).

A Life is Strange sajnos nem tökéletes, a végső nagy befejezés kilóg a sorból, szellemiségében eltér attól, amit a játék mindvégig sugallt. Mintha a végére a Dontnod kifogyott volna az erőforrásokból, vagy kifutott volna az időből, esetleg mindkettő. Mindez azonban mégsem tudja semmissé tenni a játék érdemeit, melyek miatt a darab nagyon is érdemes lehet a figyelmünkre.

2. oldal

Az első rész végén még nem lehetett tudni, hogy a játékban a sci-fi elemek (időutazás), a misztikus részek (megmagyarázhatatlan apokaliptikus események és a Max látomásában szereplő tornádó), a thriller (Rachel Amber eltűnése) vagy a családi ill. iskolai dráma fognak dominálni. A végére világossá vált, hogy a Life is Strange az időutazást és a természetfeletti elemeket eszközként használja az emberi dráma kiemeléséhez.

A játék tehát elsősorban dráma, és csak másodsorban természetfeletti/sci-fi thriller, ezért nem is zavaró, hogy soha nem kapunk magyarázatot arra, hogy Max ereje honnan ered, de ez nem is hiányzik, amíg a sztori, a karakterek és az érzelmek vannak a középpontban. Egy ilyen történetben egyébként nem kell, és nem is szabad mindent megmagyarázni, főként a misztikus dolgokat nem (hacsak az alkotók nem akarnak úgy járni, mint George Lucas a midiklorianokkal).

Az utolsó rész gyengéje egyrészt abban rejlik, hogy ezek az eszközök kerültek előtérbe, és ez felborította az egyensúlyt. A szürreális elemek érdekesek voltak ugyan, a Twin Peaks előtti tisztelgés például kifejezetten jól sikerült, és az utána következő rész is kellemesen hátborzongató volt, de akadtak jelenetek, amelyek időnként már fájdalmasan hosszúra nyúltak. A rémálomban szereplő lopakodós, akciódús részeket inkább idegesítőnek találtam, mint élvezetesnek. Nemcsak az ügyetlen technikai kivitelezésük miatt lógtak ki a sorból, de felesleges, és oda nem illő időhúzásnak is tűntek egy olyan játékban, amelynek középpontjában az érzelmek, emberi kapcsolatok állnak. Ezek a részek csak egy újabb akadályt jelentettek, amelyet le kellet küzdeni, de nem vitték előbbre a történetet, és inkább eltávolítottak annak hétköznapi valóságától.

A befejezés másik hibája, és ezt tartom a legnagyobb problémának vele, hogy pont abban tér el rendkívül fájó módon az előző részektől, ami a széria lényegét adta. Az első négy epizód arról szólt, hogy megváltoztathatod a saját sorsod, és mások életére is nagy hatással lehetsz. Max (és vele együtt a játékos is) rengeteg erőfeszítést tett, hogy úgy alakuljon az idővonal, ahogy szeretné. Ennek köszönhetően ő, és a körülötte lévő karakterek is rengeteget fejlődtek, változtak. A játék valóban reagált döntéseinkre, a történet elágazott a megfelelő pontokon, érezhettük döntéseink következményeit.

Az utolsó rész végén minden egyetlen kérdésbe sűrűsödik: teljesen mindegy, milyen döntéseket hoztál eddig, választhatsz, hogy az „A” vagy a „B” befejezést akarod. Ennek a bonyolult, összetett, elágazó történetnek mindössze kétféle befejezése létezik, az egyik számomra átgondolatlannak és hamisnak tűnt, de a másik, amit inkább elfogadnék valódi befejezésnek is sok kívánnivalót hagyott maga után a kivitelezés terén, félkésznek tűnt.

3. oldal

Miért tudom mégis ajánlani a szériát, annak ellenére, hogy a befejezése Mass Effect 3 szindrómában szenved?

Az első négy rész megmutatta, hogyan lehet és hogyan kell jól csinálni ezt a műfajt. Az interaktív dráma valóban interaktív, rengeteg kis és nagy dologban kell döntést hoznunk, melyek rövid és hosszú távú következményeivel is szembesít a játék. Minden, amit teszünk számít, nemcsak a főhős, hanem a többi karakter életének alakulásának szempontjából is. Akadt ugyan pár részlet, amelyeknél teljes egészében kész és megváltoztathatatlan filmet kaptunk, (mint pl. az első részben a parkolóban játszódó jelenet) de szerencsére nem ezek vannak többségben.

A játék hangulata fantasztikus, az egészet átlengik a finoman nosztalgikus érzések. Az alkotók kellő érzékenységgel nyúlnak a komoly témákhoz. Rengeteg érdekes figurával találkozhatunk; az első részben még sztereotipikusnak tűnő szereplők a későbbi epizódok során árnyalt, valódi és hihető karakterekké válnak, mindenkit megismerhetünk több oldaláról is. A különböző szálak megfelelő hosszúságúak, nem húzzák tovább őket, mint ahogy a történet kívánja, és kielégítő lezárást kapnak. Az első négy rész mindegyike nagyon jól felépített, külön-külön is fantasztikus befejezéssel. A Life is Strange a befejező rész hibái ellenére is olyan, amilyennek egy jó epizodikus drámának lennie kell, kihagyhatatlan alapmű, amiről még sokáig beszélni fogunk.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére