Többször írtunk már róla, hogy az Apple sokak szerint mennyire erőszakosan és sokszor alibi mögé bújva használja ki a monopolhelyzetét arra, hogy bármi áron, de kisajtolja a fejlesztőkből az appok bevételeinek 30%-át, akkor is, ha az ég világon semmit nem csinál az almás cég - de hasonlóan jár el a Google is.
Legutóbb a Microsoft próbálkozását kaszálták el, a Facebook is lemondott a terveiről, de az összes többi felhőszolgáltatást automatikusan arrébb söpri az Apple, hiszen „nem ellenőrizhető” tartalmakat árulnak a fejlesztők úgy, hogy még részesedés se jár belőle nekik, ez pedig náluk nem megengedett.
Mivel a játékipar nagyágyúinak az Apple egyre inkább csak útban van, és nem segíti őket, ezért egyre többen szólalnak fel ellene és ezzel együtt egyre több monopolhelyzettel való visszaélési vizsgálat folyik a cég ellen.
Az Epic Games megpróbálta megkerülni a szerintük értelmetlen sarcokat és a válasz nem is maradt el az Apple részéről: azonnal, míg a Google esetében egy rövidebb gondolkodási idő után tűnt el a Fortnite a mobiláruházakból.
A történet ott kezdődik, hogy az Epic Games a játékon belül elkezdte árulni a játék saját fizetőeszközét, a V-Bucksot, mindezt pedig örökre szólóan 20%-kal olcsóbban, mint más esetekben, de felajánlva a drágább, az Apple és Google által elvárt árat is. Ez azt jelenti, hogy ha valaki olcsóbban vásárol magának V-Bucksot, akkor se a Google, se az Apple nem kap érte egy centet sem, ami érthető módon felbőszítette a két céget.
A Google szintén hasonló sarcot ró a náluk árult játékokra, de míg az Androidot futtató készülékekre a Fortnite bármikor feltelepíthető, addig az Apple-nél ez megkerülhetetlen, hiszen a felhasználó nem dönthet szabadon, hogy mi kerülhet fel a készülékére.
Az Epicet egyáltalán nem érte viszont váratlanul a lépés, egy szabadon elérhető és már előre bekészített keresetet nyújtottak be, ami az Apple 1984-es George Orwelles reklámkampányának említésével indul, amikor is az Apple a Macintosh elindításával az IBM monopolhelyzete ellen kívánt fellépni, hogy az ne uralhassa a teljes IT szektort kénye-kedve szerint. Mint írják, az Apple a történelem során példátlan IT monopolhelyzetet épített ki magának és több, mint egymilliárd készülékről blokkolja a versenytársait. (Van, hogy azért akar kinyírni egy vállalkozást, mert az egy zöld körtét használ a logójában, ami szerintük nagyon könnyen megtévesztheti a vásárlókat).
Mint látható, az Apple reklámjában egy kalapácshajító nő megtöri az IBM rémuralmát és elhozza a gondolat szabadságát az embereknek. Erre készített az Epic Games egy ezt kifigurázó videót, csak éppen kukacos almás megközelítéssel.
Jelenleg az Epic Games arra kéri az embereket, hogy a közösségi médiában a #FreeFortnite jelöléssel fejezzék ki a nemtetszésüket az Apple-lel szemben és az Apple ügyfélszolgálaton keresztül kérjék vissza a pénzüket. Az Apple a Verge-nek eljutatott közleményében azt írta, hogy az Epic Games megsértette az Apple Store minden fejlesztőre egyformán vonatkozó irányelveket, amik biztonságban tartják a felhasználóikat, ezért törölték a Fortnite-ot.
Védekezésük szerint az Epic-nek egy évtizede vannak alkalmazásai a boltjukban és részesülnek az Apple Store rendszer javaiból, beleértve a fejlesztői eszközöket, tesztelési módokat és lehetőséget a szoftverjeik eladására. Az Epic korábban elfogadta az App Store feltételeit és a trükközgetés nem mentesíti őket a felhasználók biztonsága érdekében hozott rendszer alkalmazása alól. Kiemelik, hogy amennyiben az Epic kijavítja a kérdéses részt és eltávolítja a saját fizetési rendszerét, a Fortnite visszakerülhet az App Store-ba.
A Google szintén hasonló nyilatkoztatott tett, annyi különbséggel, hogy ők azt is megemlítik, hogy a felhasználók szabadon használhatnak más áruházakat is az Android rendszeren, de náluk is az igazságos elbírálás és a felhasználók biztonsága a legfontosabb.
A többi fejlesztő egyelőre érdeklődve figyeli az eseményeket, hiszen ha a bíróságon kiderül, hogy az Epic Games-nek van igaza és tényleg a vásárlónak kéne tudnia dönteni, hogy hol és mit vesz meg, akkor borulhat a Google és az Apple fizetési monopóliuma és innentől kezdve mások is hasonló módon kerülhetnék meg a sarcot. Ha viszont az Apple nyerné a pert, akkor (az Egyesült Államokban biztosan) minden maradni fog a régiben.
A Spotify nyíltan üdvözli az Epic Games döntését, szerintük is az Apple túl régóta él vissza a hatalmával és hátráltatja szándékosan a versenytársait. Ha sikerülne megváltoztatni ezt az állapotot, azzal a kicsi és nagy fejlesztők egy sokkal igazságosabb rendszerben versenyezhetnének, amivel a fogyasztók is jól járnának.
Az biztos, hogy nehéz lesz a felhasználók szemében megvédenie magát az Apple-nek, hiszen rengeteg fiatal játszik a játékkal nap mint nap, és most jóval olcsóbban vághatnának bele az új szezonba, de az Apple blokkolja a készülékeikről a játékot. Mindenesetre figyelemmel fogjuk követni az eseményeket, aminek a legnagyobb vesztesei jelenleg egyértelműen a játékosok, hosszú távon viszont kiderül, kinek lesz igaza.