Az Nvidia részletes tájékoztatót készített azzal kapcsolatban, milyen hatása lesz a GeForce 16-os, illetve a GeForce 10-es sorozat videokártyáinál a DXR funkció engedélyezésének. Az újítást a tegnap bejelentett GeForce 425.31-es drivertől kezdve lehet használni, de alapfeltétel, hogy legalább 6 GB-os GeForce GTX 1060-as, illetve legalább GeForce GTX 1660-as modellel kell rendelkeznünk ahhoz, hogy a DXR kapcsoló elérhetővé váljon az egyes játékokban.
Mivel a GeForce 10-es és a GeForce 16-os család tagjai nem tartalmaznak aktív RT magokat, így minden esetben a CUDA magok végzik a DXR-hez kapcsolódó számításokat, ami mindenképpen rányomja a bélyeget a teljesítményre. A GTX 10-es sorozatnál, vagyis a Pascal alapú modelleknél ráadásul nincs is mód az INT és FP műveletek egyidejű végrehajtására, hiszen ez a funkció a Turing architektúra érkezésével vált elérhetővé, így a GeForce 16-os sorozat tagjai ebből a szempontból előnyösebb helyzetben vannak. Persze hiába az előny, ha a kevés erőforrás miatt alapból sem igazán képesek értékelhető sebesség elérésére, ahogy az a lenti tesztekből is kiderül.
Az Nvidia belsős tesztjei szerint azok a videokártyák, amelyek nem rendelkeznek RT magokkal, vagyis nem tudják hardveresen gyorsítani a DXR-hez kötődő számításokat, jelentős hátrányban vannak RTX sorozatú társaikkal szemben. Ezt persze már korábban is sejthettük, most azonban konkrét mérések is megvilágítják, mi a helyzet ezen a téren.
A Battlefield 1440p-s felbontáson futó tesztje alapján aktív DXR támogatás mellett csak a GeForce GTX 1080 Ti képes értékelhető teljesítmény felmutatására, ami jelen esetben mindössze 30 FPS. a GTX 1080 ehhez képest már csak 22,9 FPS-t ért el, a GTX 1070 és a 6 GB-os GTX 1060 pedig 20 FPS alatt bóklászott az extra terhelés miatt. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy a DXR funkció ULTRA beállítás mellett működött, azaz alacsonyabb beállítással valamivel jobb teljesítmény is elérhető – ami persze a vizuális élményre is negatív hatást gyakorol.
Nagyjából hasonló a helyzet a Shadow of The Tomb Raider esetében is, ami az árnyékokhoz használja a DXR funkciót. Értékelhető teljesítményt itt is csak a GeForce GTX 1080 Ti nyújt, ami egyébként mindössze 34 FPS-t jelent.
Az Atomic Heart esetében már bonyolultabb tükröződéseket kell számolniuk a versenyzőknek, így egyetlen GTX sorozatú videokártya sem képes 15,4 FPS-nél nagyobb teljesítmény elérésére, ami gyakorlatilag diavetítést jelent, nem egybefüggő, akadozások nélküli képfolyamot.
A 3DMark Port Royal még egy fokkal nagyobb terhet jelent, ugyanis az Advanced Reflections mellett DXR Shadows funkciót is használ, így a GeForce GTX sorozat tagjai csak egyszájegyű FPS értékeket tudtak felmutatni.
A Justice techdemó alkalmával valamivel jobb a helyzet, ugyanis a GTX 1080 és a GTX 1080 Ti esetében már 20 FPS feletti teljesítményt láthatunk, de ez azért még mindig messze van a játszható szinttől.
A Star Wars RTX techdemó, ami Ambient Occlusion és Advanced Reflections funkciót egyaránt használ, megint egyszámjegyű FPS eredményeket hoz a GTX sorozat esetében, és a helyzet a Metro Exodus alatt sem javul jelentősen, ahol Global Illumination és Ambient Occlusion számítások nehezítik a versenyzők dolgát
Az Nvidia által felvázolt kép alapján tehát túl sokat nem lehet profitálni a DXR támogatásból a GeForce 10-es és GeForce 16-os sorozat tagjainál, ugyanis a DXR annyi extra számítást akaszt a CUDA magok nyakába, amivel egyszerűen nem bír a GPU. Konklúzióként azt szűrhetjük le, hogy aki normális sebesség mellett szeretné élvezni a DXR technológia előnyeit, mindenképpen RTX 20-as sorozatú videokártyát kell vásárolnia
Kérdés, hogy alacsonyabb DXR minőségbeállításokat használva mennyit javulnak az FPS értékek, ám látva a sok esetben rendkívül alacsony, bőven 20 FPS alatti szintet, csodát a beállítások módosítása sem igazán hozhat. Az is kérdés, hogy később érkezik-e optimalizáció, ami segíthet a GTX 10-es és GTX 16-os sorozatú tagjainak a jobb teljesítmény elérésében, ám igazából jó eséllyel sem hozna egetverő gyorsulást.