Indiana Jones and the Great Circle – Méltó folytatás, sok-sok kalanddal, színes tálalásban
A sorozat legújabb tagja 1937-be kalauzolja el a játékosokat, és szokás szerint most is rengeteg kalandot tartogat, amelyek mindenképpen izgalmas perceket tartogatnak a rajongók számára. Az új cím, amelynek érkezésére már régóta számíthattunk, egy újszerű megoldást alkalmaz, vagyis az FPS és a TPS nézeteket keverve gondoskodik arról, hogy még jobban elmélyedhessünk a történetben, minden szükséges részletre rálátva.
A játékmenet kellően változatos, hiszen a nyílt világú pályák mellett számos feladat vár ránk, bőven eleget kúszhatunk-mászhatunk-lopakodhatunk, vannak régészeti kötődésű feladatok, közben pedig folyamatosan fejlődhet karakterünk, valamint meglepő fordulatokat is tartogat a sztori, itt-ott horror-szerű elemekkel megfűszerezve, jó sok gyűjtögetéssel. A játék során változatos tájakat járhatunk be a Vatikán megszentelt termeitől Sukhothai elsüllyedt templomain keresztül Egyiptom piramisain át egészen a Himalája hófedte csúcsaiig. Maga a sztori az Elveszett frigyláda fosztogatói és a Végzet temploma című történetek után játszódik, beékelődve Az utolsó kereszteslovag című kaland elé.
A rajongók eddig igencsak pozitívan fogadták az új címet, ami sokat elárul azzal kapcsolatban, érdemes-e játszani vele, ha amúgy bejönnek a hasonló stílusú címek – a Steam értékelése alapján jelenleg 91% a pozitív visszajelzések aránya. Időközben megjelent egy nagy frissítés is a játékhoz a Patch 2 formájában, ami rengeteg korábbi hibát javít, beleértve azt is, ami miatt a Game Slot-ot sokszor tévesen jelezte sérültként a játék, de olyan is előfordult, hogy teljesen eltűnt a tartalma, pedig konkrét hiba nem lapult a háttérben.
Végre új taggal bővült a S.T.A.L.K.E.R. sorozat
A S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl hosszas várakozás után, idén november 20-án érkezett meg, vagyis a legutóbbi kiadás, a S.T.A.L.K.E.R. – Call of Pripyat megjelenése óta közel 15 esztendő telt el. Az új játék első kiadása a tesztek és a beszámolók szerint messze volt a tökéletestől, de a patchek jóvoltából javul a helyzet. A poszt-apokaliptikus FPS játékban a csernobili atomerőmű-baleset helyszíne körül található 30 kilométeres zónában bóklászhatunk, egyfajta szimulátor formájában, ahol változnak a napszakok, dinamikusan változik az időjárás, illetve főhősünk is különböző kihívásokkal küzd – éhség, fáradtság, sérülések –, az ellenfeleket pedig az AI teszi még ütőképesebbé.
A S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl a nyílt világú játékok között az egyik legnagyobb, mintegy 60 négyzetkilométernyi bejárható területet kínál, ahol hosszú órákig lehet bóklászni, felderítve a területek sajátosságait, néhol meglepő fordulatokkal tarkítva, ezzel összességében több tíz órányi feladatot ad a rajongóknak, mire sikerül feltérképezni a teljes helyszínt.
A fejlesztőcsapat, azaz a GSC Games azt ígéri, később egy ingyenes frissítés formájában többjátékos módot is kap a most még csak egyjátékos módban elérhető cím, ami újszerű játékélménnyel ajándékozhatja meg a gamereket. Arról persze még nincs hír, mikor válik elérhetővé az újítás, de remélhetőleg erre sem kell már sokat várni. Az új játékról már mi is készítettünk tesztet, itt olvasható.
Az NVIDIA technológiái, amelyek segítenek a teljesítmény növelésében
Az új játék számos fontos NVIDIA technológiát használ, ezek között van a DLSS Super Resolution, DLSS Frame Generation, illetve az NVIDIA Reflex is. A DLSS 3 a Deep Learning SuperSampling technológia legújabb verziója, ami a Super Resolution technológia mellett tartalmazza a Frame Generation és a Reflex technológiát is. A DLSS 3.0 most is arról gondoskodik, hogy növelje a teljesítményt, vagyis lehetővé teszi, hogy a GPU a natívnál kisebb felbontásban renderelje le a képkockákat, majd a tartalmat a Tensor magok révén felskálázza a rendszer a natív felbontásra.
Az alacsonyabb renderelési felbontás jóvoltából növekszik az FPS érték, az AI segítségével pedig a képminőség is a natív renderelés minőségéhez közeli lesz, cserébe viszont nagyobb sebességhez jutunk, ami sok esetben jöhet jól – például magas képfrissítési rátájú monitoroknál. Az Ada Lovelace architektúra köré épülő, azaz a GeForce RTX 40-es sorozatú videokártyák esetében a DLSS mellé érkezett egy Frame Generation névre keresztelt technológia, ami extra képkockák beszúrásával segít a teljesítmény további növelésében, ez lényegében a DLSS 3.0 újítása.
Ebben az Optical Flow Accelerator segít, ami a pixelszintű információk – úgy mint a részecskék, az árnyékok, a tükröződések, illetve a megvilágítás – elemzésével tudja megállapítani a mozgás áramlását, ezek az adatok ugyanis nem szerepelnek a játékmotor mozgásvektor-számításaiban.
A DLSS 3.0 ezzel egy időben a játékmotor mozgásvektorjait is felhasználja annak érdekében, hogy a „színpadon” található tárgyak és szereplők mozgásának iránya követhető legyen. Ha csak ez utóbbiakat venné figyelembe a rendszer, a generált képkocka nem lenne pixelpontos, számos hibát tartalmazna, így az OFA és a DLSS 3.0 együttműködik a pontos képgenerálás érdekében.
A Frame Generation funkció összesen négy bemeneti adatból dolgozik, hiszen az aktuális és az előző képkockát egyaránt felhasználja, valamint ezekhez társulnak az OFA által elvégzett számítások, illetve a játékmotortól érkező mozgásvektor- és mélység-adatok is. A pontot az „i”-re az NVIDIA Reflex technológiája teszi fel, ami a játék megfelelő reszponzivitásáról gondoskodik, ezt a Frame Generation által okozott extra késleltetés csökkentése által éri el. Az alap DLSS Super Resolution technológia a GeForce RTX 20-as sorozattól felfelé, míg az NVIDIA Reflex technológia a GeForce 900-as sorozattól felfelé érhető el.
A DLSS 3.0 által bevezetett Frame Generation már megköveteli a fentebb említett Optical Flow Accelerator meglétét, ami egyelőre csak az Ada Lovelace architektúra köré épülő gamer videokártyák fedélzetén érhető el. Ez praktikusan annyit jelent, a Frame Generation funkció használatához mindenképpen GeForce RTX 40-es sorozatú videokártya szükséges, de akár már egy GeForce RTX 4060-as vagy egy GeForce RTX 4060 Ti modellel is kiaknázhatjuk a benne rejlő lehetőségeket – attól függően, mely játékokat vesszük célba és milyen felbontás mellett játszanánk. Az MSI VENTUS kialakítása révén, minden nélkülözhetetlen összetevőt megtart a teljesítmény maximalizálása érdekében. A hatékony ventilátorelrendezés és a merev ipari formatervezés révén ez a modern megjelenésű videokártya bármilyen gépbe jól illeszkedik. A díjazott MSI TORX Fan 3.0 kialakítás magas statikus nyomást hoz létre, ennek köszönhetően optimalizálja a hűtésteljesítményt.
MSI NVIDIA RTX4060 videokártyák
A beállítások helye és a várható teljesítmény – Indiana Jones and the Great Circle
Az Nvidia technológiáinak aktiválásához az Options menübe kell ellátogatni, ahol a Videó fülön keresztül juthatunk el az Advanced Video Settings menürészhez. Itt be tudjuk kapcsolni a DLSS Super Resolution-t, majd megadhatjuk, milyen minőséget várunk el, végül pedig a DLSS Frame Generation opciót is aktiválhatjuk, ha rendelkezünk GeForce RTX 40-es sorozatú videokártyával. A Ray Tracing a Video Options menün belül, nagyjából a lap felénél, a Graphics Quality részlegben aktiválható, és itt fontos kiemelni, hogy ez a cím teljes Ray-Tracing támogatással bír, vagyis a manapság elérhető legjobb és legélethűbb vizuális élményt kínálja mind fények, mind pedig tükröződések terén.. A technológia a Global Illumination Quality menüpontban aktiválható, méghozzá három szintben: Low, Medium, illetve High.
Indiana Jones and the Great Circle teszteredmények
(Belsős mérések az Nvidiától, Core i9-14900K + 64GB RAM + Windows 11 x64)
A fentebb részletezett beállításokat elvégezve lenyűgöző vizuális élményben lehet részünk, és a teljesítmény is kiváló lehet, ebben a DLSS Super Resolution és a DLSS Frame Generation segít. Az Nvidia belsős tesztjei alapján 4K-s felbontás, Ray-Tracing támogatás, illetve Supreme preset mellett akár kétszer gyorsabban futhat a játék, mint normál esetben, natív renderelés mellett, az említett technológiák alkalmazása nélkül. 1440p-s és 1080p-s felbontás alkalmazásakor is lehetőség nyílhat akár 1,6-szoros gyorsulás elérésére, a végleges érték persze sok mindentől függ, sokat számít az adott konfiguráció konkrét összetétele. Az Indiana Jones and the Great Circle promóció kapcsán korábban készült írásunk itt olvasható.
A beállítások helye és a várható teljesítmény – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Ennél a játéknál az Options menün belül, a Graphics fülön találjuk a DLSS aktiválásához szükséges beállításokat, ehhez csak a Performance Boost részlegbe kell ellátogatni, ahol az Upscaling Method kiválasztásával kelthetjük életre a szóban forgó támogatást. A felskálázás képminőségét szintén módosíthatjuk, valamint a felbontás skálázását is lehet állítani, az alsó opcióval pedig a DLSS Frame Generation funkció is bekapcsolható. Az NVIDIA Reflex már a Frame Control részlegben helyezkedik el, egyszerűen csak engedélyezni kell.
Az NVIDIA csapata elvégzett néhány belsős mérést is annak érdekében, hogy kiderüljön, mekkora teljesítménynövekedést hozhat a konyhára a DLSS 3 a Super Resolution, a Frame Generation, illetve az NVIDIA Reflex technológiával karöltve. A teszt egy Core i9-14900K processzorból és 64 GB-nyi DDR5-ös fedélzeti memóriából álló rendszeren zajlott, ami Windows 11 operációs rendszert futtatott – minden esetben az Epic preset volt érvényben.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl teszteredmények
(Belsős mérések az Nvidiától, Core i9-14900K + 64GB RAM + Windows 11 x64)
A 16 GB-os GeForce RTX 4060 Ti 8 GB-os GeForce RTX 4060 esetében Full HD felbontás mellett sorrendben 47,2 FPS-ről 96,2 FPS-re, illetve 43,2 FPS-ről 85,5 FPS-re nőtt az átlag FPS értéke, ami jókora gyorsulást jelent. 1440p-s felbontás esetén a DLSS 3.0 Super Resolution és Frame Generation jóvoltából a 16 GB-os GeForce RTX 4060 Ti 34,4 FPS helyett immár 72,9 FPS-t ért el, a 8 GB-os GeForce RTX 4060 viszont nem szerepel a tesztben – ha csökkentünk a részletességen, akkor azzal a videokártyával is el tud ketyegni az új játék 1440p-ben.
Az új játék egyébként legalább AMD RYZEN 5 1600X vagy Intel Core i7-7700K típusú processzort, legalább 16 GB-nyi kétcsatornás rendszermemóriát, valamint legalább 160 GB-nyi szabad tárhelyet igényel. Videokártyák terén az NVIDIA kínálatából legalább egy 6 GB-os GeForce GTX 1060-as, az AMD termékpalettájáról legalább egy 8 GB-os Radeon RX 580-as, míg az Intel háza tájáról legalább egy Arc A750-es modellre van szükség ahhoz, hogy egyáltalán játszani tudjunk az újdonsággal. Lényegében ezek a minimális rendszerkövetelmények, így ha magasabb felbontás és részletesség mellett szeretnénk játszani, a fentinél jóval combosabb hardverre lesz szükség.
Még több információ a DLSS, az Ray-Tracing és a DLAA támogatás elérhetőségével kapcsolatban
Az Nvidia csapata egy informatív összesítő lapot is létrehozott, amelyen szerepel az összes eddig megjelent játék és alkalmazás az alapján, a DLSS mely verzióját támogatják, illetve rendelkeznek-e Ray-Tracing funkcióval. A komplett lista itt érhető el.