Az év elején az egyik kedvenc perifériám súlyos sérülést szenvedett el. A Hori Fighting Commander Octa már négy éve a társam a verekedős játékokban, még 2021. szeptemberében írtam róla egy tesztet, és azóta is aktívan használom. Annak idején azért került hozzám, mert tesztelni szerettem volna, de annyira megtetszett, hogy meg is vásároltam magamnak. Sajnos azonban pár hónapja a hátsó ravasz gomb megadta magát, a tartó műanyag eltört. Egyszerűen letettem az asztalra, majd amikor újra felemeltem volna, a gomb már nem volt a helyén.
Mikor szétszedtem, bár láttam, hogy kialakítása hasonlít az Xbox kontrollerekére, amik szintén könnyen eltörnek, azokkal ellentétben azonban nem tudtam rendelni cserealkatrészt azóta sem. A pillanatragasztó pedig sajnos nem fogta meg a kis bütyköt, így felhagytam a javítással. Ha lenne 3D nyomtatóm, biztos meg lehetne oldani a kérdést, de mivel nincs, ez így marad. Tényleg sokat használom a vezérlőt, az a gomb pedig különösen hasznos volt a kombóim kivitelezése szempontjából. Bár újraprogramozható a kontroller kiosztása, azóta se sikerült teljesen átszoknom a ravasz nélküli harcokra.
Bár többször elgondolkodtam azon, hogy veszek egy újat, egyelőre még elvagyok a töröttel. Nemrég azonban érkezett egy újabb generációs Hori kontroller, ami felkeltette az érdeklődésem, a mai tesztünk alanya pedig ez a készülék lesz.
Bemutatom, a Hori Fighting Commander Octa Pro PlayStation vezérlőt, ami már előre leszögezem, egy kedvemre való készülék. Míg az előző Octa vezérlőm Xbox-hoz és PC-hez készült, addig az új Octa PC, PlayStation 4 és PlayStation 5 gépekkel is kompatibilis, utóbbi ráadásul vezeték nélküli módon is. A kontroller kialakítása ennek megfelelően inkább hasonlít a PS5 DualSense vezérlőre, amit kereszteztek a korábbi Xboxos Octa gamepaddal. Fogásra nagyobb a mérete, először nem is állt kézre, ám hamar megszoktam. A kialakítása könnyű, üres műanyag, semmi prémium érzet, viszont nem nyikorog vagy ropog, fogásra stabil.
A vezérlő bemutatásánál az óramutató irányának megfelelően haladok: először is ott van a jól kivehető tapipad, amit a PlayStation 4 óta használ a Sony. Ezt követi a 6 gombos programozható gombkészlet. A klasszikus játéktermi pultokat vezérlő hatos gombkiosztást manapság kevés játék támogatja natívan, de a Street Fighter esetében ez továbbra is hasznos kiosztás. A négyzet, háromszög, iksz és a kör mellé bekerült az R1 és az R2 gomb, ami bár elsőre furcsa lehet, de jól vannak pozícionálva, kevés gyakorlással az ember nem nyom mellé.
Ami viszont mássá teszi, mint az Xbox-os Octa vezérlő volt, az a lapos analóg kar. Az analóg kar alapértelmezetten nem egy fontos kiegészítő a bunyós címek esetében, ám mégis jól jön, ha van ilyen. Sajnos a tapasztalatom az, hogy néha kifejezetten hiányzik az Xboxos Octa vezérlőmről egy ilyen. Nem a harc közben, ott tényleg nincs értelme, de más helyzetekben bizony fontos lenne a jelenléte. Példának megemlíthetem a Street Fighter sztori módját, ahol a nyílt világban való mászkálás során analóg kar nélkül nehézkes a körülnézés, vagy a Tekken ruha szerkesztőjét, ahol nem lehet enélkül forgatni és térben látni a karaktereket.
Ez a kis lapos valami alapértelmezetten nem nagyon használható egy FPS játékhoz, nagyon elkeseredettnek kell lenni ahhoz, hogy valaki ezzel akarjon Call of Duty-zni, ám mégis jó, hogy van, hiszen így több funkcióhoz férhetünk hozzá a bunyós programokban is.
Szintén a kontroller arcán kapott helyett a mikrofon némító, és a kontroller speciális funkcióit állító gomb is. Ez utóbbi azért jó, mert ennek segítségével tudjuk programozni a gombokat játék közben, de emellett a profilok között is gyorsan válthatunk. Elég 3 másodpercig nyomva tartani a gombot, majd azt a két gombot benyomni, amit fel szeretnénk cserélni vagy átprogramozni.
Mivel az R1 és az R2 gombok eleve a kontroller elején kaptak helyet, kicsit könnyű belekavarodni az újraprogramozásába, de nem lehetetlen kiismerni a rendszert. Azonban kényelmesebb, ha a Windows gépünkre letöltjük a HORI gyári szoftverét, és ezen belül változtatjuk a gombkiosztást és adjuk meg a profilokat. Fontos leszögezni, hogy a gombok helye felcserélhető, a funkciók áthelyezhetőek, de kombinációkat, scripteket, makrókat vagy egyéb gyorsgombokat nem lehetséges hozzájuk rendelni. Ezzel tehát a kontroller megmarad „tiszta” vezérlőként, nem számít csalásnak a használata.
Ha haladunk tovább a kontroller bal oldala felé, akkor megtaláljuk a verekedős játékokhoz készült, nyolcszögletű peremmel ellátott analóg kart, illetve az állítható érzékenységű digital padot is. Ránézésre a kontroller ezen része nem különbözik az Xbox-os vagy a PC-s Fighting Commander változatoktól, ám a digital pad kiszedhető és cserélhető. Körömmel elég alányúlnunk, lepattintani a meglévő dizájnt és kicserélni egy másikra.
Ez a kis extra különösen érdekes, mert minden játékos más megoldást preferál. Ez az egyszerű csere viszont a tárcsás és a klasszikus plusz alakzat közötti váltással sokkal több játékos figyelmét megragadhatja. Nem számít, hogy valaki az Xbox vagy a PlayStation vezérlő digital padjához van szokva, a PS5-ös Octa több játékhoz, és több több játékoshoz igazodik, mint a korábbi kiadások. Összességében rendkívül hasznosnak tartom ezt a szimpla kis megoldást, plusz pont a vezérlőnek emiatt.
A kontroller hátsó részén megtaláljuk a szokásos L1/L2, R1/R2 gombokat is, igaz, itt nem ravasz formájában vannak jelen a nagyobb gombok, hiszen egy bunyós játéknál elég a gombnyomás, nem kell finomkodni.
Ez a Pro kontroller azonban nem áll meg itt a funkciók tekintetében. Először is, a kontroller hátulján még két plusz gombot kapunk. A marokgombok FR és FL névre hallgatnak, PC-n pedig programozhatóak. Emellett van lehetőségünk váltani vezetékes, illetve vezeték nélküli módok között, sőt, a gyári USB-C kábelt akár rá is zárhatjuk a kontrollerre, ami annyit tesz, hogy nem fog kihúzódni belőle. Ez a funkció mondjuk annyira szoros, hogy alig bírtam utána kinyitni a kábeltartó pöcköt, eléggé szorult. Az biztos, hogy előbb rántja valaki a PlayStationt a TV-vel együtt magára, mintsem, hogy ez kihúzódjon. Ez most pozitív, vagy nem, mindenki döntse el maga. Az biztos, a játékosok azon része, akik a kábelhez ragaszkodnak, valószínűleg nem bánják ezt a fajta szoros kapcsolatot a vezeték és a vezérlő között.
Ha viszont nem akarunk vezetékezni, a vezeték nélküli módhoz egy USB-C sticket kapunk, amit a PlayStation 5 USB-C portjába bedugva könnyedén tudunk használni, nagyjából 10 órás üzemidővel.
A kontroller fülhallgató kimenete mellett találunk még egy PS4/PS5/PC kapcsolót is, hogy több támogatott hardveren is működhessen, illetve tőle balra egy három állású gombzár csúszkát. Ez utóbbi is speciális lehetőségeket rejt magában. Az első állásban a vezérlő minden gombja működik, a középsőben az érintő pad és a PS gomb kikapcsolásra kerül, míg a harmadik, végső állásban már a Start gomb se működik.
Ez azért jó, mert versenyhelyzetben a játékos lehet, hogy véletlenül hozzáér a tapipadhoz vagy a starthoz, ez a hiba pedig akár a játéka végét is jelentheti. Ezzel szemben, ha kikapcsolja ezeket a gombokat, akkor tényleg csak azok a funkciók működnek, amik elengedhetetlenek a verekedős játékhoz.
A vezérlőt először a 2XKO játékkal szerettem volna kipróbálni, de nem reagált semmire. Fórumoztam, keresgéltem, de megoldásra nem leltem. Régebbi játékokban nem volt gond, ám a szeptember közepe óta elérhető LoL-os bunyós játék nem volt kegyes hozzám. Végül lefrissítettem a kontrollert, amit a gyári szoftvere tud telepíteni, ezután viszont már nem volt vele gondom. A 2XKO-ban, Tekken 8-ban, Street Fighterben PC-n minden tökéletesen működött, míg a PlayStation 5-ön a DRAGON BALL: Sparking! ZERO volt az, amivel tesztelni tudtam. Javaslatom tehát az, hogy vásárlás után a firmware frissítés az, ami egyfajta kötelező lépés a kontroller normális beüzemeléséhez.
De mi a helyzet a PlayStation-ön? Tapasztalataim szerint a PS rendszer nem annyira szabad a gombok átprogramozását tekintve. Példának okáért, a PlayStation 5-ön a kontroller hátoldalán található marokgombokat nem tudtam beprogramozni, míg PC-n ezzel nem volt gond. Emellett úgy vettem észre, hogy PS-en nem lehet duplikálni egy-egy gombot. Míg pécén például több helyre is be tudom állítani az R1 gombot, addig a PlayStation 5 csak felcseréli a gombokat, klónozni nem lehet őket. Ez picit zavaró, de a Sony-t ismerve az is csoda, hogy a gombok cseréjét engedik.
És ennyi. Ez az új Hori kontroller, már ami nyers funkciót illeti. Ez a vezérlő sem tesz jobb játékossá, de mégis mindent megad neked ahhoz, hogy csak is rajtad múljon egy-egy meccs végkimenetele.
A kérdés az, hogy milyen élmény játszani rajta?
Nos, hasonló, mint az Xbox-os Horival volt. A kontroller reszponzív, a gombok kényelmesek, a digital pad is hasonlóan jól működik, mint az elődje. Van azonban pár észrevételem. Bár hirtelen kényelmetlennek tűnt a kontroller megfogása, viszonylag hamar megszoktam. Hozzáteszem azonban, hogy nincs benne több száz órám, mint az előzővel volt, nem tudom garantálni, hogy minden téren ugyanolyan kényelmes, mint az elődje. Ezt azért is jegyzem meg, mert fórumokon olvasva arra jutottam, van pár játékos, akinek sehogy nem áll kézre ez a vezérlő, ellentétben az elődökkel.
A másik probléma, hogy az analóg kar pereme ezúttal szögletes kávát kapott, aminek nincs sok értelme. Bár jól néz ki, hogy octa, nyolcszögű meg minden, az ember ujját az egyik él folyamatosan dörzsölheti, ha valaki úgy tartja a vezérlőt valamilyen oknál fogva. Sokféle játékos van, mindenki máshogy játszik ilyen bunyós játékot, hiszen a precíz időzítés és mozgás mindennél fontosabb. Ez a perem eddig azonban kerekített volt, így érthetetlen, miért változtatták meg szögletessé.
Nem tudom továbbá, hogy milyen a hátsó gombok minősége. Annak idején az Xboxos Octa gamepadomat tán 15 ezer forintért vásároltam. Most 300-400 óra játéknál jó dolog-e, hogy eltörik, nem tudom. Szerintem nem. Ez viszont most jóval drágább készülék. Ha ugyanolyan gagyi műanyag pöcök tartja a ravaszt, mint eddig, akkor sajnos lehetnek problémák idővel, pont úgy, ahogyan a hivatalos Xbox kontrollereknél is ez a legsebezhetőbb pont.
Összességében azonban fáj visszaadnom. Nagyon szívesen megvásárolnám, de az előző vezérlőm, ha hiányos is, még működik, így még nem állok készen a váltásra. Pro vezérlőként kicsit drágább, mint a többi változat, viszont így sem tűnik vészesnek az ára, amennyiben szereted a bunyós stílusú címeket. A predikcióm az, hogy az eszköz iránti kereslet a MARVEL Tōkon: Fighting Souls érkezésével meg fog nőni, hiszen kevés alternatíva található PlayStation 5-re.
PlayStation-re kifejezetten ajánlott lehet, hiszen a gyári DualSense szerintem nem alkalmas bunyós játékra, legalábbis a PS4 vezérlőhöz képest én visszalépésként értékelem. Annál tehát szerintem jobb megoldás. Ha viszont csak koca bunyós játékos vagy, akkor nem valószínű, hogy ezt a vezérlőt keresed, más játékstílusra ugyanis nem igazán alkalmas.