Sok éve már, hogy az Apple folyamatosan a célkeresztben van az akár 30 százalékos rendszerhasználati díj miatt, amit a cég nem rest bevasalni mindenféle tranzakciót követően, ami a rendszerein keresztül megy. Legyen szó az App Store-ból megvett alkalmazásról vagy egy szolgáltatás előfizetési díjáról. Most emiatt fogyasztóvédők is nekimennek a cégnek, mivel a gyakorlatán nem igyekszik változtatni.
A Spotify feljelentése nyomán az EU már lefolytatott egy eljárást az Apple-lel szemben, melynek nyomán jelentős büntetést kapott a cég. „Versenyellenes magatartása miatt az Apple 1,84 milliárd eurós büntetést kapott a Margrethe Vestager által irányított vizsgálóbizottság döntése nyomán.” – számoltunk be az eljárás eredményéről márciusban. De azóta már azt is tudjuk, hogy a cég ezt nem fogadja el, fellebbez, így az ügy folytatódik majd, nem tekinthető lezártnak, annak ellenére, hogy még 2019-ben indult.
Végleges ítélet tehát egyelőre ebben a nagy perben nincs, de már indulhat a következő, mivel az Euroconsumers fogyasztóvédelmi csoport Európa több országán átivelő, összehangolt csoportos keresetet nyújtott be az Apple-lel szemben. Belgiumban, Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában indulhat, mert a cég olyan terheket pakol a „nem-Apple” zenestreaming szolgáltatásokra, amik eltorzítják a piaci lehetőségeket.
A vállalat az ismert módszerekkel a fejlesztőket olyan helyzetbe hozza, hogy azok az áraikban nem tudnak az Apple Music szolgáltatással fair módon versenyezni a cég ökoszisztémáján belül, ez pedig globálisan több millió felhasználót érint.
Ha árat emelnek a szolgáltatások, akkor azzal automatikusan az Apple Music-ot juttatják jobb helyzetbe, ha pedig nem kezdenek valamit ezzel a helyzettel, akkor kénytelenek beérni a szerényebb bevétellel. Hiszen minden tranzakció 30 százaléka az Apple zsebébe vándorol. Ez ellen a különböző platformok más-más módokon próbálnak védekezni, de ideális megoldás a mai napig nincs.
2013 óta fizethetnek az iPhone és iPad tulajdonosok 30 százalékkal több pénzt a különböző zenestreaming szolgáltatásokért, ha nem az Apple Music mellett teszik le a voksukat, de a cég rendszerén keresztül rendezik az előfizetésüket. Nemcsak a YouTube Music vagy a Spotify érintett ebben, hanem egyebek mellett például a SoundCloud is. Ez a Spotify esetében például azt jelentette, hogy 10 euró helyett 13 eurót kénytelen beszedni, ha a saját bevételét biztosítani szeretné.
Az Euroconsumers szerint összesen több mint 500 ezer embert érintett az Apple adója hátrányosan az elmúlt évek során a fent említett országokban, tehát a belgáknál, az olaszoknál, a spanyoloknál és a portugáloknál. A szakemberek számításai szerint a vállalat kb. 62 millió eurós kárt okozott azoknak, akik nem az Apple Music szolgáltatásra fizettek elő ezeken a területeken.
Egész Európában akár a 259 millió eurót is elérhette az Apple tisztességtelen módon szertett nyeresége.
Az EU a korábbi ítéletében arra is kötelezte a vállalatot, hogy számolja fel ezt a sarcot, és a jövőben tartózkodjon az ilyen jellegű bevételszerzési formától. Azt nem tudni, hogy az Euroconsumers ügye milyen eredményre fog vezetni, de a korábbi vizsgálatok alapján mindenképpen bizakodók lehetnek. Vélhetően éppen ezért is döntöttek úgy, hogy fellépnek az Apple ellen.