A Ubisoft régóta az emberek bögyében lévő kiadó, akik az Electronic Arts-hoz és az Activision Blizzardhoz hasonlóan bármikor képesek űrből is jól láthatóan felháborító dolgokat művelni.
A napokban Twitteren kezdett el terjedni egy screenshot, amin az látható, hogy a Ubisoft figyelmezteti az egyik felhasználóját a fiókjával kapcsolatban. Ilyen üzenetek természetesek, a rendszer sok ilyet küld ki a felhasználóknak, ha például gyanús bejelentkezést vagy más fiókot befolyásoló tényezőt észlel. Az azonban már meglepőbb, amikor bezárással fenyeget a kiadó, pusztán azért, mert valaki nem lépett be a fiókjába.
„Észleltük, hogy nem használod az Ubisoft fiókodat, ami ehhez az XY mail címhez van rendelve. Egy időre felfüggesztjük az inaktív Ubisoft fiókodat, majd örökre töröljük 30 napon belül a felhasználói feltételeink alapján.
Ha szeretnéd megtartani a Ubisoft fiókodat, akkor a bezárást meg tudod akadályozni, ha rányomsz a lenti cancel gombra 30 napon belül.”
Igen, a Ubisoft úgy döntött, hogy a megvásárolt játékok úgyse kellenek a felhasználónak, amennyiben egy ideig nem lép be a fiókjába. Ha tehát megvettél egy Ubisoft címet, nem nyúlsz hozzá 4 évig, a rendszerüzenet meg véletlenül a spam mappában landol, akkor viszlát Ubisoft hozzáférés, viszlát adott videojáték, bármekkora értékű is legyen, veheted meg újra őket.
A képet egy DRM ellenes Twitter fiók osztotta meg, amire amúgy a Ubisoft ügyfélszolgálat hivatalosan is válaszolt. Ők azt írják, hogy elég egyszerűen csak megnyomni a Cancel gombot és nem kell tovább aggódni, hiszen „nem akarjuk, hogy elveszítsd a hozzáférést a játékaidhoz”.
Természetesen nagy felháborodást keltett az eset. Sokan egyből a hatóságnak, az FTC-nek kiáltanak, hogy bezzeg az ilyen cégekkel nem foglalkoznak, a Microsoft ügyre vesztegetik az idejüket. Mások szerint ez egyenesen illegális cselekedett az EU-ban, mert a digitális vásárlásoknak véglegesnek kéne lenniük, nincs olyan, hogy elévülnek. Mások szarkasztikusan megjegyzik, hogy akkor remélik a pénzt is visszaadják a játékokhoz, ha már ilyen figyelmesek a cégnél a felhasználóikkal.
A Ubisoft viszont a felhasználói feltételeiben pont arra hivatkozik, hogy a GDPR alapján nekik kötelességük törölni a fiókokat, hiszen ők adatkezelőnek minősülnek, a nem belépő felhasználó pedig egyértelműen jelzi, hogy nincs igénye arra, hogy megtartsák az adatait, beleértve játékait a rendszerben. Elképesztő érvelés, amely szerint, ha van bármi, amit nem használsz 4 évig, legyen ez film, játék, ruha, szerszám stb., arra többé úgyse lesz szükséged, tehát meg lehet azt semmisíteni.
Az NME.com az érvelés miatt megnézte a többi vállalat GDPR szabályzatát, de senki nem törli a fiókot inaktivitás miatt. A GOG, STEAM, Blizzard, Epic Games stb. például véletlenül sem csinál ilyet. A Microsoft fenntartja a jogot, hogy 18 hónap után inaktív Minecraft fiókokat töröljön, illetve a Riot Games a Valorant haladással szintén megteheti ezt, de senki nem szokott törölni semmit. Ezek alapján ez inkább csak egy kifogásnak hangzik, hogy a felhasználót az újravásárlásra ösztönözzék.