Shop menü

FINOMAN SZÓLVA SEM NYŰGÖZTE LE A 15 HÜVELYKES MACBOOK AIR AZ IFIXIT MUNKATÁRSAIT – NEHEZEN JAVÍTHATÓ A TERMÉK

Az Apple MacBook Air sorozata a nehezen javítható noteszgépek táborát erősíti, és a jelek szerint a 15,3 hüvelykes kijelzővel szerelt példány sem kivétel ez alól.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Finoman szólva sem nyűgözte le a 15 hüvelykes MacBook Air az iFixIt munkatársait – Nehezen javítható a termék

Az Apple MacBook Air sorozatának legújabb tagja, a 15,3 hüvelykes képátlójú kijelzővel szerelt modell, ami M.2-es SoC egység köré épül, még a hónap elején az Apple WWDC23 alkalmával mutatkozott be, méghozzá az M2 Ultra alapú Mac Pro asztali munkaállomás, illetve a frissített Mac Studio társaságában. A vékony és könnyű noteszgép azóta már kereskedelmi forgalomban is elérhetővé vált, illetve az iFixIt munkatársai is megkaparintották, akik annak rendje és módja szerint darabokra szedték a terméket.

Galéria megnyitása

Az efféle szétszerelésnek alapvetően két célja van: az egyik az, hogy kiderüljön, pontosan milyen komponensekből épül fel az újdonság; míg a másik már a javíthatóság osztályozása, amiből kiderül, mennyire lesz fájdalmas és nehéz procedúra, ha valamiért javítani kell a terméket. Ez az új noteszgép a 15,3 hüvelykes képátlójú kijelző miatt lényegesen nagyobb, mint 13 hüvelykes társa, ennek köszönhetően viszont 26%-kal több pixelt kínál, vastagsága pedig mindössze 0,2 milliméterrel nőtt.

Az újdonság 22%-kal nehezebb, általános dizájn terén viszont a 13 hüvelykes modellnél megszokott külcsín köszön vissza, egy picit nagyobb formában. A pozitívumok közé sorolható az a tény is, hogy az érintőpad nagyobb lett, így még kényelmesebben használható, a megfelelő hangzásról pedig egy hathangszórós audió rendszer gondoskodik. Az energiaellátásról okos akkumulátortechnológiát használó, gyorstöltésre is képes 66,5 wattórás akkumulátor gondoskodik, amit a jelek szerint eléggé nehézkes és hosszadalmas procedúra kiszerelni a házból.

Galéria megnyitása

A szétszerelés ugyanúgy indul, mint a 13 hüvelykes modell esetében: négy pentalobe csavar és néhány fül tartja a ház alsó burkolatát, ami alatt nagyon hasonló felépítésben foglal helyet a hardver, mint a kisebb modellnél. Az akkumulátorhoz nagyon nehéz hozzáférni, hiszen gyakorlatilag mindent le kell bontani a házban: ki kell szerelni a hangszórókat, az antenna részleg csatlakozóit, valamint számos egyéb csatlakozót és rengeteg-rengeteg csavart. Egy élmény lesz ezeket szortírozni annak megfelelően, hova valóak.

Az alaplap gyakorlatilag ugyanúgy néz ki, mint a 13 hüvelykes modellnél. A hűtés itt is passzívan történik, ami a zajszint szempontjából jó, viszont akkor, ha nagy terhelést kap az M2-es SoC, könnyen belefuthat a throttling jelenségbe, azaz a túlzott melegedés hatására visszaveheti az órajeleket és a feszültségeket a rendszer, ami a teljesítmény csökkenését is eredményezi.

Az akkumulátor rögzítése egyébként hasonló, a házhoz most is ragasztócsíkkal rögzítették, ami talán felesleges, hiszen annyira körbe van építve, hogy az extra rögzítésnek nincs túl sok értelme az iFixIt munkatársai szerint. A 66,5 wattórás akkumulátor nagyjából 25%-kal nagyobb, mint amit a 13 hüvelykes modellnél megszokhattunk, az akkumulátoros üzemidő viszont ugyanúgy 15-18 óra lehet egy töltéssel – hiába, a nagyobb kijelző és az extra hardver éhesebb. A több cellából álló akkumulátor esetében a gyorstöltés ideje jobb lehet, hála annak, hogy egyszerre több cella is tölthető párhuzamosan nagyobb teljesítménnyel. A végén a nagyobb érintőpad is kikerült a házból, ami funkcionalitás terén ugyanaz, mint amit a 13 hüvelykes modell tartalmaz, ám jelentősen nagyobb nála.

Galéria megnyitása

A konklúzió az, hogy a MacBook Air javítása az elmúlt évek során eléggé nehézkessé vált, hála a speciális felépítésnek és a viszonylag rossz szerelhetőségnek. A 15 hüvelykes modell sem kivétel ez alól, gyakorlatilag 3 pontot adtak rá a lehetséges 10-ből,vagyis a nehezen szerelhető noteszgépek táborát erősíti. Amíg a jótállási idő tart, ez nem is feltétlenül baj, a hivatalos szerviz megoldja a kérdést, később pedig a külsős szervizek is szóba jöhetnek, az otthoni szerelés azonban nem lesz egyszerű.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére