A Bloomberg és a Reuters egymástól független forrásokra hivatkozva számolt be arról, hogy az Apple leállította a Project Titant. Ezen a néven futott a cég saját elektromos autójának fejlesztése, amiről nyíltan igazából sosem beszéltek, de mindenki tényként kezelte, hogy a cég ezen dolgozik, és hogy villanyautóval fog előállni.
Állítólag kedden jelentette be a vállalat belső körökben, hogy a fejlesztőcsapatot feloszlatja, és más területekre fókuszálja az erőforrásait. Nem lehet azt mondani, hogy ez váratlanul ért volna bárkit, akinek rálátása volt erre a fejlesztésre. Már január végén arról számoltunk be, hogy válaszút elé érhetett a cég, és könnyen lehet, hogy leállítja a „Titant”. Belső körökben hosszú ideje érzékelhető volt, hogy bajban van a projekt.
Az Apple a villanyautó fejlesztés forszírozása helyett minden erőforrását a mesterséges intelligenciára fókuszálná a háttérben.
A személyautó fejlesztésén hatalmas csapat dolgozott. A beszámolók szerint több mint 2000 ember alkothatta azt a részleget, ami a Titan projekten munkálkodott az elmúlt években, és ismert szakemberek is megfordultak a vezetők között. Ez egy óriási létszám még a technológiai cégek szintjén is egy olyan fejlesztésre, ami végül semmilyen értékteremtő eredménnyel nem jár. Az Apple több milliárd dollárt égetett el a villanyautós terveire.
Az Apple általában minden erejével azon van, hogy az elbocsátásokat elkerülje, de ebben az esetben ezt nem lehet majd megúszni. A jelentések már előre vetítik, hogy többen el fogják veszíteni a munkájukat, de arról még nem szólt a fáma, hogy mennyi embernek inthet búcsút a vállalat. Első körben valószínűleg azt mérik fel, hogy kik azok, akik más területeken tudják hasznosítani a képességeiket, és érdemben hozzájárulhatnak a cég egyéb technológiai megoldásainak fejlesztéséhez.
2015 óta lehetett pletykákat hallani arról, hogy az Apple villanyautóval állhat elő, de a tervek ennél is távolabbra vezethetnek vissza a múltba. Az évtizedes fejlesztés végét azonban még mindig nem lehetett látni. Az év elején a Bloomberg arról számolt be belső forrásokra hivatkozva, hogy leghamarabb 2028-ban lehet kész a Titan projekt eredménye, miközben az eredeti elképzelések szerint már 2023-ban el kellett volna indulnia a forgalmazásnak.
A Wired beszámolója szerint egyébként a cég saját önvezető rendszerét tavaly már tesztelték, és több mint 45 ezer mérföldet tettek meg vele. Az évek során többször lehetett arról is hallani, hogy megakadt a fejlesztés, és hogy egyre többen szkeptikusak ezzel kapcsolatosan az vállalaton belül. Folyamatosan módosították a vezetők az elképzeléseket, egyre lejjebb adták, hogy elérhetőbb célok legyenek a Titan előtt, de így sem akart összeállni.
Az utóbbi időben eleve kezdett kifogyni a lendület a villanyautók terjedéséből, ami ugyancsak arra ösztönözhette az Apple-t, hogy elengedje ezt a titkos projektet. A vállalat inkább a mesterséges intelligenciára helyezhet nagyobb hangsúlyt. Jelen állás szerint az MI egy nagyon jövedelmező biznisz lehet a jövőben, szolgáltatások képében jól monetizálható, ebben pedig az Apple-nek már nagy rutinja van.
A nagy nyelvi modelleket és a generatív MI-t a cupertinóiak egyszerűen be tudják illeszteni a portfóliójukba és jól hasznosíthatják a szolgáltatásaik magasabb szintre emeléséhez is. Az utóbbi időben több kísérleti projekt is feltűnt az Apple nevéhez köthetően, és Tim Cook is arról beszélt, hogy a cégnek komoly elképzelései vannak ezen a fronton.