Manapság rengeteg elcsépelt műfaj van a gaming piacon, melyekből az egyik a Battle Royale féle lövölde. A korábban példátlan sikereket elérő PUBG megmutatta, hogy mekkora érdeklődés van arra, hogy a játékosokat egy hatalmas szabadtéren hagyják egymást lövöldözni, ennek a sikernek a vonatára pedig számtalan más stúdió is felült. A stílus kifogyhatatlan játékidővel rendelkezik, ám a játékosok száma véges, az érdeklődés pedig egyre csökken.
A Battlefield és a Call of Duty sem volt mentes a battle royale próbálkozásoktól, ám míg a Battlefield féle Firestorm a BFV mögé bújtatva volt csak elérhető és bukott is nagyot, addig az Activision lépett egy merészet és ingyenessé tette ezt a játékmódot, amit ráadásul egyfajta kapudrogként is használt az aktuális CoD epizódok megvásárlására való ösztönzéssel.
A mai játékunk szintén nem az első BR játék a virtuális valóság szemüvegeken, mégis jól érezhetően ez az a cím, ami mögött a legnagyobb fejlesztőmunka áll. Ez annak köszönhető, hogy a Caveman Studio egyáltalán nem új szereplő a VR piacon, övéké a sikeres és a magyarok körében különösen népszerű játék, a Contractors, ami Call of Duty szerű játékmenetével remek középút a szimulátor és az árkád CoD élmény között.
A játék Quest szemüvegeken hatalmas siker, ami mellé még hozzájön az is, hogy rengeteg modot támogat, mint amilyen például a Star Wars Battlefront is. A játék tehát okkal népszerű VR-os körökben, de nézzük is meg, hogy mit kutyult ezúttal nekünk a Caveman Studio, avagy milyen battle royale élményt tud nyújtani a Contractors Showdown.
A játék, mint említettem már, a Call of Duty alapjain fekszik, a Showdown pedig tagadhatatlanul a Warzone-ban megismert elemekre épít. A játékosok egy repülőből kiugorva indulnak neki a harcoknak, 60 player van három fős csapatokra felosztva. Az nyer, aki a végén talpon marad. A szabály tehát egyszerű, az ördög a részletekben rejlik.
A Contractors Showdown meccskeresője először talál nekünk egy szervert, ami pillanatok alatt feltöltődik a szükséges 60 fővel. Az indulás előtt a CoD Warzone-hoz hasonlóan ejtőernyővel leérkezve egymásra lőhetünk, és amikor vége van a bemelegítésnek, mehet is az aktuális játék.
Három fős csapatokra vagyunk osztva, külön-külön ugorhatunk ki a repülőből, de érdemes az egység tagjainak közel maradni egymáshoz, hogy tudjuk egymást segíteni a csatatéren. Leérkezve az első dolgunk a fegyver és pénzkeresés, ami kritikus fontosságú lesz a játék későbbi szakaszában, de mindenekelőtt érdemes ébernek maradni, nehogy valaki lesből ránk támadjon.
A felvett fegyvereket kézzel kell betáraznunk, felhúznunk, a fegyverre magára pedig különböző kiegészítőket is rakhatunk. Használhatunk red dotot, lézert vagy támasztékokat a pontosabb és stabilabb lövés érdekében. A hátizsákunkat nem csak fejleszthetjük, de különböző életcsomagokat, mellényt és gránátokat is pakolhatunk bele, amiből magunk mögé nyúlva bármikor ki is szedhetünk éppen kellő dolgokat.
Egyszerre két fegyver lehet nálunk, egy előttünk, egy az oldalunkon, a típusuk nincs megszabva, a lényeg annyi, hogy kéznél vannak és azonnal tüzelésre készek. A mellkasunkon van még helye a gránátoknak és az életcsomagoknak, amik kifejezetten ötletesen lettek megoldva, könnyedén tudunk váltani például a különböző gránát típusok között.
Az egyik legfontosabb eszközünk a hasunkra szerelt projektoros kivetítő, aminek segítségével láthatjuk a játék fontosabb információit. Eleve ott a térkép, amin azonnal láthatjuk a szűkülő zónákat, fellelhető fegyverládákat és persze a csapat pozícióját, de ez a készülék az, amibe chipeket tölthetünk fel (erről később), és különböző képeségeket is ad.
Például a játékban lehetséges légicsapás vagy UAV segítséget kérni, ezen képességeket pedig a kis eszközünkre csatlakoztatva használhatjuk. Maximum három képesség lehet így betöltve nálunk, ami sokat segíthet majd nekünk a szorult helyzetekben.
Ha összegyűjtöttük a környéken fellelhető dolgokat, indulhat is a felderítés, ami ezen a hatalmas pályán bizony nem kis feladat. Aki előbb észreveszi a másikat, az azonnal előnybe kerül, így rendkívül fontos a folyamatos kommunikáció és a megfelelő csapatmozgás.
Ha valakit észreveszünk, akkor a pingeléshez elég a fejünkhöz emelni a kezünket és megnyomni a ravaszt. Ezzel a képességgel egy pillanat alatt közvetíthetjük a társainknak az ellenség pozícióját, ami nagy segítség a felkészülésben, illetve a harc hevében is.
A játékból viszont egyelőre még hiányzik az iránytű és a kör közepét jelző hud, így sajnos előfordulhat fejetlenség, és nehéz tudni, hogy merre is kéne haladni a túlélés érdekében.
A csaták pörgősek és hamar el is fajulhatnak. Ha valahol lövöldözés van, akkor bizony több csapat is odasiet, így a 3v3 csatából könnyedén lehet 3v3v3v3 ütközet is. Ilyenkor mindenki igyekszik a legtöbbet kihozni a káoszból, a jó helyzetfelismerés azonban itt sokat segíthet.
Ha harcra kerül a sor, akkor mindent bevethetünk, ami nálunk van. Mesterlövész puska, gépfegyver, shotgun, pisztoly vagy más képességek a rendelkezésünkre állnak. A terep kihasználása, a pontos célzás, a jó felderítés, mind-mind olyan tényező, amin múlhat a csapat győzelme vagy az abszolút veresége.
Ha egy társunk elesik, akkor lehetőségünk van többféle módon felszedni. Az egyik, hogy odamegyünk mellé, és PUBG-hez hasonló módon felhúzzuk, legalábbis addig, amíg még eszméleténél van. Ha van ön újraélesztője, akkor azt is használhatja, ám ha teljesen meghalt, akkor vagy visszavásárolhatjuk, vagy köthetünk magunkra biztosítást és ezzel automatikusan újra éledünk, ha bajba kerültünk. A rendszer rendkívül hasonlít a Call of Duty megoldására, szóval aki játszott azzal a játékkal, hamar ráérez erre a részére a dolgoknak.
A játék tehát izgalmas, pörgős és változatos, ám a nagy pálya miatt sokat kell gyalogolni, legalábbis ezt gondolhatnánk. Az Apex Legends-ből, illetve később a CoD-ban is megjelent lufik segítségével azonban újra levegőbe emelkedhetünk, és gyorsan átjuthatunk A-ból B-be. Ilyenkor az ejtőernyő akárhányszor használható, szóval tagadhatatlanul megláthatjuk benne a CoD Warzone ezen aspektusát is.
A TTK, avagy az idő, amíg lelövöd a másikat, igazságos, de egyben igazságtalan is. A PUBG-ben egy jó lövéssel azonnal földre lehet vinni az embert, itt azonban több lövés kell ahhoz, hogy leterítsük a másikat. Ez egyrészt igazságos, mert így van esélyünk fedezékbe húzódni, másrészt igazságtalan, mert így a távoli pontos találat legyen bármilyen szép is, nem fog instant földre küldést eredményezni. Alapvetően viszont jól kiegyensúlyozott a rendszer, érdekes lőpárbajokat lehet vívni nagy távolságban és közelharcban is.
Mint említettem, a játékban különböző chipkártyákat lehet gyűjteni. Ha egy ilyet találunk a pályán, akkor egy percig életben kell maradnunk, hogy megkapjuk a hozzá járó jutalmat. Ez a jutalom lehet játékban fizetőeszköz, skin vagy más érdekesség, amiket a főhadiszálláson tudunk kinyitni és felszerelni a fegyvereinkre.
A másik gyűjtögetési lehetőség a küldetéseken keresztül érvényesül, amiket a meccsek indítása előtt kell bekapcsolni. Ha felveszünk egy küldetést és teljesítjük, akkor szintén kis kinyitható dolgok várnak ránk.
Ebből következik, hogy lehetséges skin csomagokat is vásárolni a játékban, ám egyelőre még nincs mikrotranzakció. Azt nem tudni, hogy lesz-e ilyen a jövőben, nem kizárt, az viszont biztos, hogy a játék 20 eurós ára alapból rendkívül olcsóvá teszi, az unlockolható skinek pedig mindenképp segítik az embert, hogy sokáig maradjanak a játékban.
Van lehetőség perkeket is betenni a játék elején. Ezek segítségével különböző egyedi előnyökre tehetünk szert. Lehetőségünk van például több kötszert magunkkal vinni, vagy akár automatikusan bejelöli nekünk a játék, hogy honnan lőttek ránk. Számtalanszor mondtam már, de igen, ez a játék pont olyan, mint egy Call of Duty.
A Contractors maga támogatja a modokat, a Showdown viszont nem, ám ez nem biztos, hogy így marad a jövőben. A fejlesztők szerint nagyon izgalmas lehet egy modtámogatott BR VR játék, nem is zárkóznak el az ötlet elől, de még egyelőre az alapjáték tökéletesítésére fókuszálnak.
Ez pedig sajnos szükséges is. A Contractors Showdown jelenleg tele van hibákkal, igaz, ezek nem olyanok, ami miatt játszhatatlan lenne a játék, csak éppen zavaróak.
Sokszor előfordul például, hogy a földön lévő tárgyakat nem lehet felvenni, beesnek a világ alá vagy éppen elő sem vehetőek. Volt, hogy a gránát nem jelent meg a mellkasomon, volt, hogy tereptárgyba akadtam be, amiből ki kellett másznom. A bugok mellett viszont el lehet menni, de kizökkentenek a játékélményből, ez kétségtelen. Reméljük ezen problémák hamar eltűnnek, és akkor fluid lesz a játékélmény is.
A Showdown a cikk írásakor két platformon érhető el: az egyik a nem túl jelentős PCVR és az ahhoz kötött szemüvegek, a másik a tömegeket megmozgató Quest, azon belül is Quest 2, Quest Pro és Quest 3 készülékekre érhető el. A játékot Quest Store-ban vásároltam meg, ami mellé jár a PCVR változat is.
Ez nagyon jó hír abból a szempontból, hogy így picit szebb grafikát kap a játékos, viszont a cikk írásáig nem sikerült a Caveman Studiónak megoldania, hogy ne akadjon a Meta Store az Easy Anti Cheat rendszerrel, ezért egyelőre Meta PCVR-ra a játék még nem elérhető. Ennek köszönhetően minden screenshot, amit láthattok, az a Quest 3 változatban készült, és hát valljuk be, nem tűnik annyira gyönyörűnek így a látvány, ami miatt bárki hanyatt vágódna a székében ülve.
Természetesen, ha felvesszük a Questet a fejünkre, akkor sem sokkal szebb a játék, sőt, vannak igazán ronda objektum betöltések is, de azért mégiscsak rengeteget ad az élményhez, hogy mi magunk vagyunk ott a helyszínen és nagyon hamar elfeledjük azt, hogy milyen látvány is van körülöttünk. Természetesen nem olyan rossz a helyzet, mint amilyennek leírom, közeli tárgyaknál és karaktereknél remekül néz ki a játék, ám a hatalmas BR pálya miatt a távoli dolgok nem túl impozánsak.
A pálya geometriája, ha a levegőben vagyunk akkor látványosan változik a távolság függvényében, illetve néhány tereptárgy sem látható madártávlatból. Mégis, az helyzet az, hogy amit a Caveman Studio csinált, az egészen elképesztő, hiszen „mobilos” Quest 2 szemüvegeken egy ilyen játékot, 90FPS 3D sztereóban lerenderelni, majd 60 játékossal működtetni zseniális technikai tudásra vall. Más fejlesztők egy üres szobát nem tudnak VR-ban rendesen optimalizálni, itt meg megkapunk egy 16 négyzetkilométeres, teljesen szabadon bejárható pályát, amin ráadásul történnek is az események.
Ha azt gondolná bárki is, hogy a PCVR változat szebb lett, mint Questes kiadás, akkor sajnos el kell keserítenem. Mivel a PCVR változat csak egy „extra”, ezért a fókusz a tömegeket megmozgató Quest verzión van. A PCVR alig pár ezer fős közössége labdába se rúghat a potenciális Quest játékosok millióival, így a felbontást leszámítva szinte minden ugyanolyan a két platformon.
Ez a játék tehát egy Quest port PC-re, így minden a Quest játékosok kiszolgálása érdekében történik. Ennek köszönhetően tehát nincs hátrányban egy Quest játékos a PCVR játékossal szemben, nem fog az egyik többet látni a másiknál, nincs aggodalomra ok, sőt a PS VR2-es változat sincs tervben, így marad a Questes fókusz a jövőben is.
A Contractors Showdown tehát egy jól árazott és izgalmas Quest játék, amit a BR szerető játékosok számára feltétlenül tudok ajánlani. Ha ismered a Call of Duty-t és az alap Contractors-t, akkor nem fog meglepetést okozni, hozni fogja azt, amit elvársz tőle, ám ha a BR VR élményed eddig kimerült a Population One-ban, akkor ez a komolyabb lövölde szinte biztosan tetszeni fog.