Ki gondolná, hogy a hangyák a sci-fi történetekben is felbukkantak, mégpedig nem egy távoli bolygó hangyára hasonlító lényeként, hanem itt, a Földön, és olyan formában, ahogyan mi is ismerjük őket. A játék címe és az a kötet, amiből merítve elkészült az Empire of Ants további érdekességeket rejt. H. G. Wells 1905-ben publikálta hasonló címmel kiadott novelláját (The Empire of the Ants), aminek hatására film is készült 1974-ben (Phase IV) és 1977-ben (Empire of the Ants).
A fejlesztők viszont egy 1991-es regényhez nyúltak vissza a honlapjuk szerint. Bernard Werber francia író A hangyák (Les Fourmis – angolul: Empire of the Ants) címen írt regénye később trilógiává bővült (The Day of the Ants, The Revolution of the Ants) és habár tényleg csak ihletőnek számít, sok szempontból kapcsolódik a videojátékokhoz most és a múltban is.
2001-ben ugyanis már jelent meg ugyanezen a címen egy 3D stratégiai játék, aminek szintén ez a könyv volt az ihletője és amúgy a kiadója is. Ha ez a felvezetés olyan kaotikusnak is tűnik, mint egy hangyaboly, amibe beleléptek, a lényeg az, hogy ismét stratégiai/kaland játékot kapunk, hangyák a főszereplők és az ő világukat ismerhetjük meg jobban, az ő – erőtejesen antropomorfizált – szemszögükből.
Bernard Werber a könyvében sok szempontból a valóságnál marad és pontos, tudományos alapokra helyez bizonyos részeket. A hangyák morfológiája (az élőlények külső alakjának, kinézetének, tagolódásának vizsgálata), viselkedése, társadalmának szerveződése, valamint a többi, ugyanazon a területen élő fajjal való sokrétű kölcsönhatásainak leírása részletes és tudományosan megalapozott.
Abban viszont Werber jelentős túlzásokba esik, amikor a hangyák gondolkodási és kommunikációs képességeiről ír – konkrétan, szinte emberi szintre emeli azt. Regényét általában sci-fiként címkézik, ami a valóság és a fikció között billegve inkább az utóbbihoz áll közel a „túlzások” miatt.
Főszereplőnk a 103,683-as hangya, aki veterán harcosnak, sokat látott kalandornak számít az övéi között. A kezdetektől fogva az lesz a feladatunk, hogy kisebb, de inkább nagyobb problémákat oldjunk meg, miközben felfedezzük a világot és értesüléseket szerzünk az erdőben történt dolgokról. A tavaszi ébredés lesz az egyik ilyen helyzet, ugyanis, mint kiderül, nagyon is fontos, hogy megelőzzük a termeszeket a tavaszi kirajzásban.
Később egy hirtelen jött és megmagyarázhatatlan özönvízzel kell felvenni a harcot és egy hangyaváros evakuálásában nyúltunk segítő csápot. Alig múlik el a veszedelem, amikor érthetetlen okból feketehangya invázióról érkeznek hírek és itt is helyt kell állnunk. Vagyis a problémák tipikusan hangya szemszögűek, de szépen bele lettek illesztve egy olyan makro és mikro világba, amiből mi elég keveset észlelünk.
Az Empire of the Ants stratégiai részében akkor merülünk alá, amikor egy csatatéren, valamely birodalom határon, bázisok (hangyabolyok) és légiók (specifikus hangya egységek) segítségével kell visszavernünk az ellenséget vagy megtartani a területet. A bolyok fejlesztése is egész komplex képet mutat, mert seregeinket segítő feromonokat ugyanúgy ki kell fejlesztenünk, mint ahogy védelmet, raktárakat, saját gomba/fa termelő kerteket és felderítésben/észlelésben segítő extrákat. Miközben a bolyokat építjük és fejlesztjük harci egységekkel is manővereznünk kell.
A harcos/lövész/dolgozó hangyák háromszög szerűen megadott keret alapján használhatóak, mindegyiknek megvan, hogy mi ellen erős és mi ellen gyenge. Bevethetünk speciális egységeket is, mint a gyógyító levéltetvek vagy az erősen páncélozott szuper ragadozó „lovasság”. A részekre osztott térképen, jelen levő parancsnokként kell egységeinket irányítanunk, buffolnunk és közben azt is megterveznünk, hogy a különféle bolyok mit fejlesszenek.
Elsőre elég komplex rendszere van a játéknak, de viszonylag gyorsan bele lehet tanulni, a küldetések pedig vagy a feladatok, vagy a pályák kialakítása miatt változatosak. Ha pedig nem stratégiázunk, akkor kaland szerű feladatokat kapunk: egy terület kikémlelése, az ellenséges egységek mozgását, bolyait kifigyelve, bajba jutott hangya dolgozókat kell megmentenünk, vagy saját hangyáinkat kell abban segíteni, hogy át tudjanak navigálni egy elöntött területen, de élelem vadászatra is elküldenek minket, ahogy az ínycsiklandó szentjánosbogarak lesznek az áldozatok.
Az évszakok változása, a napszak és az időjárás is bele lett foglalva a játékmenetbe, ezzel is természetközelibbé, természetesebbé téve ezt a színes és érdekes világot. A hangyák beszélgetéseiben magunkra ismerhetünk, az pedig kifejezetten érdekes volt, hogy a felfedezhető tárgyak (pl. focilabda, pénzérme) hangya szemszögből lett elemezve, ahogy az erdőben élő rovarok, csigák, bogarak és egyebek is. Az elmúlt hónapban találkozhattunk más hangyás játékkal is és az Empire of the Ants is érdekes bepillantást ad ebbe a világba. És ez marad az erőssége is, ugyanis a világteremtés, a párbeszédek és sok apróság érdekessé és élettelivé teszi a játékot, ami szép grafikát is kapott.
A stratégiai rész viszont időnként elhúzódó unalmas rohangálásba fullad, ahogy némelyik kaland (pl. az emelkedő víz által fenyegetett hangya dolgozók megkeresése) is inkább táncol az idegeinken a rossz tervezés és a nehézkes megoldások miatt, minthogy kikapcsolódást nyújtana. Összességében hangya rajongónak kell lenni, hogy ezt a játékot valaki teljes mérétkben élvezni tudja, a többiek mind stratégiai, mind kaland szempontból találnak izgalmasabb címeket is.