A becslések szerint mintegy 24 000 hangyafaj él a Földön, ebből 16 000-et írtak eddig le és ez mintegy húsz billiárd hangyát (Formicidae) jelent. Érdekességképpen egy tanulmány szerint így együtt több szén van bennük, mint az összes emlősben és madárban összeadva: számszerűleg 10 megatonna VS 12 megatonna. Magyarországról öt alcsalád 126 faja ismert és már a tutorialban egy konkrét hangyafajt irányítunk, ami a Formica fusca / Silky ant / Kormos rabszolgahangya. Ez az egység sugarú játékosnak vagy embernek valószínűleg mindegy lesz, a hangya az hangya, vonhatunk vállat. Azonban akik ebben a témában jobban elmerülnek, biztosan értékelni fogják ezt az apróságnak tűnő információmorzsát és a kidolgozottságot is.
Nem kell sokat olvasni a hangyákról, hogy érdekességekre bukkanjunk. Először is vannak monogyn (egykirálynős) és polygyn (többkirálynős) fajok és vannak kolóniák, ahol 4-5 királynő is együttműködve irányítja a közösség életét. Magyarországon a legismertebb – és otthonunkban könnyűszerrel előforduló hangyafajták a házi hangya (Lasius emarginatus), a gyepi hangya (Tetramorium caespitum), a fáraó hangya (Monomorium pharaonis) valamint a faodvasító lóhangya (Camponotus ligniperda), de leggyakoribb ezek mellett a közönséges feketehangya (Lasius niger). Közismert rovarok, számos szólásmondásban, illetve állatmesében feltűnnek – többnyire a szorgalom, illetve a nagy mennyiség megszemélyesítői.
Az Empires of the Undergrowth egy formicariumban játszódik, amit biztosan jobban ismerünk, hangyafarmként. Ez állattartási haszna mellett alapvetően tudományos eredetű, ugyanis olyan terráriumot jelent, amelyben mesterséges körülmények között tartanak egy hangyakolóniát, hogy viselkedésüket, a közösség életét tanulmányozhassák.
Itt csavar egyet a játék a dolgon, ugyanis a hangyafarm egy tudományos kísérlet alanya, de, hogy fel tudjunk készülni a ránk zúdított kihívásokra, küldetéseket kell teljesítenünk. A dupla csavar pedig ott következik, hogy minden megnyert és elért jutalmat a hangyafarm fejlesztésére költhetünk, a küldetések pedig szórakoztató és változatos mivoltukban kitöltik a felkészülések és a kísérletek közötti időt.
Emellett egy másik hasznuk, hogy több féle és működésmechanizmusú hangyakolóniával is megismerkedhetünk. A kezdő kolónia úgy működik, ahogy azt átlagosan elképzeljük. Levadászott rovarok és különféle élelemként hasznosítható magok, lárva nedvek összegyűjtése után lárvákból hangyákat nevelnek és az élelemből „építenek” újabb hangyakeltető blokkokat, így növelve a boly erejét, de a fejlesztés is ebből a nyersanyagból megy.
A levélvágóknál kizárólag a leveles növények adnak nyersanyagot, ezt egy a bolyban termelt gombával etetik meg, ami cserébe a kolónia élelem ellátásáért is felel. Mindez hulladékot termel, ami rothadás és egyéb ártalmas mikroorganizmusok elszaporodásához is vezetne, úgyhogy külön szemétlerakó/komposzt helyről is gondoskodnunk kell. A tűzhangyák pedig rettentő gyorsan szaporodnak, játékbeli mechanika szerint, egy petéből megfelelő körülmények között két példány is kikelhet az adott hangyából.
A különféle rovarok elnevezésén el lehet gondolkodni, hogy vajon mi ihlette és ez minden nyelvre igaz. Az Empires of the Undergrowth egyik „minibossa” egy Devil's coach horse beetle nevű ízeltlábú, amit egy fantasyban tényleg el tudnék képzelni, mint hintó elé fogott „lovat”, de a magyar nevével Bűzös holyva (Ocypus olens) – anyanyelv ide vagy oda – már nagyobb bajban lennék, pedig jobban leírja azt a riasztó szagú váladékot, amit harcban (és a játékban is) bevet.
A már emlegetett Formica fusca a főszereplő, de ők érdekes módon más hangyafajok egyedeit is beolvasztják a közösségbe. Így kapunk az erdei vöröshangyáktól (Formica Rufa) egy távolsági harcban járatos „köpködő” egységet, a levélvágó hangyáktól (Atta cephaoles) pedig egy méretben és sebzésben is hatalmas tankot. A későbbiekben tűzhangyákat (Solenopsis invicta) is unlockolhatunk, a vége pedig egy vegyesfelvágott lesz, ahol taktikai és stratégiai szempontból is eldönthetjük, hogy milyen egységekre helyezzük a hangsúlyt és költjük el nehezen megszerzett royal jelly-nek („méhpempő”) nevezett fejlesztésre való nyersanyagunkat.
A kísérletek közötti küldetések érdekesek és jól sikerült a fejlesztőknek belevinniük a rovarvilág különféle kihívásait. Van, ahol egy tengerparton kell élelmet gyűjtenünk, odafigyelve az apály-dagály mechanikára, miközben levéltetveket védünk katicáktól és még más frakciókkal szemben is védekező háborút folytatunk. Egy másik pályán egy rivális boly elől kell elhappolnunk az értékes leveleket és egy bizonyos mennyiség gyorsabb összegyűjtésével biztosíthatjuk be a dominanciánk.
Egy tűzhangya pályán az élelem gyűjtögetése mellett fel kell készülnünk egy boss, konkrétan egy hatalmas ökörbéka (American bullfrog) lerohanására. Izgalomban és állandóan változó taktikák, egységek és pályák miatti újratervezésben nem lesz hiány. Az Empires of the Undergrowth nehézségi szintjével kapcsolatban azonban sok elégedetlenkedést lehetett olvasni. Egyfelől már medium fokozaton is nagyon össze kell kapnunk magunkat, a hard és impossible – főként az utóbbi – viszont szó szerint megoldhatatlannak tűnik még a jelenlegi pachekkel is – ezen kritikához pedig olyan játékosok is csatlakoztak, akik RTS-ekkel kelnek-fekszenek és Starcraft versenyző tempóhoz szoktak hozzá.
A játékban a fejlesztők igyekeztek mindent tudományos alapra helyezni. Ez nem csak a hangyák, rovarok és egyéb állatok kinézetét, viselkedését, méretét és képességeit jelenti, de a pályák és a feladatok is az adott faj viselkedésére, erősségeire utalnak valamilyen módon. Így ismerhetjük meg a levélvágók egyedi mikrokertészeteit, így építenek a tűzhangyák hidakat vagy ilyen módon integrálnak más fajokat a kolóniába a hangyafarm lakói.
A grafika elég jó, a feladatok/küldetések változatosak, de a kísérleteknél készüljünk fel a buktára és a load game nevű varázslatra, mert – főleg első próbálkozásra – kiszámíthatatlan, hogy mennyi ellenséggel kell felvennünk a harcot. Fricskaként a kísérletek egyik emberi főszereplője és fontos szerepet fog játszani a folyamatban, de ne számítsunk a részéről semmi jóra, a hangyakolónia isteneként tekint magára, ez pedig nekünk semmi jót nem jelent. Azonban viszont, akik szeretik ezeknek az érdekes állatoknak a világát és szívesen építenek, fejlesztenek, taktikáznak, sokat tartogat a játék. A fő történetszál után custom game, battle arena és extra levels mód is vár ránk.