Hónapról hónapra közelebb vagyunk ahhoz, hogy a Digital Services Act, vagyis a digitális szolgáltatásokról szóló új törvények bevezetésre kerüljenek. De most már az is biztos, hogy attól senkinek nem kell tartania, hogy ez túl szűk időkerettel fog életbe lépni, ugyanis az EU elárulta, mennyi ideje lesz alkalmazkodni a vállalatoknak.
Többször beszéltünk már arról, hogy az Európai Unió egy olyan új törvénycsomag megalkotásán dolgozik, ami az online világnak szinte minden pontjára kiterjed majd, és bizony masszívan érinteni fogja azokat a szolgáltatásokat, szolgáltatókat, akik széles felhasználói bázissal rendelkeznek. A vállalatoknak minden eddiginél nagyobb felelősséget kell majd vállalniuk a felületükön megjelenő tartalmakért, és nagyon sok új kötelezettséget kell majd vállalniuk.
A DSA már nagyon hosszú ideje, évek óta formálódik, és a napokban egy több órás parlamenti vita keretében nyerte el a végleges formáját, legalábbis tartalmi szempontból. A digitális szolgáltatásokról szóló szabályozást most még tisztázni kell jogi nyelvezet szempontjából, ami nemcsak a hibák elkerülése miatt fontos, hanem az esetleges kiskapuk befoltozása miatt is. Ha megvan a végleges formája, akkor indulhat a ratifikálás. Az utolsó lépés már csak formálisnak tekinthető, mostanra lehet azt tudni, hogy mik lesznek az EU elvárásai.
A napokban lezajlott parlamenti vitán az is eldőlt, hogy 15 hónap lesz az új szabályozás életbe léptetésére a bevezetést követően. Tehát egy és egynegyed éve lesz a vállalatoknak arra, hogy minden szempontból alkalmazkodjanak. Amennyiben ezt nem teszik meg, már az új törvényeknek megfelelő büntetéseket kapnak majd. És bizony a szankciók szempontjából nagyon komoly szigorítások lesznek.
Az EU a Digital Services Act mellett nemrégiben a Digital Markets Act-ben foglaltakat is véglegesítette, ez a kettő szabályozás egymást kiegészítve fogja majd az online teret megreformálni, és a DMA az, ami elsődlegesen a Big Tech vállalatokra nézve lesz érdekes. Mindkét törvénycsomag úgy lett már kialakítva, hogy a nagyobb cégekre fog komolyabb kötelezettségeket róni, főleg a 45 milliósnál nagyobb felhasználói tábor felett uralkodók (vagy az EU népességének 10%-ához eljutó szolgáltatások) lesznek a célkeresztben.
Korábban éppen az ilyen nagy vállalatok lobbiztak leghangosabban azért, hogy a digitális szolgáltatásokról szóló szabályozás lazább legyen. Főleg a nagyon megszigorodó célzott hirdetési rendszer és az adatok külső szereplők számára való átadása lehetőségeinek korlátozása az, ami aggályokat keltett a jelentős IT szereplőkben.
A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet olyan kötelezettségeket tartalmaz, mint a célzott reklámok betiltása a fiatalkorúaknál, és nem lehet majd ezeknél figyelembe venni a vallási hovatartozást, az etnikumot, valamint a szexuális orientációt sem. Nem lehet majd az úgynevezett „sötét mintákat” használni, ami a felhasználói felület olyan módon történő kialakítását jelenti, ami befolyásolja az embereket a döntéshozatalban, és a különböző előfizetéseknek a lemondását egyszerűsíteni kell.
Kötelező lesz a közösségi platformokon az időrendi nézet biztosítása, de ez lehet opcionális is, tehát maradhat az algoritmusos ajánló, viszont ezeknél pedig fel kell tárni, hogy az algoritmusok miként működnek. Az illegálisnak nevezett tartalmak eltávolításánál részletes indoklást kell majd adnia a vállalatoknak, és biztosítani kell a fellebbezési lehetőséget, ezzel gátolva az öncélú visszaéléseket.
Az online kockázatok feltárásához több információt kell majd a kutatók számára biztosítania a szolgáltatóknak. Az online piactereknél több alapvető személyes információt kell majd rögzíteni az illegális kereskedelem felderítése esetére. Egyebek mellett pedig a nagy közösségi platformoknak új stratégiai intézkedéseket kell majd kidolgoznia arra vonatkozóan, hogy miként próbálják majd a jövőben hatékonyabban kiszűrni a hamis információközlést és a tömeges félretájékoztatást.
Az Európai Unió nagyon hosszú ideje dolgozott már azon, hogy modernebb szabályozást hozzon létre, és ez valószínűleg nemcsak az EU területére lesz majd hatással, hanem valószínűleg globális változásokat indít majd be. A DSA és a DMA egyaránt úgy lett megalkotva, hogy ezek hosszú távon is hatékonyan alkalmazhatóak lesznek.