Shop menü

MÁR A CÉLEGYENESBEN VAN AZ EU ÚJ, DIGITÁLIS PIACOKRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNYE

Csak az utolsó simítások vannak hátra a DMA elfogadásához, és ez jelen állás szerint eléggé fájni fog a Big Tech vállalatoknak.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Már a célegyenesben van az EU új, digitális piacokról szóló törvénye

Az Európai Unió illetékes szakemberei hosszú ideje dolgoznak azon, hogy létrehozzanak egy olyan törvénycsomagot, ami modern, részletes, és fel van készítve a jelenlegi technológiai körülményekre. Az új Digital Markets Act több mint egy éve folyamatosan formálódik, és most egy jelentős lépést sikerült tenni annak érdekében, hogy beiktatásra kerülhessen.

Az Általános adatvédelmi rendelet (GDPR) bevezetése óta a DMA lesz a legfontosabb intézkedés, amit az Európai Unió bevezet a technológiai szegmens szereplőivel szemben. A törvényjavaslat már korábban bemutatkozott, viszont még kezdetleges volt, rengeteg olyan pontot tartalmazott, ami tisztázásra várt. Ez viszont most jobbára megtörtént a Európai Parlament és a Európai Tanács tagjainak találkozását és egyeztetését követően. Elvileg most már minden akadály elhárult a bevezetés elől.

Több mint 16 hónapnyi tárgyalást és sok vitát követően készen áll arra a DMA, hogy az Európai Parlament szavazhasson a beiktatásáról.

A Digital Markets Act az EU eddigi legfontosabb eszköze lesz a technológiai világ résztvevőinek szabályozására, és a piac működésének egészségesebbé tételére. Célja ennek, hogy megfékezze azokat a nagy szereplőket, akik lényegében már a törvények felett álltak az utóbbi időben, és azt érezhették, hogy bármit megtehetnek komolyabb szankciók nélkül. Ennek elvileg véget vet majd a legfrissebb törvény, amit úgy alakítottak ki, hogy időtálló legyen amellett, hogy lényegesen konkrétabb és szigorúbb minden korábbi előírásnál.

Galéria megnyitása

Olyan változásokat hozhat el a DMA, amiket korábban nem is mertünk volna remélni. Például megtörténhet az, hogy az iMessage, a WhatsApp és más jelentős platformok nyitottá válnak, és kapcsolódhatnak kisebb vállalatok fejlesztéseihez, ha azok azt szeretnék. Ennek köszönhetően például lehetne feltörekvő alkalmazásokat használni úgy, hogy nem kell attól tartani, hogy az ember nem fogja elérni az ismerőseit. Az EU szeretné azt elérni, hogy szélesebb legyen az emberek választási lehetősége a szoftverek és szolgáltatások tekintetében.

Lényeges része a Digital Markets Actnek, hogy kötelességeket kényszeríthet majd olyan vállalatokra, amik úgynevezett „kapuőrként” üzemelnek jelenleg a piacon. Ez nagyjából azt jelenti, hogy olyan jelentős befolyással bírnak, hogy megkerülhetetlenek a maguk szegmensében. Az EU a tisztánlátás érdekében azt is konkrétan meghatározta, hogy mi alapján lehet majd egy vállalatot úgy kezelni, hogy a „kapuőr” kategóriába esik.

Galéria megnyitása

Azok a vállalatok lesznek kiemelt figyelemmel kísérve, amiknek a piaci kapitalizációja a tőzsdén jegyzett értékpapírjaik alapján eléri a 75 millió eurót, vagy az éves forgalma az elmúlt három évben átlagosan meghaladta a 7,5 milliárd eurót az EU-ban. Továbbá ezen felül legalább 45 millió aktív felhasználóval rendelkeznek.

Nemcsak a klasszikus Big Tech vállalatok kerültek bele a kapuőri kategóriába, hanem viszonylag kisebbnek vélt entitások is érintettek lesznek. Például a Booking.com is megfelel a fenti leírásnak, szóval vele szemben is szigorúbban léphetnek fel, amennyiben úgy látják, hogy nem megfelelő piaci magatartást tanúsít és nem felel meg a DMA előírásainak. Jobbára amerikai cégekre fog kiemelten vonatkozni a törvénykezés, hiszen az olyanokat, mint az Alphabet (Google), Meta, Amazon, Microsoft minden további nélkül a kapuőrként kezelhetők.

Akár már a bevételeinek 20 százalékára is büntethető lesz egy vállalat, ha nem hajlandó a törvényeknek megfelelően viselkedni.

Ha egy kapuőr kategóriába eső technológiai cég egymást követően többször is kihágást követ el, abban az esetben lehet majd kiemelt büntetést adni neki. A bírság maximális mértéke minden esetben az előző éves forgalomból lesz kalkulálva. Az egyszeri kihágásoknál az eddig is alkalmazott, 10%-os maximális büntetési összegre lehet majd számítani, de egyébként eddig még nem volt arra példa, hogy ilyen jelentős mértékű bírságot szabtak volna ki az illetékesek.

Érdekesség, hogy a DMA már olyan szankció lehetőséget is felsorol, ami a felvásárlásokat megtiltja. Amennyiben szisztematikus jogsértést követ el egy kapuőr vállalat, abban az esetben a bíróság hosszabb időre eltilthatja a piaci szereplőt mindennemű akvizíciótól.

Galéria megnyitása

A Digital Markets Act hatóköre nagyon széles és számos fontos alapja lesz. Ügyelni fog arra, hogy a nagyvállalatok igény esetén gondoskodjanak az interoperabilitásról. Biztosítani kell a felhasználóknak minden esetben a különböző szoftverek törlésének a lehetőségét a nagy mobilplatformokon. Az embereknek meg kell adni az eszközt ahhoz, hogy elérjék a hozzájuk kapcsolódó összes adatot egy szolgáltatás kapcsán. A reklámozásnak transzparensen kell működni, és nem emelhetik ki a cégek a saját egyéb termékeiket, ezzel háttérbe szorítva mások fejlesztéseit.

A jogszabályokat még nem fogadták el, ahogy azt már fentebb is említettük, de igazából már nincsen ennek akadálya. A következő időszakban még átesik a DMA néhány ellenőrzésen, hogy minden rendben legyen a részleteket és a nyelvezetet tekintve, ezt követően viszont az Európai Parlament már szavazhat a jóváhagyásáról. Valószínűleg nem jelent majd gondot a DMA elfogadtatása.

Galéria megnyitása

Rendkívül érdekes lesz azt látni, hogy milyen változásokat hoz majd a Digital Markets Act az Európai Unióban a különböző szolgáltatások szintjén. A vállalatok már most elkezdhetnek készülni ennek a bevezetésére, de azért nem kell arra számítani, hogy egy pillanat alatt fog érvénybe lépni. 2023 előtt már biztosan nem kell arra számítani, hogy ez megtörténik.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére