Az új digitális piacokról szóló jogszabály alkalmazása hamarosan indul, a vállalatoknak most kell felkészülnie, már amennyiben nem tudták magukat kihúzni a szabályozás alól. Több szolgáltatásnál is vitás helyzet alakult ki, miután tavaly szeptemberben bejelentette az EU, hogy mely platformokat fogja érinteni a DMA. Felülvizsgálatok indultak, de ezek végül nem értek célt.
Előzetesen az EU illetékesei arról beszéltek, hogy az iMessage-re is kiterjed majd a DMA szabályozás, de végül nem így alakult. Ez ellen pedig többen is felszólaltak, így újra megvizsgálták az iMessage helyzetét.
Az Apple szolgáltatása mellett pedig a Microsoft több platformjánál is felülvizsgálat indult. A szoftveróriás meglepően jól jött ki az új digitális piacokról szóló jogszabály bevezetéséből, ez pedig sokaknak szúrta a szemét. Sem a Bing, sem pedig egy Edge nem került fel a listára, de még a hirdetési rendszer is megúszta. Nem meglepő, hogy ezt sokan nem hagyták szó nélkül.
Főleg a Google volt az, aki a lazítások ellen tiltakozott, ami várható volt. A Google (Alphabet) szolgáltatásait szinte kivétel nélkül célkeresztbe vette az Európai Bizottság. A felülvizsgálat alá vont platformoknál végül semmi változás nem történt, a technológiai óriásoknak kedvező döntés született.
Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot indított mindegyik érintett szolgáltatás esetén, de ezek változatlan megállapításhoz vezettek. Szeptember 5-től volt folyamatban az ügy, és ez idő alatt részletesen megvizsgálták a techcégek különböző beadványait. Így arra jutottak, hogy az első körben „felmentett” platformoknál megfelelő döntés született eredetileg is, így nem kell újabb szolgálatásokat bevonni a 2024 márciusától teljesen érvénybe lépő DMA alá.
Eredetileg az új digitális piacokról szóló jogszabály azokra a nagy platformokra terjed ki, amiknek 45 milliónál több aktív felhasználója van az Európai Unióban, és az éves bevétele eléri a 7,5 milliárd eurót. Jelen állás szerint az EU biztosok úgy látják, hogy az iMessage, a Bing kereső, az Edge böngésző és a Microsoft Advertising hirdetési szolgáltatás nem illik ebbe a képbe.
„Az összes kifogás alapos vizsgálatát követően, figyelembe véve az érintett felek beadványait, valamint a Digitális Piaci Tanácsadó Bizottság meghallgatását követően az Európai Bizottság megállapította, hogy az iMessage, a Bing, az Edge és a Microsoft Advertising nem minősül kapuőri szolgáltatásnak.” – derült ki a sajtóközleményből.
Amennyiben a mostani döntés más irányt vett volna, és az iMessage bekerül a DMA jogszabály által érintett platformok közé, akkor az új szabályozás értelmében jelentős átalakításnak nézne elébe. Az Apple-nek biztosítania kellene az „átjárhatóságot” más platformok irányába, meg kellene nyitnia a szolgáltatást, ahogy azt egyébként megteszi a Messenger és a WhatsApp is. Csak ez a kettő üzenetküldő szolgáltatás került végül a DMA alá.
Az új digitális piacokról szóló jogszabály 22 központi platform szolgáltatásra érvényes formában lép életbe, ahogy arról korábban beszámoltunk, miután az összes korábbi döntését helyben hagyta az Európai Bizottság. A Google (Alphabet), az Amazon, a ByteDance, a Meta, a Microsoft, az Apple és az Amazon szolgáltatásai lettek ez alá bevonva. A TikTokot szerette volna a ByteDance kivonni a DMA alól, de nem járt sikerrel.
A Google csalódottan vette tudomásul, hogy nem lesz semmilyen változás a vizsgálatokat követően. A cég szerint ez a vállalkozások és a felhasználók számára is hátrányos helyzetet teremt, mert nem kapják meg azokat a választási lehetőségeket, amikben korábban bízhattak az érintett platformok esetén. Mivel a Google-nek 8 platformja is meg kell feleljen az új jogszabálynak, így nem meglepő, hogy ő szerette volna leginkább, ha a riválisai is bekerülnek ez alá.