Shop menü

A TIKTOK, A MESSENGER ÉS A CHROME IS AZ EU CÉLKERESZTJÉBEN VAN

Megérkezett a hivatalos lista, mely nagy szolgáltatásokat érinti a DMA jogszabály jövőre.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
A TikTok, a Messenger és a Chrome is az EU célkeresztjében van

Az Európai Unió a Digital Markets Act és a Digital Services Act révén igyekszik a jövőben nagyobb befolyást gyakorolni az online tér jelentősebb szereplői felett, miután az elmúlt években a korábbi törvényeket, különböző előírásokat már nem tudták hatékonyan érvényre juttatni. A DSA és a DMA fokozatosan kerül bevetésre.

Múlt hónapban életbe léptek azok az uniós előírások, amik a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) részét képezik, és éppen ezért a felhasználók is változásokra figyelhettek fel. A TikTok, a Facebook és még egy sor egyéb kiemelt online platform működésében kellett módosításokat eszközölnie a fejlesztőknek. Ennek köszönhetően jelent meg például az Instagramon is újra az időrendbe rakott tartalomfogyasztási lehetőség, ahol nem kell ismeretlen fiókoktól az algoritmus alapján ajánlott felvételeket bújni hosszasan.

Most pedig a digitális piacokról szóló rendelet (DMA) életbe lépésről beszélhetünk. Illetve ebben az esetben még nem most esedékes a bevezetés, hanem ezúttal arról van szó, hogy végleg eldőlt, hogy az indulás pillanatában mely platformoknak kell majd megfelelnie a legújabb előírásoknak. A mostani lista 22 szereplőt fel különböző kategóriákra leosztva, de hozzá kell tenni gyorsan, hogy a DSA és a DMA esetén is folyamatosan bővíteni fogja az EU azoknak a lajstromát, akikre ezek kiterjednek.

Galéria megnyitása

Kapuőrökként hivatkozik az Európai Unió azokra a szolgáltatásokra, amelyek a megítélése szerint olyan nagy jelentőséggel bírnak, hogy képesek lehetnek a saját területükön a konkurenciát elnyomni. Éppen ezért kívánja ezeket az EU szigorúbb szabályozásoknak alávetni. 2024 márciusában lép életbe a DMA, onnantól a visszaéléseket büntethetik az uniós országokban. Azt már nagyjából lehetett látni, hogy mely vállalkozások, szolgáltatások lesznek érintettek, a hivatalos lista azonban csak most állt össze, és bizony van meglepetés.

Jellemzően a Big Tech szereplők különböző szolgáltatási, alkalmazásai kaptak helyet a digitális piacokról szóló rendelet által érintettek között. Az Európai Bizottság szakemberei által összeállított lista szerint digitális kapuőrnek számít majd a közösségi média frontvonalán a TikTok, a Facebook, az Instagram és még a LinkedIn is. Az üzenetküldő szolgáltatások listájára csak a WhatsApp és a Messenger került fel, ezek ugyebár egyaránt a Meta érdekeltségébe tartoznak.

A videómegosztó felületek esetén kizárólag a YouTube-ra vonatkozik majd a DMA, és a keresők terén is csak egy érintett van, a Google Kereső. A hirdetési platformoknál az EU illetékesei a Google, az Amazon és a Meta szigorúbb ellenőrzését rendelik el. Az operációs rendszerekre is kiterjed az új jogszabály, és itt az Android, az iOS, valamint a Windows is kiemelt figyelemben fog részesülni, érintettek a böngészők is egy külön kategóriában, a Chrome és a Safari lett ebben az esetben kiemelve.

Ezeken felül vannak olyan szolgálatások, amik úgynevezett „közvetítő” szerepet töltenek be az Európai Unió szerint. Ezeknek a körében szerepel a Google Térkép, a Google Play szolgáltatás, a Google Shopping, az Amazon piactere, az Apple App Store, valamint a Meta által üzemeltetett Marketplace is, ami alapvetően ugyan a Facebook részét képezi, de ezt külön fogják felügyelni, más szempontok alapján.

Galéria megnyitása

Többen is vannak, akik sikeresen megúszták a szabályozást, legalábbis első körben még ki tudták magukat húzni az EU szigora alól. Például a Samsung nevét is emlegették korábban, de végül a vállalat egyetlen fejlesztése sem került fel a hivatalos listára. A Microsoft és az Apple több szolgáltatása is érintett, de ennek ellenére sikeresen tudtak lobbizni a cégek.

A Bing és az Edge böngészők esetében elérte a redmondi alakulat, hogy ezeknek megkegyelmezzen az Európai Bizottság, és az iMessage is jól járt. A szakemberek elfogadták a Big Tech szereplők magyarázatát az említett szolgáltatások esetén, hogy azok valójában egyáltalán nem olyan meghatározóak a saját piacukon, hogy külön szabályozás alá kellene ezeket vinni. Noha egészen biztosan vannak, akik ezzel azért tudnának vitatkozni az Edge-nél és az iMessage-nél is.

Végül csak a Google, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft lesz első körben érintett a DMA kapcsán. A legjobban a Google-nek kell majd a szabályokra figyelnie, ugyanis az összesen kiemelt 22 szereplőből 8 tartozik az égisze alá. A Meta még a jelentősebben érintett, 6 szolgáltatásával.

Galéria megnyitása

A digitális piacokról szóló jogszabály keretében rengeteg különböző előírásnak kell majd megfelelnie a cégeknek, és dinamikusan alakítani fogja az EU a DMA tartalmát, hogy az hosszú távon is hatékonyan alkalmazható legyen. A cél az lenne, hogy a DMA és a DSA is évtizedes távlatban megállja a helyét. Azon szolgáltatások fejlesztői sem dőlhetnek hátra nyugodtan, akik első körben megúszták a szabályozást, mivel időről időre felül fogja vizsgálni az EB a piacot, és ha kell, akkor bővítik a névsort. Vannak eleve megadott feltételek, amik alapján a hirtelen nagyra növekedő szolgáltatások bekerülhetnek az érintettek közé.

A vállalatok vegyes érzelmekkel fogadták az Európai Unió döntését. Voltak olyan cégek, akik már beletörődtek a dologba, és arról számoltak be, hogy igyekeznek majd a lehető legjobban megfelelni az előírásoknak. Igyekeznek felülvizsgálni a szolgáltatásaikat, és amennyiben úgy látják szükségesnek, változásokat eszközölnek. A Google és az Amazon például próbált pozitívan állni a dologhoz, míg a ByteDance a TikTok mögött állva kritizálta a döntést. Úgy látják, hogy nem megfelelő szakemberek és nem kellő szakmaiság mellett halad előre a DMA bevezetése.

Akik nem tartják be a szabályokat, azok szigorú büntetésben részesülhetnek. Akár a vállalat éves bevételének 10 százalékára is bírságolható az adott piaci szereplő, ami abból a szempontból nem új, hogy már eddig is voltak olyan törvénykezések, ahol hasonló büntetéssel élhettek volna a bíróságok. Ugyanakkor egészen eddig ennyire kemény büntetéssel egy techcéget sem sújtottak. Azt is hozzá kell tenni, hogy itt a visszaesők még keményebben megüthetik a bokájukat, a sorozatos visszaéléseknél a bírság mértéke az éves, globális bevétel 20%-át is elérheti.

Az elkövetkezendő időszakban valószínűleg az érintettek azért megpróbálhatnak majd különböző módokon kibújni a szabályok alól. Állítólag az európai biztosok már készülnek a különböző jogi kihívásokra, amiket a DMA jelenteni fog. Az érintetteknek kereken fél éve van arra, hogy idomuljanak a friss jogszabályokhoz.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére