Shop menü

DEFIANCE 2050 - UGYANAZ A RÓKA, MÉG EGY BŐR?

A Trion újraélesztett játékainak sorában most a 2013-as Defiance-ra került sor.
Tibor Kovács
Tibor Kovács
Defiance 2050 - Ugyanaz a róka, még egy bőr?

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

  • Ark Hunterek, előre! Vagy hátra.

A Trion mostanában nem állt elő új játékokkal, inkább a régi címek felélesztésével próbálkozik. A kiadóként üzemeltetett Archeage fresh start szerverek sikeréből kiindulva először Rift Prime néven előfizetéses formában feltámasztották saját régi MMO-jukat, most pedig a szintén saját fejlesztésű Defiance MMOTPS újraélesztésével próbálkoznak.

A Defiance eredetileg 2013-ban indult, párhuzamosan az azonos című tv-sorozattal, amely 3 évadot élt meg a SyFy csatornán. A sorozat, melyet nálunk Az ellenállás városa néven mutattak be, azért volt (azaz inkább lett volna) különleges, mert a történet a játékbeli eseményekkel párhuzamosan haladt. A nagyszabású projekt, amellyel kapcsolatban a Trion gyakran hangoztatta a transzmédia kifejezést, rengeteg pénzt nyelt el, és hosszú távon nem hozta a tervezett bevételeket. A teljes összefonódás és kölcsönhatás a játék és a sorozat között érdekes terv volt, de a gyakorlatban kevés valósult meg belőle, legalábbis játékosként ebből nem sokat láthattunk. A legnagyobb probléma, ami a három évadot megélt sorozat halálát, és a játék utáni érdeklődés csökkenését okozta, mégsem ez volt, hanem ennél sokkal prózaibb okokra vezethető vissza: egy középszerű sorozat és egy középszerű játék együtt is csak középszerű marad.

Ennek ellenére a sorozatnak és a játéknak is megvolt a maga rajongóbázisa, viszont ez nem volt elég ahhoz, hogy hosszú távon is életben tartsa. A sorozat második évadának kezdetekor a játék már ingyenessé vált. A darabbal ideig-óráig el lehetett ugyan szórakozni, de sokáig nem sikerült megtartania játékosokat. A középszeren kívül sajnos más problémák is akadtak a shoterrel, köztük a legnagyobb a borzalmas PC-s kezelőfelület, illetve az itemizáció volt. A fegyverek mind nagyon hasonlítottak egymásra, teljesen mindegy volt, bármelyiket is választottuk, a szörnyek ugyanúgy szivacsként szívták magukba a lövedékeket. A lagos szerverek minderre rátettek még egy lapáttal. A játéknak voltak azért pozitívumai is: jó volt például a különböző járművekkel száguldozni a nagyvilágban, és a közös események, world boss irtások is nagy élményt jelentettek, ha épp nem volt lag, és elég játékos volt jelen, hogy pörögjenek az események.

A Defiance 2050 már alapban ingyenesen játszható formában indul. De vajon új játékot kapunk, vagy csak a régit új köntösben? Hiába az új cím, nem folytatásról van szó, hanem a régi felújított, és némiképp átdolgozott változatáról, amely DX9 helyett már DX11-es. A Trion ezúttal a kanadai Behaviour Entertainmettel együtt fejlesztett, az ő feladatuk volt a PC-s verzió feltupírozása, illetve a PS4 és az Xbox One port elkészítése. (A Behaviour neve mostanában a Westworld játékukkal kapcsolatos Bethesda per kapcsán került a köztudatba, erről bővebben itt olvashattok).

A játék elindítása után meg kellett nézzem, hogy tényleg a 2050-en nyomtam-e meg a Play gombot, vagy véletlenül a régin, annak ellenére, hogy az eredeti játék már évek óta nem volt telepítve a gépemen. Nem hagyott nyugodni a dolog, ezért végül feltettem a régi Defiance-t is, hogy részleteiben is össze tudjam hasonítani a kettőt.

A töltőképernyők kis felbontású állóképeit normálisakra cserélték, és a játék grafikáját is kicsit felturbózták. A textúrák nagyobb felbontásúak lettek, hogy megfeleljenek a mai igényeknek, de látvány szempontjából igazán feltűnő vagy lényeges különbség nincs a régi és az új között. A motorban lévő bugok, az ellenfelek hülyeségei, a hibák a küldetésekben megegyeznek az eredeti játék korai verzióiban találhatóakkal. Az is sokat elárul, hogy az op rendszerben pont Defiance az új verzió neve is, mert azt is elfelejtették átírni 2050-re. A tutorial csak minimálisan változott, ezen kívül némiképp átalakították a kasztokat, és a fejlődési rendszert is. Az inventory-t a kategóriák bevezetésével áttekinthetőbbé és használhatóbbá tették (igazából érthetetlen, hogy ezaz eredeti játékban miért nincs még mindig így). Ezek kívül a régi (hell)bugokat újabbakkal bővítették ki. A kedvencem az indításkor megjelenő, hiányzó dll-ről szóló hibaüzenet volt, amely szigorúan közölte, hogy enélkül márpedig nem indul el a játék...Perszeelindult.

Galéria megnyitása

A karakteralkotóból eltüntettek pár opciót, tettek be újakat, de lényegében ugyanaz maradt. A karakterek még mindig nem vonzóak, vagy szépek, de sikerült azért olyan arcot összehoznom, amelynek játék közben való huzamosabb nézése sem okozott rémálmokat (persze lehet, hogy csak azért, mert többnyire hátulról látom). A futás animációja is a régi maradt: kitört derekú figura pumpálja előre magát a talajon, oszloplábaival köpülve a sarat. Mindez már öt évvel ezelőtt is ósdinakszámított, most meg még inkább. Az ellenfelek mozgása hasonlóan szemet gyönyörködtető, főlegamikor a távolból látjuk őket, ilyenkor gazdasági okokból azanimációkcsak kb. minden sokadik mozdulata látható, amitől a darab valódi muzeális jelleget kap. Ennek köszönhetően azonban a játék a legnagyobb lagban is megbízhatóan hozza a 60 fps-t.

Pluszként az eredeti játék összes DLC-je bekerült a 2050-be. A sztori ugyanott kezdődik, ahol az eredeti is, és a küldetések, melléküldetések és egyéb tevékenységek is teljesen ugyanazok. A Von Bach Industries alkalmazottjaként eltűnt főnökünk nyomában haladunk az idegenek által alaposan átalakított poszt-apokaliptikus Földön, San Francisco városában és annak környékén - már ami maradt belőle. Idegen, sosem látott növények, óriás gombák, fura alakú sziklák, romok, között járunk éskerülgetjük a kiégett kocsironcsokat a karbantartókat rég látott utakon. A tájképet a távolban látható leszakadt Golden Gate híd teszi teljessé. Ellenfeleink a különböző frakciók, mutáns rablóbandáktól és helyi kiskirályoktól kezdve az átalakult élővilágon át, egészen a barátságtalan idegen lényekig.

Megmaradt a játék erősségét jelentő nagy, nyitott világ, amelynek a fő és mellékküldetéseken kívül is minden négyzetcentiméterén akad valami tennivaló: kisebb események az utakon (túszkiszabadítás, rablótámadás), időre menő autóverseny, lődd, amíg bírod (tower defense), 4 fős közös instázás, PvP (8v8 team deathmatch, 16v16 területfoglalós, illetve opcionális open world csapt küzdelem Shadow World néven), Arkfallok, inváziók és hasonló nagyszabású események, sok játékossal.

Galéria megnyitása

Mindez a régi játékban jó szórakozást biztosított a bénaságok ellenére is. Az újjal is el lehetne lenni, de egyrészt ugyanazok a hiányosságok sokkal zavaróbbak, mint öt évvel ezelőtt voltak, másrészt a játék komoly lag problémákkal is küzd. A járgány megidézése után annyi ideig nem történik semmi, hogy az ember másodszorra is megnyomja a gombot. Az ellenfelek, NPC-k másodpercekre megállnak, aztán arrébb teleportálnak, amikor a szerver végre el tudja dönteni, hol vannak. Nemcsak csata közben mozognak ilyen döcögősen, hanem akkor is, ha csak békésen sétálgatnak. Célozni meglepő módon a szerver lagban is stabil 60 fps-nek köszönhetően jól lehet, csak meg kell becsülni, hogy hol fognak feltűnni az ellenfelek. Ez persze nem segít, amikor a nagyszabású inváziók alatt időnként láthatatlanná válik a többi játékos, vagy ténylegesen el is tűnik, ahogy a játék áttölt minket az adott helyszín egy másik instájába, ahol egyedül találjuk magunkat a vonuló hellbugcsordák kellős közepén. Az élményt, amelyben ilyen és hasonló történések során részünk lehet, az egyik játékos fogalmazta meg a legtalálóbban és a legtömörebben:

"Egy barátom ajánlotta nekem a játékot. Már nem a barátom."

Az eredeti játékban négy induló kaszt közül választhattunk (Veteran, Outlaw, Machinist, Survivalist), de ezek csak a kezdéshez kapott fegyverzetben és ruházatban különböztek. Játék közben szabadon választhattuk meg a fejlődés irányát: a talenteket a sokfelé ágazó EGO rácsra tett pontok segítségével erősíthettük, és idővel minden nekünk tetsző talentet kimaxolhattunk.

Ehhez képest az új verzióban a régi borzasztóan leegyszerűsített változatát kapjuk. A négy induláskor választható kaszt (Assault, Assassin, Guardian, Combat Medic) a teljes régi EGO rácsnak csak egy-egy kis, kiherélt szeletét kapja meg, és ezzel kell gazdálkodnia. Fegyvert még mindig szabadon választhatunk és használhatunk, de megerősíteni alapban csak a saját talent águnkon lévőket tudjuk. Később lesz lehetőségünk a választott kaszton kívüli többi, és néhány újabb (pl. Demolitionist) megnyitására is, de ehhez egy darabig gyűjtögetnünk kell a megfelelő tokeneket.

Hát igen, mindössze ennyi az "új" Defiance. Valódi újdonságnak talán csak a PS4-es és Xbox One-os változat nevezhető, mivel ezekre a platformokra a darab eddig nem létezett, de PC-re csak egy már megjelent, évek óta futó játék korai, bugos verziójának részben feltupírozott, részben leegyszerűsített változatát kapjuk. A kiadó az ígéretek szerint az eredeti Defiance-t továbbra is támogatni fogja. Kíváncsian várjuk, hogyan, mert egyelőre úgy tűnik, az újjal sem állnak a helyzet magaslatán.

Aki megvette az eredeti játékot, vagy költött benne pénzt, az kárpótlásként itt is kap valamit (Valor tokeneket), és egyes achievementek, járművek és kozmetikai cuccok is átjönnek a régiből a 2050-be. A dolog automatikusan történik, de nem oldották meg valami fényesen. Az olyan fontosabb dolgok, mint az inventory bővítések és az extra karakterhelyek arra a fiókra kerülnek, amelyikre a játékos először belogol. Telepítés után nálam a játék automatikusan elindult, és csak akkor tűnt fel, hogy az amerikai szerverre kerültem, amikor már létrehoztam egy karaktert és a játékon belüli chaten láttam, hogy egy hozzám hasonlóan járt EU játékos értetlenkedve kérdezi, hogy akkor ez most az amerikai szerver? Az EU szerver egyébként az amerikaival egy időben indult volna, de valami miatt nem ment, és mindez csak 3 óra elteltével kezdett feltűnni a Trionnak. Az indulás napján éjszakába nyúlóan fenn maradtam, de játszani csak másnap tudtam az EU szerveren, ahol már nem kaptam meg a fiókhoz járó bővítéseket. A kozmetikai jellegű dolgokhoz hozzájutottam ugyan az EU szerveren is, de azokkal sem volt minden rendben. Próbálkozásaim során több karaktert is létrehoztam mindkét régióban és ezek közül csak az első három (ha az US szervert is beleszámolom, akkor négy) jutott hozzá a régi játékból járó ruhákhoz, titulusokhoz és járművekhez. Miután a karaktereket mind töröltem, az újabb karakterek újra megkapták a felszerelés egy részét, de volt, ami már hiányzott. Teljes káosz Trion módra. (Azt már meg sem merem említeni, hogy a játék indulására két hivatalos helyen háromféle különböző időpontot adtak meg, vagy hogy a játék oldalán az angol nyelvű szövegek alatt német nyelvű link található).

Galéria megnyitása

A játékmenettel kapcsolatos hibák kezelése is hasonló stílusban és eszközökkel (többnyire baltával) történik. Az első nap egy bug miatt minden ellenfelet, még a legerősebbeket is el lehetett ütni, anélkül, hogy a jármű sérült volna. A régi játékban is jó poén volt kivasalni a kisebb lényeket, ehhez még külön achievementek is kapcsolódtak. A nagyobbaknál már jó eséllyel kiestünk a járgányból, ami eltűnt egy időre, ilyenkor a személyes energiapajzsunk is lement nullára, így volt némi kockázata a dolognak. A 2050-ben a bug miatt vissza lehetett élni ezzel a mechanikával, mivel alkalmas volt XP farmolásra. A következő nap ezért már ki is javították, de átestek a ló túlsó oldalára: járgányunk már a legkisebb lénynek való koccanástól is köddé válik, miközben mi kiterülve fekszünk az úton, letolt gatyával (0-ás pajzzsal) és az összes közelben lévő ellenfél nekünk ugrik. Ha a későbbiekben finomhangolják is ezt a mechanikát, még várhatóan sok hasonló hibával találkozhatunk majd, olyanokkal is, amiket a régi Defiance-ban már kijavítottak, és persze azok is át fognak jönni, amik benne maradtak az évek során.

Egyelőre nem sok reményt fűzök a játékhoz. Mivel ingyenes, uborkaszezonbeli unaloműzőnek még esetleg elmegy, ha nincs más, de csak akkor, ha megoldják a laggal kapcsolatos problémákat. Aki szerette a sorozatot, esetleg annak is érdekes lehet, de a régi játékosok számára nem kínál semmi újat.

A bolt többnyire kozmetikai tárgyakat, kényelmi funkciókat árul, de vannak benne xp-t és egyebeket buffoló dolgok, a játékon belül kapott ládákat nyitó kulcsok és fegyver modok is. Lényegtelen, hogy ez P2W-e, vagy sem, a legfontosabb, hogy ne vegyen semmit, aki nem akarja támogatni ezt a fajta pénzlenyúlást. Az új generációs konzolos verzióknak talán van még létjogosultsága, de az új PC-s változattal a Trion egyértelműen ugyanarról a rókáról akar még egy bőrt lenyúzni.

Shtako.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

A 2013-as, azonos című sci-fi sorozattal összekötve készült MMOTPS új generációs konzolokra megálmodott verziója, illetve a PC-s változat újraélesztése.
Ingyenesen játszható, és belekerültek az eredeti játék DLC-i is. A kezelőfelület egyes részei (pl. inventory) használhatóbbak lettek. A nagy, közös események még mindig élvezetesek, ha nincs épp a lag.
Lag, bugok, leegyszerüsített talentrendszer. Valódi újdonságokat nem tartalmaz.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére