Shop menü

CSAKNEM 3 BILLIÓ FORINTBÓL ÉPÜL ITTHON EURÓPA EGYIK LEGNAGYOBB AKKUGYÁRA

A világ vezető akkumulátorgyárója Magyarország történetének legnagyobb beruházásaként létesít új üzemet Debrecenben.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Csaknem 3 billió forintból épül itthon Európa egyik legnagyobb akkugyára

Magyarországon a járműgyártás rendkívül fejlett, és azzal, hogy a Contemporary Amperex Technology Co., Limited, vagyis a CATL most arról döntött, hogy hazánkba jön, ezen a téren egy újabb erősödésre lehet számítani.

A CATL nagyon sok autógyártóval dolgozik együtt, számos nagy szereplőnek szállítja az akkumulátorokat a különböző járművekhez. A partneri körébe tartozik még a Tesla is, és az európai üzemben főleg olyan gyártóknak készíti majd a telepeket, akik európai gyökerekkel rendelkeznek. Az energiaszükségleteit pedig az igéretek szerint igyekezni fog megújuló forrásokból fedezni. 

7,34 milliárd euróból épül majd az akkumulátorgyár, ami átszámolva a jelenlegi árfolyam mellett, 2,87 billió forintnak felel meg.

Ha minden jól megy, akkor a termelési kapacitás eléri majd a 100 GWh-s szintet, ami minden szempontból egy kiemelkedő érték, bár azért nem jelent új csúcsot. A tervek szerint háromszor nagyobb akkukapacitás előállítására lesz képes ez az üzem, mint a Tesla Gigafactoryja Nevadában. Ezt többen is említik, bár mi azért annyival kiegészítenénk a dolgot, hogy a Teslának több nagy gyára is van globálisan, és a hozzánk legközelebb eső berlini üzemnél ugyanúgy 100 GWh a cél.

Galéria megnyitása

A tervek szerint 64 hónap alatt épülhet fel az elképesztő méretű üzem, és amikor munkába áll, kiemelt partnere lesz a BMW, a Marcedes, a Volkswagen csoport, valamint a Stellantis is, ami alatt ott van egyebek mellett a Peugeot, az Opel, a Citröen, a Fiat és az Alfa Romeo is. Érdekesség ezen a ponton, hogy a CATL monumentális üzeme Debrecenben éppen a BMW gyára mellett fog létrejönni. A vállalat számításai szerint éves szinten több mint 1 millió villanyautó kiszolgálására lesz képes a hazánkba megvalósuló gyár.

„Ez az új, korszerű európai CATL-üzem Magyarországon egy újabb mérföldkő a kulcsfontosságú partnereinkkel együtt folytatott EV-gyártásunk bővítésében” – mondta Markus Schaefer, a Mercedes-Benz igazgatótanácsának tagja.

A CATL két okból terjeszkedik most Kínán kívül. Egyrészt a kínai elektromos autó gyártás olyan ütemben fejlődött az elmúlt években, hogy a cég hazai kapacitásait szép lassan teljesen lefedi. Másrészt ha úgyis európai cégek igényeinek a kielégítésére kell létrehozni üzemeket, akkor praktikus ezt azokhoz közel megtenni. A CATL második európai akkugyára lesz a Magyarországon felhúzásra kerülő üzem. Azzal, hogy a telepek gyártása közelebb kerül az autógyárakhoz, az ellátási lánc hatékonyabban tud üzemelni, és kisebb lesz a karbonlábnyoma is.

A tervezők állítólag igyekeznek arról gondoskodni, hogy a CATL új gyára a lehető legkisebb környezeti terhelés mellett üzemeljen. Bár ennek kapcsán konkrét részleteiről nem esett szó, de minden bizonnyal elsődlegesen napelemekből próbálja majd a működés során felmerülő energiaszükségleteit fedezni az üzem.

Nemcsak arra koncentrál egyébként a CATL, hogy minél nagyobb gyártókapacitással szolgáljon globálisan, hanem dolgozik azon is, hogy a lehető legfejlettebb technológiákkal álljon elő. Folyamatosan dolgozik az akkumulátorok energiasűrűségének növelésén, és így akár a világ legmodernebb celláinak az előállítása is történhet majd Magyarországon. Nemrégiben jelentette be a vállalat a Qilin névre hallgató akkut, amiről akkor részletesen beszámoltunk. Ennek már 255 Wh/kg az energiasűrűséget a cég elmondása alapján.

Az, hogy a CATL hazánkat szemelte ki, mindenképpen egy remek hír, hiszen ezáltal talán más gyártóknál is könnyebben kerül majd képbe Magyarország, amikor a terjeszkedésben gondolkodnak. Ugyanakkor nem lehet elmenni amellett szó nélkül, hogy már eddig is hatalmas volt a függéségünk a járműipartól, és az akkumulátorgyár megvalósulásával ez csak még jelentősebb lesz. Másrészt az akkumulátorgyártás elképesztő környezeti hatásokkal jár, például rengeteg vízre van hozzá szükség, ami a kiszáradó Alföldön biztosan nem segít.

A CATL akkugyártásának kapacitása tavaly meghaladta a 170 GWh-t, és a tervek szerint 2025-re eléri majd a 670 GWh-t, amihez már a magyarországi üzem is masszívan hozzá fog járulni. Az évtized végére pedig mindenképpen szeretné átlépni az 1 TWh-t a cég.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére