Nem sok idő telt el azóta, hogy az Apple elindította az iOS 14.5 operációs rendszert, aminek az egyik legnagyobb újítása az Alkalmazáskövetés átláthatósága funkció volt. És erre lehet reakcióként felfogni a Google mostani bejelentését, miszerint jelölni fogja címkék révén, hogy az adott program milyen adatkezeléssel dolgozik.
Az Apple részéről egy nagyon durva lépés volt az Alkalmazáskövetés átláthatósága bevezetése, mert ez a reklámipart jelentősen megrázhatja, márpedig ebben óriási pénzek forognak. A Google, mint a hirdetési biznisz oszlopos tagja, jóval puhábban közelíti meg ezt a témát, de nála is az lenne a cél, hogy a programoknak az adatkezelését tisztábbá tegye.
Úgynevezett „adatvédelmi címkék” fognak megjelenni a Google Play Áruházban a jövőben, amelyek arról fogják tájékoztatni az embereket, hogy azok a programok, amik a kínálatban vannak, mennyire átláthatóak az adatkezelés szempontjából. A fejlesztőknek gondoskodnia kell arról, hogy az applikációk transzparensnek bizonyuljanak. Fel kell tüntetni azt, hogy pontosan milyen adatokra tart igényt a szoftver, de ez itt már csak a jéghegy csúcsa lesz.
A Google több pontba szedte össze, hogy miket kell majd kiemelni a Play Áruházban az alkalmazásokat fejlesztőknek. Fel kell majd azt tüntetni, hogy milyen biztonsági eljárásokat használ az app, például titkosítja-e az adatokat. Látszódnia kell, hogy követi-e a Google által összeállított családpolitikai irányelveit. Világosan kell szerepelnie annak, hogy a felhasznált adatok pontosan miért szükségesek, és hogy eldönthetik-e az emberek, hogy megosztják azokat, vagy kötelezően szükségesek a működéshez.
Azt is kiköti a Google, hogy az alkalmazások biztonsági megoldásai tesztelve legyenek, és nem ám a fejlesztő által, hanem harmadik fél révén. Szóval biztonsági szakértőknek kell jóváhagynia például a titkosítást, így elkerülhető, hogy megbízhatatlan legyen a rendszer. Végül arra is külön kitér a vállalat, hogy láthatóvá kell tenni az adatok törlésének a lehetőségét. Ez akkor lehet fontos, ha az ember törölni szeretné a programot, akkor az ne őrizhesse meg az általa kiadott információkat. Hiszen sok esetben a felhasználó csak kipróbálja a szoftvert, de arra ez éppen elég, hogy hozzá is jusson a fejlesztő rengeteg információhoz.
Úgy véli a Google, hogy ezekkel az információkkal a készüléktulajdonosok már el tudnák azt dönteni, hogy bizalmat szavaznak a programnak, avagy sem. De ennél is fontosabb az a törekvése a keresőóriásnak, hogy ezáltal rávezesse a fejlesztőket arra, hogy nagyobb figyelmet szenteljenek a megfelelő adatvédelem megalapozására.
A pontos szabályozás az adatvédelmi címkék kapcsán a harmadik negyedév során lesz publikálva, innentől a fejlesztők elkezdhetnek ismerkedni a részletekkel. Az év végéig a Play Console felületén a fejlesztők javának gondoskodnia kell a pontosabb adatkezelési leírásokról. 2022 első negyedévétől már a felhasználók is láthatják majd a Google Play felültán az új információkat. És a cég elvárásai szerint nagyjából egy év múlva már minden applikációnál részletes adatkezelési leírásnak kell majd szerepelni.