Chroma Subsamplinget használnak a 4K-s 144Hz-es G-Sync HDR monitorok

Ez a DisplayPort 1.4-es szabvány ismerőinek nem túl nagy meglepetés, ám az átlagfelhasználók számára furcsa trükknek tűnhet.

Chroma Subsamplinget használnak a 4K-s 144Hz-es G-Sync HDR monitorok

A 4K-s G-Sync HDR monitorok, amelyek 144 Hz-es maximális képfrissítési frekvenciát használnak, több hónapos késés után végre elkezdtek megjelenni kereskedelmi forgalomban. Az újdonságok maximum 100 Hz-es felbontásig képesek teljes, 4:4:4 típusú Chroma Subsampling alkalmazására, hiszen Display Stream Compression nélküli vezérlőt használnak, így a 100 Hz feletti régiót csak némi trükkel tudják kiszolgálni. Ez igazából már korábban is nyílt titok volt, ám nem kapott akkora figyelmet, mint most.

Galéria megnyitása

A DisplayPort 1.4-es támogatást igénylő monitorok alkalmazásához számos követelménynek teljesülnie kell, ahogy arról korábban már beszámoltunk. Mivel a DisplayPort 1.4-es szabvány alap esetben „csak” 120 Hz-ig tudja kiszolgálni a 4K/UHD (3840 x 2160 pixeles) felbontást, így 120 Hz felett szükség van a fentebb említett tömörítése (DSC), ha 4:4:4 Chroma Subsampling mellett akar dolgozni az adott rendszer. DSC támogatás híján 4:2:2 Chroma Subsampling igénybevételére van csak lehetőség, vagyis a színeltérésekre felezett felbontás áll rendelkezésre, ami vizuális problémákat eredményez, ahogy az a szemléltető ábrán is látható. A G-Sync modullal szerelt monitoroknál egyébként a 120 Hz sem működik 4:4:4 módban, hanem ott is csak 4:2:2 mód áll rendelkezésre, legalábbis az AnandTech korábbi táblázata ezt állítja.

Galéria megnyitásaEz a beszámolók szerint az alacsonyabb képfrissítési rátát használó üzemmódhoz képest elmosottabb, életlenebb képet eredményez, ami alapjában véve nem is lenne akkora tragédia, ha erről akár az Acer, akár az ASUS újdonságának leírásában lenne nyoma. De mivel nincs, így néhány vásárló csalódottságának adott hangot a különböző fórumokon, a Redditen pedig egy alapos kis leírás is született, ami felfedi, mi is van a háttérben. Az egész technikai nehézség oka egyébként mindössze annyi, hogy egyelőre nincs olyan kijelzővezérlő, ami rendelkeznek DSC támogatással, és ezt a funkciót a jelek szerint az Nvidia legújabb G-Sync HDR modulja sem támogatja, tehát maradt a 4:2:2 Chroma Subsampling, mint egyedüli lehetséges „menekülőút”, hogy spóroljanak a sávszélességgel.

A dolog igazából nem túl nagy meglepetés, a probléma inkább ott van, hogy a gyártók erre nem hívták fel a kevésbé tájékozott felhasználók figyelmét – még a felhasználói dokumentumokban sem.

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward