Az Nvidia Deep-Learning Super Sampling technológiája, azaz a DLSS az elmúlt napokban egy rendkívül fontos frissítést kapott, amelynek köszönhetően a korábbi konvolúciós neurális hálózat helyett immár a Transformer modellt használhatja a különböző tartalmak felskálázásához, ez pedig jelentős előrelépést hozhat képminőség terén, és a jelek szerint a VRAM-használat mértékét is csökkenti. A frissítés jóvoltából a 8 GB-nyi, vagy ennél kevesebb fedélzeti memóriával rendelkező videokártyák esetében a VRAM-használat 20%-kal csökkenhet, ha a DLSS aktív, ami jelentős előrelépés. A Transformer modell ezt megelőzően csak béta státuszban volt elérhető, de innentől kezdve élesben is bevethetik a végleges verziót.
Ez, vagyis a Transformer modell alapjában változtatja meg a DLSS működését: míg a konvolúciós neurális hálózat esetében a hiányzó pixeleket a szomszédos, kisebb csoportot alkotó pixelek vizsgálatával hozta létre a rendszer, addig a Tranformer modell már a teljes képkockán vizsgálja a pixelek egymáshoz fűződő viszonyát, majd ennek megfelelően skálázza fel a tartalmakat a következő képkockák esetében. Ez a modell hiába sokkal kifinomultabb, mint az előző generációs megoldás, az Nvidia mérnökeinek köszönhetően mégis csökkenhet a VRAM-használat a működése során, miközben a képminőség javul, a kép részletesebb és élesebb lehet, a képhibák száma pedig tovább csökkenhet.
Az első tesztek szerint a DLSS a Transformer modell használata mellett 106,9 MB helyett mindössze 87,8 MB fedélzeti memóriát használ 1080p-s felbontás alkalmazásakor, de ez a 20% körüli csökkenés 1440p-s, 4K-s, illetve akár 8K-s felbontás esetén is tapasztalható – ennyivel takarékosabb memóriahasználat terén az új algoritmus a régihez képest.
Ez a csökkenés összességében nem tűnik drámainak, de a kisebb VRAM kapacitással gazdálkodó videokártyák esetén jelentős előrelépést hozhat, hiszen folyékonyabb, zökkenőmentesebb lehet a képi megjelenítés, valamint javulhat a teljesítmény, ezáltal akár magasabb részletesség is beállítható lehet, extra funkciókkal karöltve, a képminőség és a teljesítmény romlása nélkül. Az újítás a teljes GeForce RTX széria számára elérhető lesz, így nemcsak a GeForce RTX 50-es, hanem a régebbi Nvidia videokártyák tulajdonosai is élvezhetik pozitív hatásait.
A játékfejlesztők az elkövetkező hónapok folyamán kezdhetik meg a Tranformer modell köré épülő DLSS integrálását különböző címeikbe, illetve a különböző alkalmazások fejlesztői is használhatják az új funkciót. Az első tesztek alapján a Transformer modell teljesíti a várakozásokat, vagyis élesebb és simább élek jelennek meg a képeken, stabilabb a teljesítmény, illetve összességében jobb képminőség jellemzi az újítást, ha bizalmat szavazunk az új algoritmust használó felskálázó rutinnak.
A VideoCardz szakemberei konkrét méréseket is végeztek, így az Nvidia által publikált számok mellett már független mérési eredmények is rendelkezésre állnak. Ezekre hivatkoztunk fentebb, amikor a 20% körüli memóriahasználat-csökkenésre utaltunk. A Transformer alapú DLSS a 310.3.0-s SDK részét képezi, ami néhány napja már publikusan is elérhető – a róla szóló részletes leírást, ami a fejlesztőknek szól, itt találják az érdeklődők.