Shop menü

AZ EXTRA HŰTÉSSEL SZERELT MACBOOK AIR AKÁR A MACBOOK PRO TELJESÍTMÉNYÉT IS KÉPES FELÜLMÚLNI

A 15 hüvelykes MacBook Air hűtése gyárilag nem az igazi, de a jelek szerint viszonylag egyszerűen lehet rajta javítani.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az extra hűtéssel szerelt MacBook Air akár a MacBook Pro teljesítményét is képes felülmúlni

Az Apple MacBook sorozatának legújabb tagjai, a 2024-es MacBook Air modellek éppen nemrégiben mutatkoztak be hivatalosan. A 13 és 15 hüvelykes példányok legfontosabb újításairól ebben a hírben számoltunk be, azóta pedig arra is fény derült, hogy a termékek igencsak hajlamosak a fokozott melegedésre, ami sajnos a teljesítmény csökkenésével jár.

Noha a MacBook Air sorozat tagjait eleve nem folyamatos és tartós nagy terhelésre tervezik, az elmúlt generációk alkalmával egyre kritikusabbá vált a melegedés jelentette probléma, az M3-as sorozatnál már eléggé sokat veszítünk, ha hosszabb ideig tartó magas terhelésre vesszük igénybe a notebookot: akár 48%-os lassulásra is lehet kilátás.

Az új noteszgépek egyik nagy újítása, hogy lecsukott fedlap mellett immár két külső kijelzőt is képesek kezelni. Ez alapvetően jól hangzik, de ha ebben a helyzetben kap komolyabb terhelést az M3-as SoC egység, a melegedés még inkább problémává válik, hiszen a csukott fedlap miatt még jobban beszorult a termelődő hő, ami még inkább lassulást eredményez. Ez természetesen a tesztelőknek és a felhasználóknak is feltűnt, így már a lehetséges megoldások is kezdenek körvonalazódni.

Galéria megnyitása

A Max Tech csatorna tulajdonosa egy érdekes méréssorozatot készített, amelynek során a MacBook Air sorozat 15 hüvelykes tagját hívta segítségül, majd ennek teljesítményét egy ugyancsak M3 alapú, de már vastagabb és nehezebb kivitelben érkező 14 hüvelykes MacBook Pro modellével vetette össze. A MacBook Air passzív hűtést használ, vagyis nincs benne ventilátor, míg a MacBook Pro már ventilátort is igénybe vehet.

Első körben a gyári konfigurációk számait vetette össze a tesztelő, méghozzá a 3DMark Wildlife Extreme teszten keresztül. Normál esetben a MacBook Air 8083 pontot ért el, míg 20 percnyi futást követően 5916 pontra csökkent a teljesítmény. A fedlap lecsukásakor ugyanez a rendszer már csak 4198 pontot ért el, azaz majdnem megfeleződött a teljesítménye. A MacBook Pro ehhez képest 8090 pontot hozott össze egy futás alkalmával, míg a 20 perces teszt folyamán 7933 pontra volt képes, azaz a teljesítmény viszonylag konstans volt. A tesztelő egy apró portlandi vállalkozás, a Svalt hűtőtömbjét hívta segítségül, amibe bele lehet állítani a noteszgépet, így a melegedő M3-as chip hője a hűtőtömbhöz juthat, ahonnan az könnyebben eltávozik, hála a bordáknak.

A hűtődokk használata mellett a 20 perces teszt alkalmával már nem 4198 pontot, hanem 7309 pontot ért el a rendszer, azaz rendkívül drámai mértékben nőtt a teljesítmény. Ezt lehet még fokozni is, méghozzá azzal, hogy az M3-as SoC felett lévő hűtőlemezt és a noteszgép házának alját hővezető lapkákkal kötjük össze – így is tett a tesztelő. A Svalt hűtőtömb és a hővezető lapkák jóvoltából a 20 perces teszt alkalmával 8062 pontot produkált a rendszer, vagyis közel 100 pontot vert a MacBook Próra.

A hatékonyabb hűtés Cinebench alatt is megtette jótékony hatását. A mérések alapján már az is elég, ha csak hővezető lapkákkal töltjük a noteszgép alja és az M3-as chip hűtőlemeze közötti légrést,a  Svalt hűtőtömb csak hab a tortára. Utóbbit egyébként egy hűtőventilátorral ellátva még tovább növelhetjük a teljesítményt, ahogy az a fenti videóból is kiderül. A RAW fotók kezelésekor különösen komoly gyorsulás jöhet össze, ha 500 képet szeretnénk Lightroomból kiexportálni: 20 perc 44 másodpercről 9 perc 42 másodpercre javul az eredmény, ha a hővezető lapokat és a hűtőtömböt egyaránt használja a rendszer.

A hővezető lapok nem drágák, alkalmazásuk is egyszerű, igaz, a noteszgép jótállását veszélyeztetheti a móka. A Svalt hűtőtömbje már drágább mulatság, ugyanis a DHCR hűtés 280 dollárba kerül. A projektnek mégis lehet létjogosultsága, ugyanis a 15 hüvelykes MacBook Air olcsóbb, mint egy 14 hüvelykes MacBook Pro, valamint vékonyabb és könnyebb is, így akinek számít a hordozhatóság és szeretne nagyobb képátlójú kijelzőt, jó választás lehet az Air, viszont a fenti módosítások nélkül nem igazán számíthatunk stabil hosszú távú teljesítményre, pont a melegedés miatt. Ez persze nem is véletlen, hiszen efféle felhasználásra a MacBook Pro noteszgépeket ajánlja a gyártó – azért ennek ellenére is figyelhettek jobban a hűtés kialakítására, hiszen már egy hővezető lapka is jelentős javulást eredményez a gyári állapothoz képest…

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére